loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع ایران» به قلم مسعود فراستی

انتشارات مرتبط : ساقی

نویسندگان مرتبط : مسعود فراستی

کتاب «فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع ایران» با موضوع دایرةالمعارفی از مجموعه فیلم های جنگی سینمای ایران به کوشش «مسعود فراستی» منتشر شد.

پنجشنبه 3 مهر 1393

در روزهای آغازین هفته دفاع مقدس دایرةالمعارفی از مجموعه فیلم های جنگی سینمای ایران با نام «فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع ایران» در انتشارات «ساقی» با همکاری معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس منتشر شد.

این کتاب دربردارنده همه فیلم های جنگی ایران از سال 1357 تا 1391 است، که بیش از 200 فیلم سینمایی و 1000 فیلم کوتاه و مستند را پوشش می دهد. فصلی از کتاب به مجموعه روایت فتح سیدمرتضی آوینی اختصاص دارد و به بررسی 100 فیلم وی می پردازد. کتاب به جز شناسنامه فیلم ها دربردارنده بسیاری از نقدهای مطرح در مورد فیلم ها نیز هست، همچنین این کتاب به کوشش «مسعود فراستی»، نویسنده و منتقد سینما گردآوری شده است.

فراستی در معرفی کتاب «فرهنگ فیلم های جنگ دفاع ایران»، بیان می کند: کتاب حاضر در جهت عرضه و دسته بندی فیلم های سینمای جنگ و دفاع مقدس است. در این کتاب فیلم های جنگی را از فیلم های دفاع تفکیک کرده ایم، چراکه بسیاری از فیلم های جنگی ما، جنگی هستند اما نه دفاع مقدسی. امید داریم این اولین قدم - فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع – زمینه ساز کارهای تحلیلی در زمینه سینمای جنگ و دفاع مقدس ما باشد.

 

 

در قسمتی از مقدمه کتاب «فرهنگ فیلم های جنگ دفاع ایران»، می خوانیم: سینما از ابتدای شکل گیری اش به روایت قصه هایی درباره جنگ ها پرداخته است، چراکه از ابتدای تاریخ، جنگ مهمترین رویدادی بوده که موقعیت های انسانی، سرنوشت تمدن ها و سرانجام برتری حاکمان را مشخص و تثبیت کرده است.

جنگ مهمترین و کامل ترین وضعیت های نمایشی را در خود دارد، ضعف ها، قدرت ها، خشونت، ایثار و تمام ویژگی ها و خصلت های انسانی در جنگ بروز می کند. پس سینمای جنگ از همان اولین سال های ظهور سینما به وجود می آید. جنگ و حواشی، عواقب و عوارض آن در بسیاری از فیلم های تاریخ سینما حضوری پر رنگ دارند. اما جنگ همیشه به دو شکل بروز یافته، جنگ تجاوز کارانه و جنگ تدافعی. ضد جنگ بودن که خود به خود یک ارزش انسانی است، اما خصلت این دو جنگ به کل متضاد را مخدوش می کند. ضد کدام جنگ؟ و طرفدار کدام جنگ؟ قطعاً ضد جنگ تجاوزکارانه و طرفدار جنگ تدافعی، موضع درست هر انسان آزاد منشی است.

جنگ ما که قطعاً مهمترین واقعه تاریخ بعد از انقلاب ماست، جنگ میهنی بوده و جنگ دفاعی، جنگی تحمیلی و دفاعی مقدس. پیروزی در آن، شکل کلاسیک دیگر جنگ ها را نداشت. شهادت طلبی کلید آن بوده است. شرکت کنندگان در جنگ تحمیلی ما، منحصر به نیروهای نظامی نشده، کودک و جوان و پیرمرد در کنار سپاهی و ارتشی و بسیجی، دست به اسلحه برده و جنگیده و شهید شده اند.

زنان به خصوص مادران، پشت جبهه فعال رزمندگان بوده اند. جنگ دفاعی و مقدس ما، «میراث جمعی ما» است. «ما به سینمای دفاع که مهمترین ژانر ملی سینمای ماست، سخت نیاز داریم.»

بر اساس این گزارش، کتاب «فرهنگ فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع ایران» در 500 صفحه قطع رحلی با شمارگان 2200 نسخه و بهای 65000 تومان از سوی نشر «ساقی» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط