loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجلیل از «عباس باقری» به عنوان چهره ملی ادبیات انقلاب

انتشارات مرتبط : حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه

در چهارمین جشنواره شعر انقلاب «عباس باقری» به عنوان چهره شاخص ملی تقدیر خواهد شد. در کنار باقری دو چهره بومی استانی نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

سه‌شنبه 9 دی 1393

شست رسانه ای چهارمین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز با حضور علی داوودی دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

* قزوه: تلاش می کنیم بودجه ادبی استان ها برای سال آتی را افزایش دهیم

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: حوزه هنری در کل کشور 40 مرکز و متولی ادبیات و هنر انقلاب دارد.

وی گفت: همکاری با دانشگاه ها در اولویت است چرا که روز به روز پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ها بیشتر متوجه ادبیات است. در کنار این موارد تلاش داریم چهره های گمنام و شاخص انقلابی را مورد تجلیل قرار دهیم.

قزوه همچنین به برنامه های سال آتی اشاره کرد و افزود: نظارت دقیقی بر برنامه های ادبی استان ها خواهیم داشت کلیه برنامه های ادبی برای تصویب به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ارائه خواهد شد و به همین واسطه در زمینه تخصیص بودجه های حمایتی نیز هماهنگی های لازم انجام می شود.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در این زمینه تأکید کرد: اگر لازم باشد مدیرانی با تخصص و تعهد بیشتر را جایگزین برخی مدیران استانی خود می کنیم که نمی توانند پا به پای ادبیات انقلاب پیش بیایند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه جشنواره شعر انقلاب هر ساله با نظم خاصی برگزار می شود، ابراز داشت: امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در یکی از استان های محروم کشور هستیم، تلاش من هم در مدتی که مدیریت مرکز آفرینش های ادبی حوزه را بر عهده داشتم تلاش کردم این جشنواره به سمت استان ها خصوصا استان های محروم رود، چرا که ظرفیت خوبی است تا از چهره های جوان کشور استفاده شده و شناسایی شوند.

قزوه پیرامون سیستان عنوان کرد: این منطقه جر مناطقی است که اگرچه امروز محروم و دور افتاده است، ولی نخستین کسانی که در شعر فارسی کارکرده اند و بزرگان اساطیر ایران مثل رستم و بزرگان عرفان ایران متعلق به این سرزمین بوده اند. همیشه طی تاریخ چهره های درخشان، پهلوان و دلیرانی داشته است.

وی همچنین از انتشار آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب کتاب خبر داد و گفت: در جشنواره های دیگر حوزه هنری همچون داستان انقلاب و یا شعر و داستان جوان سوره هر سال آثار برتر در قالب کتاب هایی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ می رسند و در این جشنواره نیز این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، این سرزمین همیشه در سایه وحدت توانسته شکوفا شود، امروز دشمن تلاش می کند در سیستان و بلوچستان تفرقه ایجاد کند، اما ادبیات و شعر به عنوان محمل آشتی و وحدت و دوستی می تواند تمام قومیت ها را به هم نزدیک کند.

قزوه درباره هزینه کرد جشنواره های ادبی در قیاسی جالب با یک مانور گفت: جشنواره های ادبی هم مانور محسوب می شوند چه اشکال دارد که هزینه یک موشک یا یک وسیله در مانور را به جشنواره اختصاص داد .

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری به استمرار یک جشنواره تاکید کرد و با اشاره به وجود یک جشنواره با قدمتی 400 ساله در کشور هند متذکر شد: همواره هند را نباید کشور رقص و مهد سینما دانست، در منطقه ای به نام قلعه سرخ دهلی از زمان شاه جهان پادشاه گورکانی از 400 سال پیش تاکنون یک جشنواره برگزار می شده و تا الان هم ادامه دارد، به زبان اردو در آن شعر می خوانند از ابتدای شب این برنامه شعرخوانی آغاز و تا صبح گاه ادامه می یابد. از این رو تاکید می کنم که جشنواره ها باید مردمی و ادامه دار باشد.

 قزوه در پایان معرفی چهره های تاثیرگذار را از اهداف حوزه هنری برشمرد و گفت: وظیفه حوزه هنری است که چهره های گمنام را به حقشان برساند و در فضایی سالم همراه با دانش موجود در استان ها موارد را مدیرت کند.

* داوودی: حضور 57 زن و 114 مرد در چهارمین جشنواره شعر انقلاب/ نگاه مادی به فرهنگ مطمئنا اشتباه است

علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و دبیر اجرایی این جشنواره درباره شعر انقلاب و اینکه اغلب سوال می شود شعر انقلاب چیست، گفت: در حال حاضر شعر انقلاب به اندازه کافی شناخته شده است، در محافل علمی و دانشگاهی یک جریان شناخته شده محسوب می شود نسبت به سایر زمینه ها شاعران آن شناخته شده اند. و جریان و اتفاقی نیست که الان نیاز به تعریف داشته باشد.

دبیر جشنواره موضوعات تاریخی، شخصیت های انقلابی، دفاع مقدس، شعر آئینی با نگاه انقلابی، برون مرزی و جهان اسلام و بیداری اسلامی را نوعی شعر انقلاب معرفی کرد و گفت: با گذشت چند سال از انقلاب اما شاهدیم که جوان ترها در شعرشان نمود این نوع موضوعات وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که چرا شرکت کنندگان اغلب چهره های شناخته شده هستند، افزود: آیا با یک سال درخشش، شاعر افول می کند؟ این موضوع اعتبار یک جشنواره را نشان می دهد، برگزیده شدن افراد شاخص اعتبار جشنواره را نشان می دهد، فردی که آثار قابل قبولی ارائه می دهد اوست که می تواند برگزیده شده و به مرحله پایانی راه یابد.

داوودی با بیان اینکه از جشنواره برای حضور افرادی ایراد می گیرند، بیان کرد: این ایرادات منطقی نیست، لذا طبیعی است که اگر شاعری در جای دیگری بوده در این جشنواره هم می تواند حضور داشته باشد، این حضور نشان از آن دارد که شاعران این نسل توانمند هستند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری به جوایز هم اشاره کرد و با اندکی قیاس میان هزینه کرد های یک جشنواره و لباس یک ورزشکار گفت: مگر کل هزینه یک جشنواره ادبی چقدر می شود؟ آیا به میزان کفش یک رشته ورزشی هست؟ اگر بودجه باشد باید در این بخش هزینه شود، به نظر من حمایت ها باید بیشتر شود، اما نگاه مادی به فرهنگ مطمئنا اشتباه است.

به گفته این مقام مسئول، جشنواره محمل بررسی، همایش و دیدار و بحث است، باید به سمتی رود که اتفاقی که باید در شعر شکل گیرد و موضوعات از طریق همین جشنواره برای دوره آتی پیشنهاد شود.داوودی با تاکید بر اینکه 7 نفر آثار را مورد بررسی قرار داده اند رتبه بندی برترین ها را مناسب ندانست و توضیح داد: متاسفانه سیتم رتبه بندی اشکالاتی ایجاد کرده است، باید روند اصلاح شود زیرا همه آثار برگزیده هستند.

مدیر دفتر شعر حوزه تهران را به دلیل برگزاری جشنواهر های متفاوت و گوناگون اشباع شده معرفی کرد و عنوان داشت: جشنواره ها باید زودتر از اینها به استان ها می رفت از این رو تلاش کردیم در استان سیستان و همزمان با هفته وحدت و میلاد نبی اکری(ص) این جشنواره را برگزار کنیم.

دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب گفت: در این جشنواره 575 اثر از سوی 171 شاعر واصل شده است. در بخش مجموعه شعر 75 اثر، تک اثر 469 اثر، پژوهش 23 اثر و بومی 8 اثر رسیده است.

به گفته وی، در بخش مجموعه شعر 33 اثر سنتی 42 اثر نیمایی و مجموع آثار 75 اثر است، در بخش تک اثر از مجموع 469 اثر 284 شعر سنتی و 185 شعر نیمایی است، در بخش پژوهش از مجموع 23 اثر 15 مقاله و 8 کتاب واصل شده است ضمن اینکه 57 زن و 114 مرد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند.

داوودی حضور زنان را مهم برشمرد و با قیاس آثار این دسته از شاعران با گذشته اعلام کرد: آثار زنان نسبت به دو دهه گذشته به لحاظ قوت، تنوع و نگاه قابل مقایسه با گذشته نیست.

دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب در ادامه گفت: جریان شعر انقلاب امروز به یک جریان شناخته شده تبدیل شده است.

علی داوودی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تجلیل از چهره برجسته ملی گفت: «عباس باقری» به عنوان چهره شاخص ملی در جشنواره شعر انقلاب تقدیر خواهد شد. در کنار باقری دو چهره بومی استان نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

به گزارش فارس، چهارمین جشنواره شعر انقلاب همزمان با هفته وحدت و میلاد نبی اکرم(ص) در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد. شب شعر، کارگاه ادبی و تقدیر از چهره ها از جمله برنامه هاست. این مراسم در 14 و 15 دی ماه برگزار می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط