loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «تجلایی» به روایت همسر شهید رونمایی شد

انتشارات مرتبط : روایت فتح

یکی از همرزمان شهید تجلایی با بیان اینکه ستون خیمه مقاومت سوسنگرد علی تجلایی بود، گفت: متاسفانه عده ای حق مطلب را درباره سوسنگرد بیان نکرده و کسانی که بیان می کردند جزو کسانی بوده اند که اصلا در این واقعه حضور نداشتند.

سه‌شنبه 8 مهر 1393

مراسم رونمایی از سه عنوان کتاب انتشارات روایت فتح، دقایقی پیش با حضور سردار امین شریعتی، سردار صالحی نیا، سردار حیدرخانی، سردار افسربیگی، سردار پورشمشیر و همسر و خواهر شهید علی تجلایی در غرفه کارنامه نشر نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار حیدرخانی یکی از همرزمان شهید تجلایی درباره این شهید بیان داشت: هفته دفاع مقدس یک تلخی و شیرینی برای من دارد یعنی چیزهایی که در دفاع مقدس دیده ام در این هفته بیاد می آورم اما معتقدم از آن شرایط پاک عقب افتاده ایم چرا که همه چیز پاک و خالص بود و بین حرف و عملشان فرقی نبود.

وی اضافه کرد: خوشحال بودن و کار کردن برای دیگران و رضایت از کار کردن از همدیگر یکی از خصوصیاتی بود که رزمندگان 8 سال دفاع مقدس به آن توجه داشتند، همچنین شهید علی تجلایی یکی از قدیمی ترین دوستانم بود آن هم در سخت ترین روزها و ساعت ها که در سوسنگرد با هم بودیم.

سردار حیدرخانی ادامه داد: روزهای نخستین جنگ فرمانده گردان سپاه تهران بودم که زندان اوین، فرودگاه مهرآباد و لانه جاسوسی توسط سه گروهان را مدیریت می کردم، در آن زمان مسئول عملیات سپاه سوسنگرد شدم به گونه ای که فرمانده محوری بود.

وی افزود: تقریبا اوایل آبان ماه سال 59 در اهواز حدود 70 نفر نیرو از استان آذربایجان به این استان اعزام شدند که فرمانده آنها شهید دادمان و تجلایی بود. به گونه ای که آنها نیروها را به سوسنگرد آورده و پس از معرفی به آذربایجان برگشتند، بنده از همان اوایل با شهید تجلایی آشنا شدم.

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس با بیان اینکه بیشترین پاتک های عراق در جبهه های دهلاویه بود، ادامه داد: چند روزی که با علی تجلایی آشنا شدم از او خواهش کردم که کمک ما باشد اما او شب ها را به دهلاویه می رفت و پیش رزمندگان می خوابید و به سوسنگرد می آمد.

وی با اشاره به برخی از خاطراتی که با شهید تجلایی در سوسنگرد داشت، اضافه کرد: من در طول جنگ و بعد از 8 سال دفاع مقدس هیچ مطلبی درباره سوسنگرد و شهید تجلایی بیان نکردم اما اکنون دو سال است که صحبت می کنم یعنی متاسفانه دیدم که عده ای حق مطلب را درباره سوسنگرد بیان نمی کنند و یا کسانی که در این عرصه حضور نداشته اند درباره این مهم صحبت می کنند، به همین منظور احساس تکلیف کرده و به بیان مطالبی پرداخته ام.

سردارحیدرخانی ادامه داد: ستون مقاومت سوسنگرد علی تجلایی بود، من به پشتوانه و قدرت این شهید سخن می گویم. در آن زمان بنده مسئول و او از من اطاعت می کرد اما قدرت، شجاعت و صلابت و روحیه خالصی داشت که باعث دلگرمی همه از جمله بنده می شد، همچنین شهید تجلایی مانع سقوط سوسنگرد شد.

* عبدالعلی زاده: قشنگترین تاوان عشق را پرداخت کردم

در ادامه این مراسم، نسیده عبدالعلی زاده همسر شهید علی تجلایی بیان داشت: در این 31 سال یک بار گله نکردم و دلتنگ شهادت علی نشدم بلکه تنها دلتنگ خودش بودم به گونه ای که ما همسران شهدا عادت کرده ایم که دیده نشویم و وظیفه ما صبر کردن است. همانطور که شهید تجلایی از من می خواست که صبر داشته باشم.

وی اضافه کرد: ما به صبر کردن عادت کرده ایم و وظیفه مان را انجام می دهیم و از مردم نیز طلبکار نیستیم.

عبدالعلی زاده ادامه داد: ما با انتخاب علی خواسته ایم که چراغ خانه مان خاموش باشد اما از خانه هایی که چراغشان روشن است تقاضا داریم که ما را فراموش نکنند و به یاد شهدا و علی ها باشند، آقای علی تجلایی از اول از بچه های مطرح سپاه بود.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون از نام شهید هیچ استفاده ای برای خود، فرزندانش و خانواده اش نکرده است، بیان کرد: یک روز دخترم گریه کنان به منزل آمد و گفت: مادر، بابا را شناختند من به او گفتم که مگر قرار است شما را نشناسند، در هرحال شما تجلایی هستید و به مرور زمان شما را خواهند شناخت. اما باید بگویم تاکنون از اسم علی استفاده نکردم، اما به وجود ایشان می بالم.

همسر شهید علی تجلایی گفت: کمر یک مرد در مشکلات کنونی خم می شود اما هیچگاه نخواستم از اسم شهید سوءاستفاده کنم یا گله ای داشته باشم. وقتی به این فکر می کنم که علی را انتخاب کردم به او می بالم و اگر دوباره صبحی بلند شوم و ببینم به زمان گذشته برگشته ام و از شهادت او نیز مطلع باشم باز هم همسرش خواهم شد.

وی اضافه کرد: قشنگترین تاوان عشق را پرداخت کردم، شاید روزهای کمی را با او زندگی کردم اما باز اگر سال 59 یا 60 برگردم دوباره علی تجلایی را انتخاب می کنم.

عبدالعلی زاده درباره کتاب نیمه پنهان ماه 22، عنوان کرد: نمی خواهم بگویم که خوشحالم اسم بنده در این کتاب مطرح شده است، اما معتقدم باید به شهدا بیشتر بپردازیم و علاقمند هستم به شهید علی تجلایی بیشتر پرداخته شود. چون هیچگاه نمی خواهم به خودمان ببالیم چون نمره خود را زیر 10 می دانم، حتی زمانی که دفتر خاطراتش را خواندیم سعی کردیم تا اعمالی که او در روز انجام می دهد را انجام دهیم اما با فرزندان تنها توانستیم نصف روز خودمان را شبیه او کنیم؛ آنها تافته جدا بافته نیستند، بلکه تقوای شهدا بسیار بود.

این همسر شهید با اشاره به سردار امین شریعتی گفت: برادر امین اولین بار فرمانده لشکر عاشورا شده اند و به همین منظور به منزل ما آمدند و با صدای بلند گریه کردند و گفتند که اگر امروز شهید تجلایی بود قطعا او به جای من فرمانده می شد.

وی اضافه کرد: یک دفترچه قطوری شهید تجلایی داشتند که فرمانده لشکر عاشورا یعنی سردار امین شریعتی درخواستند که آن دفترچه را در اختیارشان بگذارم، بخاطر شناختی که از این سردار نداشتم ترسیده و دفترچه را به او ندادم. فردای آن روز همسایه ای که بسیار خانم جوان و با ایمانی بود اما اصلا سواد نداشت، به منزلمان آمد و گفت: شهید تجلایی را در خواب دیدم که در یک خیابان زانو بدست ایستاده بود و به من می گفت آن چیزی که برادر امین می خواهد را بهش بدهید. می خواهم با بازگو کردن این خاطره این را بگویم که شهدا بسیار مهربان بوده و حضور دارند.

عبدالعلی زاده عنوان کرد: از خداوند خجالت می کشم اما خوشحالم که پیکر شهید علی تجلایی بدستم نرسید چرا که این شهید بسیار علاقمند بود تا جنازه اش به دستم نرسد، امیدوارم در این کتاب به علی تجلایی بیشتر توجه شود، نه به بنده حقیر.

* سردار شریعتی: بحث سوسنگرد به دلیل حجب و حیا زیاد بیان نشد

در ادامه این مراسم سردار امین شریعتی یکی از همرزمان شهید تجلایی به بازگو کردن خاطراتی از این شهید پرداخت و گفت: درباره شهید تجلایی هرچه بگوییم صحبت هایمان هنوز کامل نیست.

وی اضافه کرد: حیای آذری ها باعث شده است که خیلی از مطالب در درون سینه ها بماند و بیان نشود، یعنی بحث سوسنگرد متاسفانه به دلیل حجب و حیا، رزمندگان آن دوران که اکثرا آذری بودند، بیان نشده است.

سردار شریعتی ادامه داد: 70 نفر از بچه های آذری که فرمانده شان شهی علی تجلایی بود در سوسنگرد و دهلاویه مقاومت کردند، به گونه ای که آنها هسته مقاومتی برای جلوگیری از اشغال سوسنگرد شدند.

وی با اشاره به این مطلب که شهید مدنی در آزادسازی سوسنگرد نقش بسزایی نیز ایفا کردند، بیان کرد: امام(ره) در آن دوران وارد عمل شدند و درباره سوسنگرد هشدار دادند، در آن زمان شهید علی تجلایی با شهید مدنی صحبت کرد و امام(ره) نیز با مقام معظم رهبری صحبت می کنند که ایشان به سوسنگرد بروند.

این سردار جنگ تحمیلی با بیان اینکه مسائل جنگ باید برای مخاطبان روشن شود، گفت: رک گویی در بین فرماندهان جنگ یکی از ویژگی های بارز فرماندهان آن زمان بود به گونه ای که 70 درصد فرماندهان بزرگ سپاه را شهید حسن باقری تربیت کرد و در این رابطه نبوغ داشت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط