loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب» به چاپ سوم رسید

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

کتاب «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب» با ترجمه و تلخیص راحله سادات میر اسلامی، فاطمه سادات رضوی و پریسا پور علمداری از سوی دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

دوشنبه 24 شهریور 1393

کتاب «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب» نوشته محققان سازمان روانشناسی آمریکا (آریل لوی و تیم کسر) است که با ترجمه و تلخیص راحله سادات میر اسلامی، فاطمه سادات رضوی و پریسا پور علمداری از سوی دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

فرهنگ غرب که تحت حاکمیت نگرش های اومانیستی است، با تبلیغات وسیع خود، ایده هایی با رنگ و لعابی دلفریب را به جهانیان و نیز به جامعه ایرانی ـ اسلامی ما عرضه کرده است. یکی از این ایده ها، اندیشه های فمینیستی است. در جامعه دانشگاهی ما نیز گاه ایده های فمینیستی ترویج می شود که باید آنها را با عیار نقد بسنجیم تا سره را از ناسره تشخیص دهیم و ناخواسته به بیراهه هدایت نشویم.

اندیشمندان غربی کتابهای متعددی نقد فمنیسم نگاشته اند که ترجمه آنها، جامعه ما را با آثار مخرب این جریان بیشتر آشنا خواهد کرد. کتاب «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب» یکی از پانزده جلد کتابی است که گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در جهت تحقق نقد برون دینی فمنیسم عرضه کرده است.

این کتاب، ترجمه و تلخیص سه کتاب در نقد فمنیسم از سوی محققان سازمان روانشناسی آمریکا است که در سه بخش تنظیم شده است.

بخش اول آن، کتاب«ایجاد کردن دیدگاه جنسی در مورد دختران» (sexualization of girls) نوشته هفت نفر از پژوهشگران روانشناس آمریکایی از دانشگاههای کالیفرنیا، سنت میشائیل، کلورادو، سانفرانسیسکو، میشیگان و هاروارد است که در سال 2007م در آمریکا چاپ و منتشر شده است. این بخش به همت فاطمه سادات رضوی ترجمه و تلخیص شده است.

این بخش، در گزارشی به وضعیت موجود دختران و زنان در رسانه ها، مدارس، دانشگاهها و عرصه سیاست و تبلیغ غرب میپردازد و حتی نشان می دهد که چگونه دختران غربی می توانند خود را از یک شیء جنسی شدن، مورد توجه جنسی صرف بودن و جنسی زیستن رها کنند.

بخش دوم، ترجمه و تلخیص کتاب «ماده خوکهای شوونیست» (female chauvinist pigs) نوشته خانم آریل لوی (ariel levy) است که در سال 2005م در آمریکا منتشر شده است و به زبانهای هلندی، فرانسوی، ایتالیایی و نروژی ترجمه شده است. این بخش فمنیست های امروزی را به بررسی می کند و این که چگونه دختران امروزی در غرب از آرمانهای اولیه فمنیستی جدا شده اند و خود را با مردان هرزه (نر خوکهای شوونیست)مقایسه می کنند و سعی دارند با عرضه خود و آراستن و دل ربایی در مراکز عیش و نوش، هویت زنانه خود را اثبات کنند و توانایی زنان امروز را تنها در ویژگی های جنسی آنان می دانند. این کتاب به همت راحله میراسلامی ترجمه و تلخیص شده است.

بخش سوم هم، کتاب «بهای سنگین مادی گرایی» (the high price of materialism) نوشته تیم کسر (tim kasser) است که در سال2002م در آمریکا به چاپ رسیده است. این کتاب که از سوی نشریه «چویس» به عنوان کتاب علمی برجسته سال برگزیده شده است و به همت خانم پریسا پورعلمداری ترجمه و تلخیص شده است.

در این بخش عامل اصلی همه تغییرات در جامعه غرب یعنی مادی گرایی و میل به مادیات مورد بررسی قرار گرفته است و این عامل، سبب اصلی فروپاشی خانواده ها، انحرافات اجتماعی و حتی آسیب به محیط زیست معرفی شده است.

توصیه های کاربردی مندرج در بخش های مختلف این کتاب، نکات کلیدی و تأمل برانگیزی را بر خوانندگان و جامعه دانشگاهی و مروجان فمنیسم در ایران می نهد تا ما دقت و توجه بیشتری در وضعیت اجتماعی خانواده امروز خودمان و غرب داشته باشیم.

 پیش از این، دفتر نشر معارف در زمینه مسائل خانواده و نقد فمنیسم کتابهای «آن روی فمنیسم»، «دختران به عفاف روی می آورند»، «تأثیر فمنیسم بر فرزندان»، «تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومتها»، «عریان کردن فمینیسم»، «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب»، «چه کسی گهواره را تکان خواهد داد؟»، «دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می کند»، «بررسی مبانی فلسفی، کلامی و آثار عملی فمنیسم»، «مطالعات زنان»، «عفاف گرایی در غرب»، «غریزه مادری»، «جنگ علیه والدین»، «وضعیت اسفبار پسران»، «وای وای اروپا، آمریکا» (2جلد)، «فمنیسم در آمریکا تا سال 2003»، «فمنیسم؛ راه یا بی راه»، «فمنیسم» و... منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط