loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاعری که کومله برای سرش یک میلیون تومان جایزه تعیین کرده بود.

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه | مصطفی محدثی خراسانی | احمد زارعی

مصطفی محدثی خراسانی از انتشار کتاب «ستاره احمد» خبر داد و گفت: امیدواریم تا زمان برگزاری بزرگداشت شهید احمد زارعی در اواسط دی ماه سال جاری، این یادنامه منتشر شود.

شنبه 29 آذر 1393

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و پژوهشگر کشورمان، از انتشار یادنامه شهید احمد زارعی با نام «ستاره احمد» خبر داد و گفت: مشغول آماده سازی کتاب «ستاره احمد» هستیم که امیدواریم تا زمان برگزاری بزرگداشت آن شهید در اواسط دی ماه، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود.

وی افزود: در این یادنامه کوشیدیم تا مطالبی متفاوت و نو ارائه شود و به نقش شهید زارعی در فرهنگ و ادبیات انقلاب توجه ویژه ای صورت گیرد.

محدثی خراسانی درمورد جایگاه قالب های کلاسیک شعر در شعر آیینی و سنتی با اشاره به اهمیت قالب غزل و قصیده که به خاطر داشتن وزن موسیقایی همواره مورد توجه بوده اند، تصریح کرد: این قالب ها پس از انقلاب اسلامی احیا شده و زندگی نوینی را شروع کرده اند. پس از انقلاب گرایش به شعر آیینی و مذهبی بسیار گسترش یافت و یکی از بهترین قالب های سرایش این گونه شعر، غزل و قصیده است.

وی ادامه داد: از دیرباز این دو قالب مورد استقبال شاعران و مخاطبین بوده و به دلیل نزدیکی با ذائقه و پسند ایرانیان، بهترین گزینه برای شاعران آیینی و انقلابی است.

این پژوهشگر در مورد گرایش شاعران نسل جوان به شعر آیینی و انقلابی اذعان کرد: هیچ کس در عالم معرفت و ادب، بدون طی کردن مراحل سیر و سلوک و فیض به جایی نمی رسد. به همین جهت به جوانان توصیه می کنم تا بدون عجله و فقط با مطالعه و آموختن قدم به این عرصه بگذارند. زیرا پس از کسب آموزش های فنی و معرفتی و تقویت پایه های بینشی و اعتقادی، خود به خود در روند صعودی شعر آیینی قرار گرفته و می توان منتظر آثاری فاخر و ماندگار بود.

*کسی که کومله برای سرش یک میلیون جایزه تعیین کرده بود

شهید احمد زارعی از اولین افرادی بود که به سپاه پیوست و دست توانایی هم در شعر داشت که قبلا چند کتاب از او چاپ شده بود اما بعد از جنگ، سال ها بود که کتابی از او منتشر نشده بود.

زارعی با وجود مسئولیت های متعددی که در سپاه و در جنگ داشت، پس از جنگ به دنبال هیچ شغل و سمتی نرفت و به مشهد آمد و بنیانگذار جلسات مرتب و پر بار شعری در این شهر شد تا اینکه در 19 دی سال 1373 در بیمارستان خاتم بر اثر عوارض شیمیایی به شهادت رسید.

احمد زارعی در سال 1337 در قائنات بیرجند به دنیا آمد و در سه سالگی به همراه خانواده اش به شهر مشهد مهاجرت کرد. قبل از 6 سالگی به مدرسه رفت. دوره دبیرستان را در دبیرستان فیوضات مشهد به پایان رساند و سال 54 با رتبه 45 در دانشگاه تهران قبول شد. در رشته ای که به گفته دوستانشان رشته پزشکی بوده است.

اما سرنوشت داستان دیگری را برایش نوشته بود. «در یکی از کلاس های دانشگاه یکی از دختران همکلاسی اش کنار احمد زارعی می نشیند، او بلند می شود و دو سه صندلی عقب تر می رود. همین مساله با توجه به شرایط آن روزگار موجب درگیری در دانشگاه می شود، در نتیجه وی از دانشگاه اخراج می شود.» بعد از آن ماجرا، با زحمات بسیار پدرش، او میان انتخاب دو دانشگاه سنندج و زاهدان مخیر شد و زارعی تحصیل رشته ادبیات فارسی در دانشگاه سنندج را انتخاب کرد.

در کردستان تا زمان انقلاب به طور پراکنده مبارزه داشت. در سال 57 هم انجمن اسلامی را تشکیل داد و بعد از حدود یک ماه جریانات کردستان را شروع کرد. در محاصره باشگاه افسری حضور فعالی داشت و سختی های بسیاری را تحمل کرد. زارعی جزو بنیانگذاران سازمان پیشمرگان کرد هم بوده است.

علیرضا قزوه در کتاب «وه چه عطر شگفتی…» می نویسد که؛ «در روزگاری که دلار هفت تومان ارزش داشت، کوموله ها برای سر احمد یک میلیون تومان جایزه گذاشته بودند.»

زارعی در هشت سال دفاع مقدس هم در شورای فرماندهی کردستان به همراه شهید همت، سردار رحیم صفوی و شهید صیاد شیرازی حضور داشت.

زارعی به گفته همسرش جزء اولین کسانی بوده که قضیه حلبچه را اطلاع می دهد، و بعید به نظر نمی رسد که همین ماجرا باعث می شود که از سال 65 به بعد عوارض آن روز ها در بدنش باقی بماند که یکبار هم در سال 67 تشدید شود و پس از آن هم ادامه داشت.

بعد از سال 65 چند تن از دوستانش برای کار در وزارتخانه های مختلف از وی دعوت کردند. از امور خارجه هم بار ها پیشنهاد همکاری داشت، که زارعی نپذیرفت و در سپاه ماندگار شد.

پس از پایان جنگ به عنوان معاون تبلیغات سپاه پاسداران انتخاب شد و سپس معاونت پژوهشی حوزه هنری را برعهده گرفت. احمد زارعی با اینکه می توانست در آن روزگار با توجه به سابقه مبارزاتی اش پست های بسیار خوبی را در تهران بگیرد، به مشهد آمد و بنیانگذار جلسات مرتب و پربار شعری در این شهر شد و هم زمان مدرک کار شناسی ارشد خودش را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1372 از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرد.

«هیچ گاه بدین گونه شهادت را نزدیک به خود و در درون خود احساس نکرده ام. در میان قفسه سینه ام، میان گوشهای قلبم، و در مغز شقیقه هایم. بوی همه برادران شهیدم را می شنوم. بویی آشنا ولی مرموز، نه مرموز که ناشناخته نزدیک به عطر گل سرخ، نزدیک به عطر لاله های وحشی میان بیابان که همیشه بغل بغل آن ها را می چیدم و سرشار از لاله به خانه در دامن مادرم و در آغوش مادرم که بوی دوران کودکیم و شیرخوارگیم را می داد فرود می آمدم. وه چه عطر شگفتی…» (آخرین نوشته احمد زارعی)

به گفته دوستانش از همان سال های پس از جنگ به دنبال گمشده ای می گشت و برای ماندن میلی نداشت که پلنگ خشمگین در مدار بسته قفس شهر جانش به ستوه آمده بود. سرانجام در 19 دی سال 72 در بیمارستان خاتم الانبیا، بر اثر عوارض شیمیایی دار فانی را وداع گفت.

در سال 1373 کتاب «وه چه عطر شگفتی…» توسط دوستان احمد زارعی که دربرگیرنده اشعار و خاطرات و سوگ سروده های دوستان وی بود منتشر شد. همچنین در سال 1389 هم محمد حسین جعفریان و محمدکاظم کاظمی دو تن از شاگردان احمد زارعی مجموعه ای از اشعار وی را که سال ها به محاق فراموشی سپرده شده بود را با عنوان «شیری در قفس 902» از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر کردند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط