loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشارات سوره مهر با دست پر وارد محرم شد

انتشارات مرتبط : سوره مهر

انتشارات سوره مهر این روزها با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای شان، ارادت و توجه ویژه اش به این حماسه تاریخی و انسانی را نشان داده و گلچینی از آثار مرتبط با این موضوع را در شاخه های مختلف هنری همچون شعر، نمایش، پژوهش، پوستر و ... ارائه کرده است.

چهارشنبه 7 آبان 1393

تنها گشتی کوتاه در میان آثار انبوه انتشارات سوره مهر، می تواند به علاقه مندان کتاب و کتابخوانی کمک کند تا آثار دلخواه خود با موضوع واقعه کربلا را بیابند. این آثار تنها محدود به ادبیات نمی شوند و سوره مهر آثار قابل توجهی در زمینه پژوهش، نمایش و هنرهای تجسمی با محوریت حرکت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا چاپ و به بازار کتاب عرضه کرده است.

دوستداران کتاب و کتابخوانی که در روزهای پر شور ماه محرم، به دنبال مطالعه آثاری از این دست و تعمق در راه و آرمان های آن امام عزیز هستند، در بخش ادبیات و به ویژه شعر، می توانند به آثاری همچون مجموعه شعر «نامه های کوفی» سعید بیابانکی که چاپ سوم آن از سوی نشر سوره مهر عرضه شده است مراجعه کنند.

همچنین مجموعه شعرهای «من می گویم شما بگریید»، «با کاروان نیزه» و «عشق علیه السلام» مجموعه شعرهای عاشورایی و آیینی علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش های ادبی هستند. مجموعه شعرهایی که از سوی مخاطبان با استقبال فراوان رو به رو شده اند و «با کاروان نیزه» به چاپ دهم و «عشق علیه السلام» نیز به چاپ سوم رسیده است.

البته در این بین نباید از «کلیات محتشم کاشانی» غافل شویم که چاپ دوم آن در دو جلد از سوی سوره مهر منتشر شده است و بدون اغراق می توان گفت مجموعه ای ارزنده و فاخر شامل قصاید، رسائل، رباعیات، معمیات و ضروریات این شاعر بزرگ پارسی گوی سدهٔ دهم هجری و از مهم ترین شاعران مرثیه سرای شیعه است.

از دیگر آثار مطرح ادبی و عاشورایی انتشارات سوره مهر می توان به ترکیب بند عاشورایی سید علی موسوی گرمارودی با عنون «آغاز روشنایی آیینه» در پانزده بند و با نقد و نظرهای بهاءالدین خرمشاهی، مرتضی امیری اسفندقه، سید صدرالدین قوام شیرازی، محمد یزدان پرست و حمیدرضا شکارسری اشاره کرد که به سومین چاپ خود رسیده است.

چاپ دوم منظومه «مجلس حر بن یزید ریاحی» اثر «علی معلم دامغانی» نیز از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده است. این منظومه روایتی درباره حر بن یزید ریاحی ست که در دو فصل تدوین شده است.

«راس ساعت سر» مجموعه غزل های آیینی و عاشورایی مهدی رحیمی و «منظومه شهیدان کربلا» نوشته سیدرضا آل یاسین از دیگر آثار مناسب برای مطالعه در ماه محرم هستند.

از دیگر آثار می توان به «تبسم یک قافله آه»، مجموعه شعری که به وسیله اکبر بهداروند گردآوری شده است اشاره کرد. این مجموعه دربردارنده تعداد زیادی غزل عاشقانه، عارفانه، مذهبی، سیاسی و اجتماعی از نویسندگان معاصر کشورمان است.

«عطر عطش» عنوان کتاب دیگری است که به آثار منتخب سومین جایزه ادبی داستان لوح می پردازد و این آثار نیز مضامین آیینی و عاشورایی را شامل می شوند و به کوشش سارا عرفانی گردآوری شده اند.

«طلسم سنگ» نیز عنوان مجموعه مرکب از شعر و نثر گذشته و امروز درباره حماسه کربلا و به قلم زنده یاد سید حسن حسینی است که چاپ تازه ای از آن توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

«همه آیینه ها» گزیده غزل های عاشورایی با 222غزل از شاعران معاصر است که به همت مهدی مظفری ساوجی گردآوری شده و توسط انتشارات سوره مهر برای سومین بار به چاپ رسیده است.

چاپ دوم «راز سر به مهر» برگزیده سی و پنج سال ادبیات عاشورایی در ایران با گردآوری و تنظیم حسین حداد نیز منتشر شده و «روایت گل سرخ» برگزیده حکایات امام حسین (ع) در متون کهن فارسی به کوشش مهدی الماسی به چاپ دوم رسیده است.

«پنجره های تشنه» نیز از کتاب های مطرح نشر سوره مهر است. این اثر روزنوشت انتقال ضریح جدید امام حسین (ع) از قم تا کربلا است که به قلم مهدی قزلی نگاشته شده و در نوع خود اثری بدیع و خواندنی است.

چاپ پنجم کتاب «از مدینه تا مدینه» نوشته محمد مهدی تاج لنگرودی نیز به تازگی از سوی این نشر به چاپ رسیده است. این اثر به نقد و بررسی روایات، احادیث و چگونگی واقعه کربلا می پردازد و مصائب و مشکلات و آنچه بر حضرت سیدالشهداء و خاندان و یاران وی آمده را از زمان حرکت امام از مدینه تا بازگشت اهل بیت پس از شهادت حضرت را بیان می کند.

در عرصه هنر نمایش نیز می توان به جلد دوم مجموعه کتاب های «نمایش های ایرانی» نوشته صادق عاشورپور اشاره کرد که این مجلد به تعزیه و تاریخچه و چند و چون آن اختصاص دارد.

«میرعزا کاشانی در قلمرو تعزیه» نیز اثری پژوهشی است که از سوی سمانه کاظمی تالیف و گردآوری شده است. این نویسنده در میان 365 نسخه تعزیه نامه که از میرعزا کاشانی (از تعزیه خوانان مطرح و تاثیرگذار تاریخ) باقی مانده، نسخه هایی از مجالس را مورد بررسی قرار می دهد که اصالت بیشتری داشته اند و دخل و تصرفی در آنها صورت نپذیرفته است.

از دیگر آثار پژوهشی نیز می توان به «چکامه هایی در شیوه های عزاداری» اشاره کرد که این اثر به  آسیب شناسی مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) و حاوی سخنان حجت الاسلام سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، در مجلس خبرگان، در مورد جایگاه مراسم عزاداری، آسیب ها و راهکارهای آن است.

روشنگری مجالس حسینی نوشته محمد باقر مقدسی و ترجمه محسن دریابیگی نیز دیگر اثری است که به تازگی به چاپ دوم رسیده است. چاپ دوم «تجلی جلال و جمال» محمود شاهرخی و «مباحثی پیرامون عزاداری» نوشته بهاءالدین فهرمان نژاد نیز از آثار پژوهشی سوره مهر پیرامون عاشورای حسینی و عزاداری عاشقان آن امام در این روزها ست.

البته انتشارات سوره مهر در عرصه هنرهای تجسمی نیز فعال بوده و در کنار انبوه آثار پژوهشی و تخصصی که در این زمینه ارائه کرده است، آثاری همچون کتاب اولین نمایشگاه سالانه پوستر عاشورایی، دومین سوگواره پوستر های عاشورایی و پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی را ارائه کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط