loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احمد شاکری «جایگاه شخصیت در ادبیات داستانی دفاع مقدس» را می نویسد.

احمد شاکری از طرح نامه دوم خود در حوزه دفاع مقدس با نام «جایگاه شخصیت در ادبیات داستانی دفاع مقدس» خبرداد و گفت: تاکنون 400 صفحه از آن تالیف شده و حدودا 150 صفحه باقی مانده است.

پنجشنبه 27 آذر 1393

احمد شاکری درباره تالیفات تازه خود اظهار داشت: مجموعه پژوهش هایی در حوزه ادبیات دفاع مقدس انجام می شود که جلد نخست آن در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» مراحل نشر را سپری می کند.

وی با بیان مجلد دوم و طرح نامه ای دیگر افزود: طرح نامه دوم من به موضوع انسان شناسی ادبیات دفاع مقدس اختصاص یافته است، اما شناخت جایگاه شخصیت در داستان مقدمه ای است برای شناخت انشان و انسان شناسی، لذا عنوان کتاب دیگری که کار می کنم در حال حاضر با نام موقت «جایگاه شخصیت در ادبیات داستانی دفاع مقدس» است.

شاکری متذکر شد: تاکنون 400 صفحه از این اثر نوشته شده و حدودا 550 صفحه خواهد شد و تا بهار سال آینده تحویل پژوهشگاه خواهد شد. آغاز این کار اوایل سال 91 بوده و حدود دو سالی است که روی آن کار می کنم.

وی با تاکید بر اینکه حدود یک سالی است که جلساتی را در انجمن قلم راه اندازی کرده ایم گفت: جلساتی در راستای داستان پژوهی راه اندازی شده است که مجموعه ای از دوستان منتقد که علاقه مند به تدریس داستان هستند و تجربه هایی در تدریس عناصر داستان داشته اند گرد هم آمده اند و جلساتی پایه گذاری کرده ایم.

شاکری در ادامه با تاکید بر این مهم که بحث ها در این جلسات اجتهادی بوده و در حوزه عناصر داستان مواردی مطرح می شود گفت: به عنوان الگو این موارد می تواند پیشنهاد شود اما آنچه که همواره به چشم می آید اینکه در حوزه نظری داستان، به شدت محتاج  تولیدات ادبیات غرب هستیم، حتی میرصادقی، یونسی، جمال زاده و براهنی هم عموما تئوری های غرب را تکرار کرده اند و تلاش در تبیین داشته اند.

به گفته این نویسنده، در طول دو دهه اخیر تعداد آثار ترجمه ای در حوزه مباحث نظری داستان چشمگیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه شاید ماهانه دو سه عنوان جدید را در این حوزه شاهدیم عنوان کرد: همه این موضوعات به این معناست که ما در تولید فکر در حوزه عناصر داستان که مبنا است فقیر هستیم. ضمن اینکه آثار دهه اخیر مسایلی که در آنها مطرح می شود تنها تعارف داستان نیست بلکه روش های دیگر در کنترل ذهن، یوگا و مجموعه مهارت های دیگری که به نویسنده توصیه می شود در این کتاب ها آمده است و فراتر از مباحث نظری است و اصولا با جریان های شبه عرفانی مواجهیم.

نویسنده «عریان در برابر باد» اضافه کرد: نیازمند تولید در این حوزه هستیم، در این چند دهه آثار داستانی تولید شده که باید برخی عناصر را باز تعریف کنیم و مبانی خود را تعریف کنیم. البته کم شاهد این موضوع بوده ایم افرادی چون محمدرضا سرشار تلاش کرده اند به این مرز نزدیک شوند، اما متاسفانه مدرسین عناصر داستان هم فرصتی نمی کنند همه منابع را ببینند و به لحاظ ذهنی به نحو کامل با مسایل درگیر نمی شوند.

شاکری ضمن بیان اینکه باید خارج داستان هم داشته باشیم افزود: باید افراد شاخص ادبیات داستانی جلسات علمی روشمند داشته باشند. تا افراد در آن آزادانه و علمی آخرین مبانی و تعارف را به چالش بکشند تا شاهد تولید علم باشیم.

این مولف در پایان خاظرنشان کرد: چنین جلساتی در انجمن قلم یک سالی است که شکل گرفته و 25 نشست برگزار شده است بنا داریم بتوانیم کتابی از ماحصل آن تولید کنیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط