loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استاد فرشچیان، نگارگر بهشت خدای متعال در زمین سوخته است

نویسندگان مرتبط : علی معلم دامغانی

محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، یادداشتی منتشر کرد.

دوشنبه 7 مهر 1393

محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، یادداشتی منتشر کرد.

متن این یادداشت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب استاد فرزانن گرانسنگِ والا. هنرمند صاحب سبک متعهد به آنچه بالاتر از آن مرتبتی نیست. حضرت آقای محمود فرشچیان عضو پیوسته فرهنگستان، ارادتمندان و خدمتگزاران و هنرمندان فرهنگستانی را در نیم روز یوم دوشنبه 31/6/93 به حضور خود مشرف گردانیدند. عمر و عزتشان پاینده باد که در فنون دلبری و دلنوازی یگانة روزگارند. صمیمانه و بی تعارف گاه اندازه کسی از سلسله بنی آدم خصوصاً از اهل هنر حدود متعارف را می گذارد و به مرتبتی راه می یابد که به قول مشهور «لا تَسئَل» مپرس.

استاد فرشچیان بی هیچ شایبه یکی از مصادیق این سخن است.

اصولاً چنانکه مشهور است:

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید بلبل به غزل خوانی و قُمری به ترانه

عصر رسانه بر همه کس آشکار کرد که مردمان از ابتدای تاریخ تا به امروز در هر دوره ای و به اقتضای آنچه در اندیشه داشته اند، شیوه ای را برای ابلاغ و تبلیغِ سخن خویش برگزیده و آن سخن را چنان که بایست به مخاطبان آن رسد «کد گزاری» کرده اند. شاعر و نویسنده، پیام خویش را با کلمات ارسال می کنند، نقاش با طرح و رنگ پیغام خود را می گذارد. هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی، شیوه خود را دارند و در زمان ما حتی عکاسان که لحظه ها را به اصطلاح روز «فریز» می کنند و آنات را به سنگ سخت بدل می سازند این گونه مطلب خود را به مخاطبانشان می رسانند .

اینک گفتگو در انواع کدها نیست، بلکه به تناسب مسئله، هنر گرانمایه نگارگری پیش چشم است و مورد نظر.

صورتگر نقاش چین رو صورت یارم ببین یا صورتی برکَش چنین یا ترک کن صورتگری

حقاً که استاد محمود فرشچیان همان است که حوالت به دیدار او و آثار او رفته است.

محمود فرشچیان در یک کلمه نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است. او طرح را چنان می شناسد و محاکات می کند که جز به قوه ولایت چنین هنری نمی توان و سحر رنگ ها و تاثیر آنها را به مصابتی می شناسد که حقیقت در عالم طبیعت طرح های خود را با آن رنگ ها آراسته است و طرح و رنگ محض چشم آدمیان است وگرنه سایر موجودات جز در موارد خاص از چنین سرمایه هایی بهره نمی گیرند و اما لطیفه والاتر، فرشچیان در جهان خاکی رنگ ها و نیرنگ ها دل در گرو عالم بی رنگی دارد. او راوی معراج است، روایتگر غدیر است، مرثیه خوان ظهر عاشوراست. محمود فرشچیان هنر و اخلاق را کمندی می پندارد و نردبانی می خواهد که با آن بر بام بلند آسمان فراتوان رفت و از آن بلند جای به تماشای دو جهان ایستاد و برای عالمیان از هر دو عالم سخن گفت. هم اکنون فرهنگستان درصدد چاپ و انتشار مجموعه شعری از شعرای جوان سرزمین شعر «ایران» در وصف و تقدیر محمود فرشچیان است. این مجموعه در معنی و محتوا حکایتگر حقیقت نگارگری است که از همگنان به واسطه حقایق و دقایقی در گذشته و به جایی رسیده است که به زبان نقش و تصویر، حکمت و فلسفه تدریس می کند و معارف دینی و مذهبی می آموزد . او را در آینه شعر شاعران خواهید دید که آنان پیام نقاش گران مرتبه روزگار ما را آنچنان که او پیغام کرده است فهمیده اند و در باز خورد مسئله او را به صفاتی که از نقش و رنگ والاتر است و نه به جهان رنگ که به عالم بی رنگی تعلق دارد، ستوده اند. آنها می گویند که تو عزیزی زیرا روایتگر قصه عزیزانی. باش که در سایه هدایت و عنایت آنان از سعادت این عالم و عالم دیگر برخوردار گردی و نیکا کسانی که چون تو باشند و ما ستایشگر چون توئی برای بیداری تو و دلالت تو به عالم نوریم تا نگویند که کوریم و آنچه را که در روزگار ما روشن است و روشنگر در نمی یابیم و نیافتیم.

عمرت دراز باد و جان و روانت از خاکیان و عالم خاکیان به مدد افلاکیان بی نیاز باد.

ای خجسته مرد هنر آفرین، قرین هنر باش تا آنگاه که جهان، جهان است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط