loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«شرح ماجرا» و «نقشه نقش بر آب» در کلام رهبر معظّم انقلاب

انتشارات مرتبط : انقلاب اسلامی

دیدگا ه ها و بیانات رهبر انقلاب پیرامون فتنه 88، از تحلیل علل و زمینه های وقوع این فتنه و ماهیّت آن گرفته تا مواضع ایشان در خلال حوادث بعد از انتخابات و سرانجام تبیین نتایج، پیام ها و درس های آن، در دو کتاب «شرح ماجرا» و «نقشه نقش بر آب» تدوین شده است.

سه‌شنبه 9 دی 1393

از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، دشمنی جبهه استکبار به رهبری آمریکا با انقلاب اسلامی ملّت ایران به شیوه های مختلف آشکار شد؛ از ایجاد تفرقه بین اقوام گرفته تا تدارک کودتا، حمایت از تهاجم نظامی صدام، تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و... . این دشمنی ها و القای بحران ها که البتّه بر اثر ایستادگی مردم و تدابیر حکیمانه ی رهبران نظام اسلامی، هیچ گاه راه به جایی نبرده، در سال های اخیر با استفاده از ابزارهای متنوّع جنگ نرم، اشکال پیچیده تری به خود گرفته که آخرین نمونه ی برجسته ی آن، در فتنه ی سال 88 نمود و بروز یافت.

یکی از با شکوه ترین صحنه های حضور مردم ایران، انتخابات دهم ریاست جمهوری بود که استکبار جهانی از مدّت ها پیش، برای بهره برداری های خاص بدان چشم دوخته بود. انتخابات با حضور پرشور مردم برگزار شد؛ نصاب بالای شرکت مردم در انتخابات نشانه ی توفیق نظام اسلامی در نهادینه کردن مردمسالاری دینی بود، اما پس از آن، عدّه ای با نیرنگ و اتّهام تقلّب در انتخابات و با وارونه جلوه دادن واقعیّات و سرکشی از قانون، به اردوکشی های خیابانی پرداخته و این حماسه ی عظیم را به کام مردم تلخ کردند.

این حوادث، دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی را امیدوارتر کرد و آنان با موج سواری در این وقایع و با استفاده از عوامل و مزدوران داخلی و بکارگیری تمام دستگاه های تبلیغاتی و ابزارهای رسانه ای خود، کوشیدند تا با مخدوش جلوه دادن جمهوریّت نظام و ایجاد شکاف بین ملّت و اغفال خواص و نخبگان، خیالِ خام براندازی نظام اسلامی را محقّق کنند. البتّه در این میان، بی بصیرتی و جهل برخی افراد و به ویژه عدم اتّخاذ موضعی قاطع از سوی برخی از خواص در قبال این فتنه، به آشفتگی اوضاع دامن زد و موجب تخلّفات و حوادث بسیار تلخی شد. امّا امید واهی دشمن دیری نپائید و به مدد لطف الهی، با تدابیر حکیمانه و رهنمودهای روشنگر رهبری معظّم انقلاب و بصیرت و ایستادگی مردم انقلابی به یأس مبدّل شد. به خصوص با حضور شکوهمند و حماسی در روز 9 دی که معظّم ٌله از آن به «روز مجاهدت مردم»، «روز ماندگار در تاریخ» و «روز نمایش اقتدار نظام» یاد کردند.

رهبر معظّم انقلاب اسلامی در مواضع متعدّد، بیانات مهمّی درباره ی ماهیّت این فتنه و دست های پیدا و پنهان پشت صحنه ی آن ایراد فرمودند و با استنادات محکم و متعدّد به شواهد قرآنی، روایی و تاریخی، شرط لازم (و نه کافی) تشخیص صحیح قضایا و تمییز حق از باطل را تفکّر و عبرت و بصیرت دانستند. ایشان در عین حال تأکید کردند که داشتن بصیرت در حوادث، به خودی خود، کافی نیست و از همین روی، بارها نیز به بررسی دلایل گمراهی افرادی پرداختند که با وجود شناخت لازم، بر خلاف دریافت خود عمل کردند.

انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به مؤسّسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دو کتاب موضوعی در باب بیانات، دیدگاه ها و رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره ی فتنه ی سال 88 و موضوعات مرتبط با آن منتشر کرده است: «شرح ماجرا» و «نقشه ی نقش بر آب». هر دو کتاب به محض انتشار، با استقبال کم نظیر علاقه مندان مواجه و بارها تجدید چاپ شدند.

شـرح ماجـــــرا

این کتابِ 194 صفحه ای، فرازهای مهمّی از بیانات و رهنمودهای مقام معظّم رهبری درباره ی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و فتنه ی سال 88 در یک بازه ی زمانی حدود 11 ماهه، از اوّل فروردین ماه 88 در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا(علیه السلام) تا 28 بهمن ماه همان سال، در دیدار جمعی از مردم آذربایجان را در خود جای داده است. مطالب این کتاب، ضمن عنوان بندی ریزموضوعات آن، ترتیب تاریخی ایراد بیانات را نیز مدّ نظر قرار داده است.

مطالب بخش های نخستین کتاب شامل رهنمودها و توصیه های معظّمٌ له قبل از انتخابات و موضوعاتی چون مردمسالاری دینی و مخالفت دشمن با آن، معیارهای تشخیص صلاحیّت نامزدها و انتخاب اصلح، وجوب عقلی و شرعی شرکت در انتخابات و پیش بینی ها و هشدارها درباره ی نقشه ها و برنامه ریزی های دشمن علیه انتخابات است.

پس از برگزاری باشکوه انتخابات و حضور چهل میلیونی مردم در آن نیز ایشان به اقتضای شرایط در بیانات، خطبه ها و دیدارهای متعدّد (از جمله در دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات)، ضمن هشدارهای متعدّد درباره ی توطئه های دشمنان و مداخله جویی های آنان برای تخریب اعتماد مردم، به موضوعاتی چون حِلم پیروزی و حِلم شکست، ضرورت التزام و عمل به قانون و انقیاد در برابر آن و لزوم موضع گیری صریح در برابر اخلال گری و اغتشاش آفرینی تأکید کرده اند.

در تأکیدات ایشان، به ویژه نخبگان و موضع گیری های آنان جایگاه خاصی دارد و خطاب خاصِ معظّمٌ له، در چندین مورد نسبت به آنان بوده است. رهبر انقلاب، شرایط فتنه را هنگامه ی آزمون بزرگ نخبگان دانسته و ضمن تبیین نقش مهمّ آنان در آن شرایط حسّاس و برشمردن اولویّت های کار آنان، خواص را آماج توطئه ی دشمن، بی بصیرتی را آفت بزرگ نخبگان، و عمّار را الگوی نخبگان راستین معرفی کرده اند (صص 37، 51، 62، 78، 80، 115، 119، 123، و...).

«ایران، گرجستان نیست»، «گناه اغتشاش و آشوب»، «مسجدسازی دشمن»، «اشتباه محاسباتی صحنه گردانان»، «کارنامه ی آزمون»، «فلسفه بافی برای توجیه خیانت»، «انبوه حقایق ناگفته»، «کاریکاتور در برابر اصل»، «فتنه ی 88، برنامه ریزی قبلی دشمنان»، «حضور چهل میلیونی، نشانه اعتماد مردم»، «پیچیدگی نظام، پیچیدگی توطئه ی دشمن»، «خواب واهی دشمن»، «سراب اعتماد به دشمنان»، «دو خطای مخالفان نظام»، «ضد ضربه شدن نظام»، «جلوگیری از شبیه شدن حق و باطل»، «نقش برخی رسانه ها در تشدید اختلاف»، «ظلمِ بد نگریستن به حقیقت»، «حادثه آفرینی برای انحراف اذهان»، «باج ندادن ایران اسلامی به دشمن» و... برخی از عناوین مطالب مهم و خواندنی این کتاب هستند.

در یکی از فقرات کتاب، بیانات صریح و دشمن شکن معظّمٌ له در خطبه ی تاریخی 29 خرداد 88 نماز جمعه تهران درج شده است. ایشان در آن خطبه، خطّ تخریب و آتش زدن اموال عمومی را کار عوامل و دست نشاندگان سرویس های جاسوسی غربی و صهیونیست دانسته و تصریح کرده اند: «این کاری که در داخل، ناشیانه از برخی سر زد، اینها (دشمنان خارجی) را به طمع انداخت. خیال کردند ایران هم گرجستان است! یک سرمایه دار صهیونیست آمریکایی چند سال قبل از این،... گفت من ده میلیون دلار خرج کردم در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم؛ حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم. احمق ها خیال کردند جمهوری اسلامی، ایران و این ملّت عظیم هم مثل آنجاست. ایران را با کجا مقایسه می کنید؟!».

تشریح خطوط کاری دشمن در پنج زمینه ی القای بحران و سیاه نمایی، تفرقه افکنی، انحراف اذهان از عداوت دشمن، اغفال خواص و نخبگان و درگیرسازی در طرح دشمن (صص 117-111)، تأکیدات مکرّر بر بصیرت و لزوم بصیرت افزایی برای مقابله با جنگ نرم و فتنه های دشمنان، و بیاناتی در اهمیّت و بزرگداشت حماسه ی تاریخی 9 دی از دیگر مطالب خواندنی کتاب «شرح ماجرا» به شمار می روند.

نقشــــــه ی نقش بر آب

دیگر اثر منتشر شده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی پیرامون فتنه ی 88، کتاب «نقشه ی نقش بر آب» است؛ اثری حاوی فرازهای مهمّی از توصیه ها و رهنمودهای معظّم له در طول یک بازه ی زمانیِ یک سال و نیمه، از اوّل فروردین 88 تا حوادث بعد از انتخابات و درس های ماندگار آن دوران حسّاس با مقدمه ای از جناب آقای دکتر صفار هرندی. نام این کتاب که به فاصله ای چندماهه از «شرح ماجرا» منتشر شد، خود گویای شکست توطئه ی بزرگ جبهه ی استکبار در براندازی نظام جمهوری اسلامی و نقش بر آب شدن نقشه ی آنهاست که چندین بار با تعابیر و مضامین گوناگون از سوی رهبر معظّم انقلاب بدان اشاره و تصریح شده است. از جمله، معظّمٌ له یک جا تصریح کرده اند که:

«... 9 دی یک نمونه ای بود از همان خصوصیّتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفه ی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که می خواست فتنه گران را مردم ایران معرفی کند و این جور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند، بکلّی نقش بر آب شد؛... تحلیلگران خارجی وقتی نگاه کردند، گفتند از بعد از رحلت امام بزرگوار، یا شاید بعضی گفتند از بعد از حرکات اوّل انقلاب، هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این تپش، با این شور و هیجان وجود نداشته که مردم وارد میدان شدند. این، حقیقت 9 دی است»(1390/09/21).

کتاب «نقشه ی نقش بر آب» در 248 صفحه و بر اساس طبقه بندی موضوعی، در پنج فصل کلّی تدوین شده است، با مقدّمه ی محمّدحسین صفّار هرندی. عناوین فصل های این اثر عبارتند از: «دهمین انتخابات ریاست جمهوری»، «مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه 29 خرداد»، «حوادث پس از انتخابات»، «کسب بصیرت» و «جنگ نرم».

فصل نخست کتاب به بررسی و تحلیل اهمیّت انتخابات در نظام اسلامی، تلاش دشمنان برای سرد و تعطیل یا بدنام و مخدوش کردن انتخابات، وظایف جداگانه ی مردم و نامزدها در انتخابات، نکاتی در آسیب شناسی انتخابات، موضع رهبری در انتخابات ریاست جمهوری و پیش بینی معظّمٌ له درباره ی حضور پرشور و صمیمی مردم در دهمین انتخابات ریاست جمهوری، پرداخته است.

در فصل دوّم، در موضوعات متعدّدی مواضع رهبر انقلاب پس از انتخابات تا نماز جمعه 29 خرداد تدوین شده است؛ از تبیین و تحلیل های ایشان درباره ی انتخابات گرفته تا آسیب شناسی برخی اقدامات افراطی پس از انتخابات، توصیه ها (حفظ وحدت ملّی، دوری از تشنّج آفرینی، اتّخاذ موضع صریح از سوی نخبگان و...)، جهت گیری دشمن (تردیدافکنی در انتخابات، مخدوش کردن اعتماد مردم به نظام، تلاش برای موج سواری و...)، تذکّرات و هشدارها.

رهبر معظّم انقلاب اسلامی راهکار حلّ اختلاف نظرها درباره ی نتایج انتخابات را، رسیدگی از راه قانونی دانستند و به سیاسیّون و نامزدها و گردانندگان احزاب و جریانات هشدار دادند که «امروز یک لحظه ی حسّاس تاریخی برای کشور است... ما در نقطه ی حسّاسی از تاریخ قرار گرفته ایم. همه ما وظیفه داریم که در این مرحله ی تاریخی هوشیار و دقیق باشیم، مواظب باشیم اشتباه نکنیم... زورآزمایی خیابانی بعد از انتخابات کار درستی نیست، بلکه به چالش کشیدن اصل انتخابات و اصل مردمسالاری است. من از همه می خواهم که به این روش خاتمه دهند... اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئولیّت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده ی آنهاست» (ص 84-82).

مفصّل ترین فصل این کتاب، فصل سوّم آن است که در عناوین متعدّدی به بررسی حوادث پس از انتخابات پرداخته است. این که چرا ماهیّت حوادث بعد از انتخابات به «فتنه» تعبیر شد و توطئه های پشت پرده ی آن چه بودند؟ شرح ماجرای فتنه، از طراحی ها و برنامه ریزی های دشمن قبل از انتخابات تا تخلّفات و جنایات در خلال حوادث پس از انتخابات، از دیگر موضوعاتی هستند که در این فصل تبیین و تحلیل شده اند. بخشی از این فصل به بازیگران فعّال در این صحنه اختصاص یافته است؛ موضوعاتی درباره ی کارنامه ی مردم و خواص، کارنامه ی نامزدهای معترض و هواداران، اغتشاش گران، نقش دشمن، نیروهای امنیّتی و انتظامی و بسیج، و رسانه های داخلی.

راهکارهای مقابله با فتنه و دفع آشوب های پس از انتخابات 88، از دیگر بخش های این فصل است که در آن یازده راهکار برگرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب از پایبندی به قانون و کسب بصیرت گرفته تا ابراز اعتماد نخبگان به نظام و پرهیز از شایعه پراکنی علیه مسئولان و... بررسی و تحلیل شده اند. یکی دیگر از بخش های این فصل، در عناوین متعدّدی مواضع نظام در قبال آن حوادث را از نگاه رهبر انقلاب مرور کرده است.

بخش مبسوطی از این فصل، «پیام ها، تجربه ها و درس ها»ی متعدّد حوادث پس از انتخابات 88 را از زوایای مختلف بررسی کرده و در آخرین بخش از این فصل نیز، ضمن تشریح حماسه های 9 دی و 22 بهمن، برخی از نتایج این حوادث برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی احصاء شده است؛ حوادثی که به تعبیر رهبر انقلاب، در هاضمه ی نظام هضم شدند. از منظر معظّمٌ له، همان گونه که با آن انتخابات پرشور و باشکوه، جمهوریّت نظام اثبات شده بود، بعد از حضور مردم در صحنه و خاموش شدن آتش فتنه، ایستادگی ملّت ایران و ماندگاری انقلاب اسلامی اثبات شد، جمهوری اسلامی بیش از پیش تقویت شد و فصل تازه ای در بصیرت ملّت ایران گشوده شد.

در فصل چهارم این اثر با عنوان «کسب بصیرت»، علاوه بر تشریح معنا، ابعاد و سطوح بصیرت و نیز ضرورت و اهمیّت آن، مصادیق این مفهوم مهم در منظومه ی بیانات رهبر انقلاب پیرامون فتنه 88 تبیین و تحلیل شده است. الزامات کسب بصیرت، نتایج فقدان بصیرت و وظیفه ی خواص در ایجاد بصیرت در خود و دیگران، از دیگر موضوعات مورد بررسی در این فصل هستند. در آخرین فصل این کتاب نیز موضوعاتی چون اهمیّت جنگ نرم، معنا و منشأ جنگ نرم، هدف دشمن از جنگ نرم، خطوط اصلی در جنگ نرم، راه های مقابله با جنگ نرم دشمن، افسران جوان جنگ نرم (دانشجویان)، نقش اساتید در فرماندهی جبهه ی جنگ نرم و... بررسی شده اند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط