loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارش بررسی و نقد کتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» میرشکاک

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی | یوسفعلی میرشکاک

در این نشست یوسفعلی میرشکاک ضمن تمجید از تألیفات رضا داوری اردکانی که سهم مهمی در فهم فلسفه داشته است، گفت: این سؤال را از دکتر داوری می پرسم که ما چرا جرأت مواجهه با عالم تفصیل را نداریم؟

سه‌شنبه 29 مهر 1393

 نشست بررسی و نقد کتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» عصر روز گذشته (دوشنبه 28 مرداد) با حضور یوسفعلی میرشکاک نویسنده کتاب، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و محمد رجبی دوانی رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به همت مؤسسه روزگار نو در دفتر شعر حوزه هنری برگزار شد.

در بخش پایانی این مراسم یوسفعلی میرشکاک عنوان کرد: من هر چه نوشتم در باب شعر، سیاست و ... که به درد خواندن و انتشار می خورده ارائه مطالبی بوده که از آثار استادم دکتر داوری آموختم. برای اینکه ما حرف های دکتر فردید را بفهمیم تا مدت ها هیچ چیز جز کتاب های داوری اردکانی نمی خواندیم. یادم می آید کتاب «وضع کنونی تفکر» را بیش از 50 بار خواندم.

وی با اشاره به اینکه آنچه درباره نیما، فروغ، شاملو و ... نوشته در حقیقت همان دستاوردهایش مقاله اساتید است، گفت: خلاصه اگر مقدمات را داشتم شاید اثر قابل توجه می نوشتم ولی بضاعت من هم همینقدر بود. بنده شاعر تنبل کلاس اساتیدم هستم اما در برخی مفاهیم چون انگار برای خودمان صحبت می کنیم و مخاطب را درنظر نمی گیریم لذا فکر می کنیم این عبارات را همه می دانند. خیلی ها هنوز می گویند این مرگ آگاهی و ترس آگاهی و اصطلاحات دکتر فردیدی را نمی فهمند شاید اینها از جنس شعر است که روشن می کند فضاییاطراف خودش مغلوب روشنی تعریف قرار نمی گیرد.

میرشکاک با اشاره به اینکه باطن شعر و وزن شعر ممکن است وزن عروضی یا نیمایی نباشد نظیر برخی کارهای شاملو و فروغ گفت: بنابراین بنده معتقدم فارغ از اینکه شاعر کیست و وزن چطور است، این آثار می ماند البته در جماعت شعرا هم حساب و کتاب هایی است ما حساب می کنیم اگر شعری از یک دهه عبور کند و به دهه دوم برسد و بتواند دو نسل را تصرف کند احتمالا عمر خواهد کرد و مستهلک نمی شود.

این نویسنده و شاعر گفت: بنده در بخش هایی که جناب رجبی فرمودند کوتاهی کردم و تصور کردم، نیست انگاری ضرورتی ندارد که مفهومش باز شود، درحالی که این خودش داستان مفصلی است. ان شاءالله اگر عمری باشد این مقوله ها را به تفصیل توضیح می دهیم.

وی در پایان یادآور شد: در انتها بنده این پرسش را از دکتر داوری می پرسم که ما چرا جرأت مواجهه با عالم تفصیل را نداریم؟

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط