loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مواجهه رزمنده ایرانی و عراقی در اخلاق و عشق

انتشارات مرتبط : کتابستان معرفت

عشق و اخلاق دو موضوعی است که در متن داستان و میان دو چهره ایرانی و عراقی و از منظر هر کدام به خواننده نشان داده می شود.

پنجشنبه 3 مهر 1393

دفاع مقدس، واژه آشنایی است که در این سال ها گاها مورد بی توجهی و هجمه قرار گرفته و حتی برخی سعی کرده اند رشادت های و دلاور مردی های مردان آن روزگار را تحت شعاع قرار دهند و آن را امری بی اهمیت جلوه دهند. در این بین اما بوده اند کسانی که متعهدانه و با احساس مسئولیت به انتقال مفهوم دفاع مقدس همت گماشته تا مفاهیم مستتر در این عبارت که همان ایثار و شهادت است را منتقل نمایند.

محمد محمودی نورآبادی یکی از همان نویسنده هایی است که به دفاع مقدس با یک نگاه خاص و ویژه و کمتر مورد توجه قرار گرفته پرداخته است و سبک ایلیاتی و عشایری در نوشته های وی بسیار مورد توجه است و همین نوع نگارش وجه تمایز آثار این نویسنده است. وی که موضوعات دفاع مقدسی را دستمایه خلق رمان قرار داده با سبکی خاص این دوران را برای خواننده روایت کرده است.

کتاب «سر ریزون» عنوان رمانی از این نویسنده است که توسط انتشارات کتابستان معرفت با همکاری نشر شاهد روانه بازار نشر شده و توانسته رتبه اول سیزدهمین جشنواره دوسالانه کتاب سال دفاع مقدس را نیز از آن خود کند. این کتاب سرگذشت حضور یک نوجوان ایلیاتی است که در دامنه های زاگرس زندگی می کند که دارای توانایی های ویژه ای است و برخلاف سن کمش، عمق شخصیتش مانند افراد سن و سال دار است. رمان «سر ریزون»، بر اساس واقعیت نوشته شده و درباره زندگی یک رزمنده ایرانی و یک سرباز عراقی خدمه تانک است که در عملیات والفجر 10 و در منطقه حلبچه با یکدیگر برخورد می کنند.

سبک نگارش این داستان متفاوت از رمان ها و سایر کتاب هایی است که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده و این همان تمایز قلم محمودی با سایر نوسندگان این حوزه است. ادبیات به کار رفته در این کتاب به نوعی است که مخاطب را به خود جذب می کند و علی رغم سبک بومی و عشایری آن اما سخت خوان نبوده و مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند.

خط سیر داستان یکی از نکات جلب توجه کننده در «سر ریزون» است. رفت و برگشت ها و همچنین تغییر راوی در مسیر داستان از نکات قوت داستان است که مخاطب را خسته نمی کند و از یک داستان سر راست آن را خارج کرده است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که رفت و برگشت های زمانی در داستانی موجب نمی شود تا خواننده سیر کلی داستان را از دست بدهد و خسته شود. این کتاب همچنین بر متن اصلی روایت پایدار مانده و با استفاده از توانایی های ادبی بر جذابیت این اتفاق افزوده است.

عشق و اخلاق دو موضوعی است که در متن داستان و میان دو چهره ایرانی و عراقی و از منظر هر کدام به خواننده نشان داده می شود. این کتاب توانسته این مباحث را به صورت غیر مستقیم و با استفاده از داستان در بطن روایت به خواننده القا کند و تفاوت نگاه یک رزمنده ایرانی با سرباز عراقی را نشان دهد.

نویسنده در 26 فصل وقایع را از زبان سه نسل بازگو می کند و بسیار ظریف به دوران پس از جنگ می پردازد. نویسنده با استفاده از مایه های ایلاتی و عشایری، شخصیت های داستان را از ساحت متعارف ادبیات پایداری جدا کرده، اما توصیفات، متن را هدایت می کنند. همچنین سوژه و ایده داستان بسیار ناب و خواندن کتاب برای مخاطب مانند دیدن یک فیلم است و خواندن کتاب «سر ریزون» به علاقه مندان به ادبیات پایداری و دفاع مقدس توصیه می شود.

کتاب «سر ریزون» اثر محمد محمودی نورآبادی را انتشارات کتابستان معرفت با مشارکت نشر شاهد منتشر نموده که در 173 صفحه و با قیمت 8500 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط