loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آراء و نظریات آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی (ره) منتشر شد.

انتشارات مرتبط : خرسندی

مجموعه ۲ جلدی «فقه پویا (مجموعه آراء و نظریات آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی ره)» به کوشش «الهام شریعتی» و «سیده لیلا موسوی» منتشر و روانه بازار نشر شد.

دوشنبه 8 دی 1393

مجموعه دو جلدی «فقه پویا»، مشتمل بر مجموعه ای از مقالات استاد مرعشی است که در نشریاتی چون «فصلنامه حق»، «رهنمون»، «مجله قضایی و حقوق دادگستری» و جزوات آموزشی اداره کل آموزش دادگستری به چاپ رسیده است.

آثار به جای مانده ا آن استاد فرزانه در قالب مقاله و گفت وگو بیش از مباحث مندرج در کتاب دیدگاه های نو در حقوق کیفری اسلام است. مجموعه آراء و نظریات استاد مرعشی، تحت عنوان فقه پویا، به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی و کارگروه فقه و حقوق توسط انتشارات «خرسندی» منتشر شده است.

مجموعه دو جلدی «فقه پویا» دارای هشت فصل نظیر «نظریات و دیدگاه های حقوق کیفری»، «نظریات و دیدگاه های حقوق خصوصی»، «نظریات و دیدگاه های راجع به آئین دادرسی»، نظریات و دیدگاه های حقوق عمومی و حاکمیت سیاسی»، «دیدگاه های اصولی»، «دیدگاه های فلسفی»، «دیدگاه های اقتصادی» و «دیدگاه های راجع به قواعد فقهی»، است.

* توبه عمری همپای عمر انسان دارد

در جلد دوم این کتاب درباره «علل مواجهه (توبه و نقش آن در سقوط مجازات از دیدگاه حقوق جزای اسلامی»، می خوانیم: یکی از مباحث مهم در معارف اسلامی «توبه» می باشد. توبه عمری همپای عمر انسان دارد زیرا زندگی حضرت آدم در زمین با آن آغاز می شود و پیامبران توحید مانند ابراهیم، اسماعیل، یونس، موسی و پیامبر بزرگ اسلام (ص) همواره در حال توبه بوده اند.

از دیدگاه قرآن نیز توبه جایگاه ویژه ای دارد و در آیات متعددی به آن اشاره شده است به گونه ای که واژه توبه و مشتقات آن نود و دو بار و کلمه استغفار و مشتقات آن چهل و پنج بار ذکر شده است و در آیات متعدد دیگری نیز بدون ذکر این واژه ها به این مسئله اشاره شده است.

محدثان و راویان در کتب روائی، عرفا، دانشمندان علم و اخلاق، متکلمین، شعرا و ادیبان هر یک در کتب خویش بابی را به عنوان توبه گشوده اند و ان را مورد شرح و تفصیل قرار داده اند.

در این میان فقهاء از منظری دیگر به «توبه» نگریسته اند و با الهام از آیات و روایات، آثار حقوقی آن را مورد بررسی قرار داده اند. توبه از دیدگاه حقوق جزای اسلامی به عنوان یکی از مسقطات و بازدارنده ها از مجازات شمرده شده است و از این باب یک تأسیس حقوقی در حقوق جزای اسلامی است.

* بر فقها لازم است  تا مشکلات جامعه را بر اساس قرآن، سنت و عقل، حل سازند

در پشت جلد مجموعه کتاب های «فقه پویا» می خوانیم: آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی (رحمة الله)؛ به دنبال تحول عظیمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ابر مرد تاریخ، امام خمینی (ره) به وجود آمد. اندیشمندان و متفکرین را بر آن داشت که درباره مسائل مختلف دینی با شکلی نوین و هماهنگ با مقتضیات زمان به تحقیق و بررسی بپردازند. بر فقها لازم است با توجه به اینکه اسلام از منابع غنی مانند قرآن، سنت و عقل برخوردار است، مشکلات جامعه را بر اساس این منابع به خوبی حل سازند و اسلام را با سبکی جدید و نو در جوامع علمی مطرح کنند تا اسلام از انزوا خارج شود.

امید است خواننده محترم اگر در این مقالات به نظریه ای برخورد می کند که برای وی تازگی داشته، چنین نباشد که نویسنده آن، از باب «خالَفَ تَعَرَفَ» در مقام کسب معروفیت است که معروفیت را فضیلتی برای خود نمی داند، بلکه اینگونه نظرات، نظرات استنباطی نویسنده می باشد که ممکن است صحیح و یا ناصحیح باشد.

بر اساس این گزارش، انتشارات «خرسندی» مجموعه دو جلدی «فقه پویا (مجموعه آراء و نظریات آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی ره)» به کوشش «الهام شریعتی» و «سیده لیلا موسوی» را در مجموعه با قیمت 48000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط