loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «سوره اندیشه» با پرونده ای ویژه مدارس

مجله سوره اندیشه به بهانه بازگشایی مدارس پرونده ای انتقادی درباره مدرسه منتشر کرد.

چهارشنبه 2 مهر 1393

شماره 78-79 ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه با پرونده هایی ویژه بازگشایی مدارس و سالروز آغاز جنگ تحمیلی منتشر شد.

* جای خالی مدرسه

در بخشی از درآمدی که در ابتدای این پرونده آمده است چنین می خوانیم: بسیاری از پدرومادرها این روزها در تکاپوی آماده سازی فرزندانشان برای فرستادن به مدرسه هستند. خانواده هایی که دارای فرزند سال اولی یا پیش دبستانی هستند وضعیت و دلهره ای خاص دارند، البته اگر پیش از این به یُمن وجود مهدکودک ها دوریِ هرروزه از فرزندشان را تجربه نکرده باشند. با فرستادن بچه ها به مدرسه، والدین، فرزندانشان را به جایی بیرون از محیط خانواده (و حتی به دور از تأثیر خانواده) می فرستند تا بیش تر وقت مؤثر و مفیدش را در آنجا بگذراند. زندگی مدرسه ای بچه ها آغاز می شود و آن ها ساعات زیادی از شبانه روز را یا در مدرسه هستند یا در خانه مشغول انجام تکالیف مدرسه یا در فکر و خیال و هوای چیزهایی که در مدرسه توسط دوستان یا معلمانشان دیده و شنیده اند.

وضعیت آموزش وپرورش در جامعه ی ما، وضعیت خوبی ندارد. نقش آموزش وپروش در دوازده سالی که نسلی را از خانواده ها تحویل می گیرد و به جامعه تحویل می دهد، به نظر خیلی مهم می رسد، اما به مشکلات و مسائلش رسیدگی درست و عمیق نمی شود. مشکلات ساختاری و بوروکراتیک و مالی هم تا اندازه ای است که سیستم کرخت شده است و تحول و تغییر جدی را برنمی تابد. نگرانی ها خلاصه شده است در تغییرات جزئی در محتوای کتب، دغدغه های مالی معلمان و تقسیم بندی مقاطع تحصیلی!

آموزش وپرورش در زمانه ی فعلی نسبتی خاص با خانواده، بازار کار، اقتصاد، رسانه و اینترنت، علم جدید و... برقرار کرده است و اگر قرار باشد که برای تغییری اساسی در آن اقدام شود بایستی با دقت در این نسبت ها، وضعیت و جایگاه کنونی نظام تعلیم وتربیت مورد تأمل قرار گیرد.

مدرسه الان صرفاً به واسطی بین خانواده و بازار کار تبدیل شده است. آیا چنین نقشی برای مدرسه با برنامه ریزی و اراده ی مشخصی به وجود آمده، یا از دستمان در رفته است و ناگهان دیده ایم که مدرسه چنین شده است؟

در این شرایط، ما تلاش کردیم در پرونده «مدرسه» از منظری تاریخی و فکری وضعیت کنونی مدارس را به پرسش بکشیم. پرسش هایی که بیش از پیش باید به آن ها اندیشید و البته اگر به کار ساختار فعلی آموزش وپرورش نیاید که نمی آید، شاید به درد افرادی بخورد که دغدغه تحول آموزش وپرورش دارند. در چند روز آینده به تدریج درباره نسبت معماری و مدرسه، تاریخ تبدیل مکتب خانه به مدرسه، تعلیم وتربیت جدید، نقد محتوای کتاب فارسی دبستان، آینده هوشمندسازی مدارس و ... مطالبی در قالب متن، اینفوگرافی و کلیپ تصویری از اساتید و صاحب نظرانی همچون رضا داوری اردکانی، محمد رجبی، مهدی حجت، یوسفعلی میرشکاک، روح الله جعفری، اقبال قاسمی پویا و... در سایت مجله سوره اندیشه منتشر خواهد شد.

 

* زندگی به سبک آسمان

اگر خواسته باشیم یکی از ظهورات انقلاب اسلامی را نشان دهیم، به احتمال زیاد به سراغ یک برش هشت ساله از تاریخ انقلاب خواهیم رفت. شاید به دلیل قرابت حقیقی این مقطع با انقلاب اسلامی، این برهه را واجد شأنیتی قدسی می دانیم و از آن با عنوان دفاع «مقدس» یاد می کنیم. از این هم حتی بیش تر، سعی می کنیم با الگوگیری و الهام از آن واقعه تاریخی زندگی امروزی مان را سامانی قدسی ببخشیم. امروزه ما از آن واقعه به نیکی یاد می کنیم؛ به آن ارجاع می دهیم؛ برخی از مطلوب هایمان را در آن جست وجو می کنیم و گاه نیز سعی در بازسازی آن داریم. اما این کار چه استلزامات و نیز چه دلالت هایی دارد؟ چگونه می توان به سراغ گوشه ای از تاریخ رفت و آن را در زندگی امروز احیاء کرد؟ آیا چنین سودایی تحقق یافتنی است؟

تلاش داریم پاسخ به این پرسش ها و پرسش هایی مشابه را در پرونده حاضر با عنوان «زندگی به سبک آسمان» پیگیری نمائیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط