loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تاریخ سینمای مستند» مستند شد

انتشارات مرتبط : سروش

چاپ دوم کتاب «تاریخ سینمای مستند» نوشته اریک بارنو و ترجمه احمد ضابطی جهرمی از سوی انتشارات سروش در ایام گرامیداشت روز ملی سینما منتشر شد.

دوشنبه 24 شهریور 1393

هدف از ترجمه کتاب «تاریخ سینمای مستند» توسعه دانش نظری و افزایش آگاهی مستندسازان، پژوهندگان و علاقمندان سینمای مستند، و از جمله دانشجویان سینما و تلویزیون در ایران به سرگذشت سینمای مستند در جهان و اختصاصات این گونه سینمایی ارزشمند است. به همین دلیل سینمای مستند امروزه از جایگاه ویژه ای در تاریخ سینما و از جمله در بسیاری شاخه های علوم اجتماعی و انسانی برخوردار است.

نویسنده کتاب، پروفسور اریک بارنو که استاد بازنشسته دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه کلمبیا آمریکاست، چشم اندازهای پیدایش، تکامل و توسعه این نوع فیلم را از عصر لومیر تا دوره رواج مستندهای تلویزیونی تصویر می کند و در آن به جریان ها و جنبش های گوناگون مستندسازی در جهان می پردازد.

از آنجا که سینمای مستند دوره های متفاوتی را گذرانده و در کشورهای مختلف نما ساخته است، اریم بارنو نیز به طور رضایت بخشی به نهضت های مستندسازی در انگلستان، روسیه، آلمان، آمریکا، فرانسه، سوئد، هلند، ژاپن، کانادا، لهستان و کشورهای دیگر می پردازد.

نویسنده این کتاب با داشتن اطلاعات دست اول و دانش تالیفی نسبتا وسیع از سینمای مستند، دوره های تاریخی آن را با وقایع مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیوند می زند. به علت برخورداری از ویژگی های بالا، مطالعه این کتاب نه تنها برای مستندسازان و دانشجویان سینما و تلویزیون بلکه برای مورخان و پژوهندگانی که فیلم مستند برایشان منبع غنی اطلاعات و دانش است نیز مسلماً سودمند واقع خواهد شد.

یکی از ویژگی های بارز ترجمه کتاب این است که با توسعه و چاپ ادبیات و متون سینمای مستند در ایران ، به ویژه به منظور آشنایی بیشتر مستندسازان و مستند پژوهان کشورمان با تجربه ملل دیگر در فیلمسازی مستند، می توان شاهد تاثیر آن در کیفیت هنری و رونق تولیدی این نوع فیلم در میهن ما بود.

کتاب «تاریخ سینمای مستند» در پنج بخش ؛ نگاهی به عجایب، تصاویر در حال عمل، خشم و هیاهو، عدسی تیره و تار و وضوح دقیق به نگارش درآمده است که هر فصل به طور کامل خواننده را با دنیای سینمای مستند آشنا می سازد و مراحل تولید یک مستند خوب را به تصویر می کشد.

چاپ دوم این کتاب در 534 صفحه و با قیمت 20هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر شده و در اختیار علاقمندان به هنر مستند قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط