loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شکارسری: «صحن علنی» به زندگی روزمره نزدیک است

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : سینا علیمحمدی

یک منتقد گفت: موضوع و محتوای این اثر سینا علی محمدی به شدت به زندگی روزمره نزدیک است. ممکن است مخاطب عام با شنیدن این شعرها بگوید من هم می توانم چنین شعری بگویم و این به دلیل قوت شعر و نزدیک بودن آن به زبان روزمره است.

چهارشنبه 2 مهر 1393

کتاب «صحن علنی» سینا علی محمدی دوشنبه 18 شهریور با حضور جمعی از اهالی ادبیات در فروشگاه کتاب انتشارات سوره مهر نقد و بررسی شد.

در ابتدای این مراسم سینا علی محمدی شاعر و روزنامه نگار چند شعر از کتاب «صحن علنی» خود را برای حضار قرائت کرد.

پس از این شعرخوانی، محمدرضا شکارسری شاعر و منتقد ادبی با بیان این که شعر پاسخگوی نیازهای نوشته و نانوشته سرزمینی است که آفریده می شود، اظهار کرد: البته این نیازها همه از یک جنس نیستند و برخی از این نیازها به خود ادبیات و بخشی نیز به نیازهای بیرونی مربوط می شود.

وی ادامه داد: وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و نیازهای آفرینش های ادبی به دو گروه ادبی و فرا ادبی قابل تقسیم است و از این منظر تعهدات ادبی شاعر و تعهدات انسانی او را نیز می توان تقسیم کرد.

شکارسری گفت: تعهدات ادبی شاعر خود را در متن شعر نشان می دهد، اما تعهدات فرامتنی و غیر ادبی خود را در محتوا و سوژه اثر نشان می دهند. برخی شاعران تنها به نیازهای ادبی توجه می کنند و فرمالیست هستند و البته گاهی می توان بی اعتنایی شاعر به تحولات فرهنگی پیرامون خود را نوعی موضع گیری سیاسی و اجتماعی فرض کرد. در این میان شاعرانی هستند که آثارشان را می توان در گرانیگاه تعهد و فرم جست و جو کرد و شعر انقلاب نیز در پی رسیدن به چنین گرانیگاهی است.

این شاعر کشورمان با بیان این که شاعر انقلاب در برابر تحولات و اتفاقات پیرامون خود موضع گیری می کند، گفت: این موضع گیری در راستای رویکرد دینی شاعر انقلابی است، چرا که تعهدات دینی در شاعر متعهد به انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به کتاب شعر «صحن علنی» گفت: موضوع و محتوای این اثر سینا علی محمدی به شدت به زندگی روزمره نزدیک است. ممکن است مخاطب عام با شنیدن این شعرها بگوید من هم می توانم چنین شعری بگویم و این به دلیل قوت شعر و نزدیک بودن آن به زبان روزمره است و اتفاقا سرایش چنین اشعاری آن گونه که به نظر مخاطب عام می آید ساده نیست.

شکارسری خاطرنشان کرد: کتاب «صحن علنی» می تواند نمونه خوبی برای شعرهای مدرن باشد. شعرهایی که هنوز از فقدان قطعیت آسیب ندیده اند و نمی شود علی رغم زبان روزمره اش رنگ پست مدرن به آن زد. هر چه قدر شاعر بر تجربه کاری اش افزوده شود، خواه ناخواه دریچعه نگاهش به جهان نیز پخته تر می شود. در چهار مجموعه اول سهراب سپهری می بینیم که زبان نتراشیده ای دارد اما یکدستی اشعار در آخرین مجموعه ایشان به اوج می رسد.

این شاعر با اشاره به گسترش روزافزون فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، گفت: این فضاها برای تعمق مناسب نیست و برای انتشار آثار ادبی جدی ساخته نشده است. البته گسترش شبکه های اجتماعی زمینه را برای ساده نویسی و کوتاه نویسی و پرداختن به دغدغه های فردی فراهم کرده است که این امر، در جذب مخاطبان امروزی موثر است و آسیب محسوب نمی شود.

شایان ذکر است در این مراسم شخصیت هایی همچون علی داودی، کمال شفیعی، سهراب هادی، لیلا کردبچه، هادی مرزبان، سعید حدادیان و ... حضور داشتند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط