loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خانه ام را برای پژوهش به فروش گذاشتم

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

استاد بازنشسته دانشگاه از اتمام ترجمه روزآمد قرآن کریم خبر داد و گفت: مدتی است که برای تأمین اضافه مخارج تحقیقاتم، منزلم را برای فروش گذاشتم چرا که چشمم نیز دیگر یاری نمی کند و با واسطه دستیارانم تحقیقاتم را پیش می برم.

یکشنبه 2 آذر 1393

یحیی یثربی چهره ماندگار فلسفه ایران و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی درباره آثار در دست تحقیق و نگارشش توضیح داد: یکی از آثاری که ان شاءالله تا زمستان برای چاپ تحویل می دهم و هنوز ناشرش نیز مشخص نشده، ترجمه رسا و قابل فهم از قرآن کریم برای همگان است.

وی با اشاره به اینکه نام این اثر ترجمه روز قرآن کریم خواهد شد، توضیح داد: پیش تر نیز ترجمه ای از قرآن ارائه داده بودم، منتها این ترجمه جدیدی است که از سال گذشته تا یک هفته پیش وقت من را گرفته بود، قرار است ترجمه را به چند نویسنده خوش قلم و خوش بیان و همینطور گروه های سنی و تحصیلاتی مختلف برای ارزیابی بدهم و بخش هایی را که برای عموم قابل فهم نیست، تغییر دهم.

یثربی با اشاره به اینکه ویژگی این ترجمه این است که حتی یک کلمه هم در پرانتز اضافه نخواهد شد، گفت: دقیقاً متن قرآن در این اثر ترجمه شده است برخلاف ترجمه هایی با افزودن مطالبی از خودشان در پرانتز یا با رنگ دیگر صورت می گیرد، چرا که متن قرآن کریم خودش قابل فهم است حتی ترجمه هایی همچون ترجمه استاد فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی هم اضافاتی دارد.

وی با بیان اینکه بر این اساس افرادی که سواد درست و حسابی هم ندارند به فهم قرآن دست می یابند، اظهار داشت: یک زمانی صحابه پیامبر(ص) بیان می کردند ما قرآن را داریم دیگر به کتابی احتیاج نداریم اما در جامعه امروز ما هر کتابی خوانده می شود غیر از خود قرآن! و قرآن را تنها برای ثواب یا آمرزش مردگان می خوانیم.

یثربی در ادامه افزود: هدف بنده از ترجمه قرآن این بوده که جوانان و پیران، زنان و مردان هر طبقه شبانه روز چند صفحه قرآن را به قصد فهمیدن بخوانند این امر از خیلی اختلافات، خرافات و مشکلات پیشگیری می کند همانگونه که هنگام صحبت، ضرب المثل یا شعر حافظ و سعدی می گوییم، در ضمن گفتارمان از قرآن شاهد بیاوریم. در مراحل ویراستاری و آزمایشی قرار است موضوع بندی قرآن را به همراه نگارش پاورقی جزئی انجام دهم.

* منزلم را برای تحقیقات می فروشم

وی همچنین یادآور شد: یکی از مشکلات اکنون من با وجود اینکه گاهی کمک های حاشیه ای نیز به بنده می رسد این است که کار تحقیقاتی بودجه می خواهد، بنده دیگر چشمم کار نمی کند، کارم را با واسطه دستیارانم انجام می دهم الان هم منزلم را به فروش گذاشتم تا یک منزل کوچکتر تهیه کنم و باقی پولش را صرف کارهای تحقیقاتی ام کنم.

چهره ماندگار فلسفه اظهار داشت: بنده از مسئولان فرهنگی توقع دارم که با بنده هماهنگ باشند و در رساندن قرآن به درون جامعه و ارسال آن به دست جوانان اعم از بزرگ و کوچک، روحانی و غیر روحانی کمک کنند. امیدوارم این مشکلات حل شود، بنده مشکل اول را خودم می توانم حل کنم ولی برای مشکل دوم احتیاج به کمک دارم.

یثربی درباره دیگر آثار در دست انتشارش توضیح داد: بهار و تابستان امسال قرار بود پنج کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر کنم که تا به امروز سه تای آنها «محاکمه آفتاب»، «فلسفه خرافات»، «جلد نخست زندگانی حضرت محمد(ص)» منتشر شده که جلد دومش نیز در این هفته به بازار می آید. کتاب پنجم نیز ناگفته ها از قرآن کریم است که در عرض چند ماه آینده منتشر خواهد شد.

وی در پایان افزود: رمان دیگری از حلاج مثل «قلندر و قلعه» در دست دارم که درباره وضع روزگار آن دوره حلاج، وضعیت مشایخ و عرفا در آن دوره بوده است که این نیز در دست نگارش است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط