loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل وقایع کربلا برای نوجوانان از زبان شهید بهشتی

انتشارات مرتبط : موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه

نویسندگان مرتبط : سید محمد حسینی بهشتی

کسانی که دستی در برگزاری هیئات و مراسمات عزاداری ماه محرم دارند، احتمالا می دانند که برپایی چنین مراسماتی برای نوجوانان چقدر سخت تر از سامان دادن یک هیئت عمومی است.

چهارشنبه 7 آبان 1393

اینکه سخنران چنین مراسمی بتواند جذاب و نوجوان پسند صحبت کند و از طرفی دیگر محتوایی غنی را در این قالب به نوجوانان ارائه کند، فقط یکی از سختی های این کار است. مخصوصاً که خیلی ها فکر می کنند اگر قرار باشد مطلبی برای نوجوانان جذاب و قابل فهم باشد چاره ای نیست جز اینکه از سطح معارف آن کاسته شود.

اما شهید مظلوم، آیت الله بهشتی در یک سخنرانی در جمع دانش آموزان در سال های ابتدایی انقلاب، به بیان ابعاد تاریخی و تحلیلی این نهضت بزرگ پرداخته است. ارائه یک تحلیل جامع با بیانی ساده که برای نوجوانان کاملا قابل فهم است از ویژگی های برجسته این سخنرانی محسوب می شود. خواندن این سخنرانی یا گوش دادن به آن البته برای همه اقشار و گروه های سنی آموزنده است.
مؤسسه فرهنگی «خاکریز ایمان و اندیشه» متن این سخنرانی را در قالب یک کتابچه زیبا طراحی و عرضه کرده است. این کتاب که در واقع یک جزوه جمع و جور است در 20 صفحه و با قیمت 800 تومان منتشر شده است.
بخش هایی از متن این سخنرانی در ادامه آمده است:

«...در میان راه وقایع زیادی رخ داد. تا نیمه‏ی راه- بلکه تا دو سوم راه- هنوز سیمای حرکت اباعبدالله این بود که مردم کوفه از او دعوت کرده‏اند. اباعبدالله و یاران و اصحابشان می‏آیند به کوفه تا آن‏جا فرمانروا بشوند. ولی در منزل ثعلبیه دو نفر آمدند خدمت امام عرض کردند: ما خبری داریم. علانیه بگوییم یا در جلسه‏ی سری؟ فرمود: نه، من چیز سری ندارم از اصحاب و یاران خودم، علانیه بگویید. گفتند: ما در کمی پیش از این‏که به این‏جا برسیم به یکی از مسافران که از کوفه می‏آمد برخورد کردیم. مرد بسیار مورد اعتمادی است. گفت: من از کوفه بیرون آمدم در حالی که مسلم بن عقیل، نماینده‏ی حسین، هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر، بزرگ‏ترین و سرشناس‏ترین حامیان حسین در کوفه کشته شدند. حضرت فرمود: إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ.

در منزل بعد، در منزل اذیب، به حضرت خبر دادند فرستاده‏ی شما- حضرت از وسط راه قیس بن مسهر صیداوی را فرستاده بود به کوفه که حرکت امام را اطلاع بدهد و قیس به دست عمّال ابن‏زیاد گرفتار شد و کشته شد که آن هم داستان بسیار آموزنده‏ای دارد- در منزل اذیب به حضرت خبر دادند فرستاده‏ی مخصوص شما به کوفه بدست عمّال ابن‏زیاد کشته شد. در منزل زباله امام همه‏ی کسانی را که با او بودند جمع کرد. در آن‏جا برای آن‏ها صحبت کرد. خطابه‏ای خواند. بعد از حمد و ثنای الهی چنین فرمود: «إِنَّهُ قَدْ نَزَلَ مِنَ الْأَمْرِ مَا قَدْ تَرَوْنَ وَ إِنَّ الدُّنْیَا تَغَیَّرَتْ وَ تَنَکَّرَت‏»، حوادث این‏طور است که می‏بینید. این حوادث این‏جور رخ داده وضع عوض شده بطور کلی. وضع محیط عوض شده «أَدْبَرَ مَعْرُوفُهَا وَ اسْتَمَرَّتْ حِذَاءً»، خوبی‏ها پشت کرده به مردم، تلخی‏ها مستدام و پیگیر شده «وَ لَمْ یَبْقَ مِنْهَا إِلَّا صُبَابَةٌ کَصُبَابَةِ الْإِنَاءِ»، یک ته‏مانده‏ای از این کاسه‏ی زندگی مانده «وَ خَسِیسُ عَیْشٍ کَالْمَرْعَى الْوَبِیلِ»، زندگانی پست بی‏ارزشی است، مثل چراگاه آفت‏زا، بیشتر از آن باقی نمانده.

بعد می‏خواهد اعلام کند چرا؟ چرا از نظر امام حسین زندگی دنیا و محیط این‏قدر فاسد شده؟ چون نان امام حسین توی روغن نیست؟ چون زندگی امام تأمین نیست؟ نه! زندگی امام حسین تا آخرین لحظات با بهترین وجه تأمین می‏شده. چرا پس زندگی بر امام حسین تلخ است؟ به کام امام تلخ است؟ «أَ لَا تَرَوْنَ‏ أَنَّ‏ الْحَقَ‏ لَا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُُ؟»، نمی‏بینید کسی به حق عمل نمی‏کند و کسی از باطل خودداری نمی‏کند و از گناه خودداری نمی‏کند؟ بعد فرمود: اعلام می‏کنم- از همین‏جا وضع عوض شد- «لِیَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فِی لِقَاءِ رَبِّهِ»، هر مرد با ایمانی باید از حالا خودش را برای مرگ آماده کند و مشتاق لقاء خدا باشد. «فَإِنِّی لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً»، اما من که پیشوای شما هستم، مرگ را برای خودم خوشبختی جاودان می‏بینم و زندگی و هم‏زیستی با ستمگران را مایه‏ی تیرگی دل و جان. از این‏جا پایه و اساس عوض شد.

مورخین نقل می‏کنند از همین‏جا امام فرمود هرکس می‏خواهد برود برود. هرکس به طمع زندگی با من آمده برود. بسیاری از اطرافیان امام حسین رفتند. امام با زبده‏ی یاران و خاندان خودش از این‏جا حرکت کرد. حرکت کرد و آمد و آمد ..."

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط