loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ویرایشی جدید از «نهم ربیع، جهالت ها، خسارت ها» همراه با اضافات و پاسخ به نقدها منتشر می شود

انتشارات مرتبط : آرما

نویسندگان مرتبط : مهدی مسائلی

ویرایشی جدید از کتاب «نهم ربیع، جهالت ها، خسارت ها» توسط نشر آرما منتشر خواهد که مطالب فراوانی بر آن افزوده شده و به بعضی از ابهامات و نقدها پاسخ گفته است.

چهارشنبه 10 دی 1393

چندین سالی از انتشار کتاب «نهم ربیع، جهالت ها، خسارت ها» به قلم حجت الاسلام مهدی مسائلی می گذرد، این کتاب را انتشارات وثوق منتشر کرده بود و به دلیل استقبال مخاطبان فایل الکترونیکی این کتاب پس از مدتی توسط مؤلف در فضای اینترنت منتشر شد.

اما بنابر استقبال مخاطبان و به گفته نویسنده این کتاب پرفروش که تا کنون 5 بار تجدید چاپ شده است، به زودی ویرایشی جدید از کتاب «نهم ربیع، جهالت ها، خسارت ها» توسط نشر آرما منتشر خواهد که مطالب فراوانی بر آن افزوده شده و به بعضی از ابهامات و نقدها پاسخ گفته است. در ادامه این یادداشت، گزارشی از چاپ جدید کتاب ارائه می شود:

**قتل خلیفه دوم در ذی الحجه است نه در ربیع الاول

فصل اول این کتاب به بررسی موضوع نسبت کشته شدن خلیفه دوّم به روز نهم ربیع الاوّل در فرهنگ عوام شیعه اختصاص دارد. نویسنده در این بخش با بررسی منابع تاریخی، این موضوع را تبیین می کند که همة تاریخ نویسان به اتفاق ماه ذی الحجه را به عنوان مَقْتَل خلیفه دوّم معرفی نموده اند و با اندکی اختلاف در روز آن، دوشنبه یا چهارشنبه،26 یا 27 ذی الحجه را به عنوان روز مجروح شدن خلیفه دوّم شناخته اند. به گونه ای که می توان گفت وقوع این حادثه در این ماه از امور قطعی و متواتر در نزد تاریخ نویسان بوده است. حتی در میان این منابع، یک کتاب را نمی توان یافت که تاریخی دیگر برای این واقعه ثبت نموده باشد و یک قول ضعیف به صورت «قیل» هم در کتاب های تاریخی دراین باره بیان نشده است.

افزون بر این در این بخش بیان شده است که بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز در هنگام بحث از کشته شدن خلیفة دوّم، تاریخ آن را در ماه ذی الحجه دانسته اند و حتی بعضی از آنان با تصریح به نادرست بودن نسبت قتل خلیفه دوّم در روز نهم ربیع، اجماع شیعه و سنی را بر وقوع این حادثه در ماه ذی الحجه یافته اند.

در این قسمت نویسنده به بیان سخنان علما بزرگی همچون شیخ مفید، ابن ادریس حلی، سید بن طاووس، شیخ ابراهیم بن علی کفعمی، علامه ی حلی و شیخ بهایی دراین باره می پردازد.

نویسنده سپس این پرسش را مطرح می کند که پس چه چیزی باعث شده تا بعضی روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل خلیفه دوم بشناسند؟!

**سند رفع القلم ضعیف و مخدوش است

وی به این پرسش این گونه پاسخ می گوید که رأی نهم ربیع مستندی به جز روایتی مشهور به «رفع القلم» ندارد. نویسنده سپس گزارشی از متن این روایت ارائه نموده و بحث مفصلی درباره منبع، سند و متن روایت می آورد و این موضوع را تبیین می کند که علاوه بر ضعف منابع این روایت، راویان آن نیز مجهول و یا نامعلوم هستند و از این جهت سندی ضعیف و مخدوش دارد.

وی سپس به بررسی متن پرداخته و با بیان اشکالات متعددی درباره محتوای روایت، معتقد است بعضی از تعابیر این روایت با نصوص قرآنی و روایی در تعارض است و پذیرش آن را غیر ممکن می کند. مهمترین اشکال قسمتی از این روایت است که موضوع رفع القلم را مطرح می کند و بیان می دارد که: قلم تکیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می شود.

نویسنده با رد بعضی از توجیهاتی که در باره این فراز صورت گرفته است، سر منشأ آن را طبع بشر می داند که می خواهد آزادانه هر عمل و گناهی را که خواست انجام دهد: «بَلْ یرِیدُ الْإِنسَانُ لِیفْجُرَ أَمَامَهُ»( قیامت/5.)؛ حال بشر برای رسیدن به این مقصود، یا دین را انکار می کنند و یا این که از آموزه های دینی، مجوزی برای گناهان خویش دست و پا می نماید. وی این هشدار را می دهد که متأسفانه عده ای همة روایات معتبر و قطعی اهل بیت- علیهم السلام- را در حرمت دروغ، غنا، لهو و لعب و... به کناری گذاشته و با تمسک یک روایت نامعتبر و مجعول به توجیه و تجویز گناه می پردازند.

سایر عناوین فصل اول این کتاب عبارتند از: «جمع و تفریق تاریخ» «نهم ربیع روز کشته شدن عمر بن سعد» «از مُغ کشان تا عُمرکشان» «نهم ربیع آغاز امامت مهدی موعود» «چگونگی قتل خلیفه دوّم در منابع معتبر تاریخی» «حکایت کشته شدن خلیفه دوّم در منابع داستانی شیعه» «ابولؤلؤ مسلمان، نصرانی یا زرتشتی؟!» «مقبرة خیالی ابولؤلؤ در کاشان»

عنوان فصل دوم این کتاب «جهالت ها» نام گذاری شده است و در آن پس از تعریف تبری و مراحل آن، حدود و قوانین آن را تبیین می شود. «تحریف تبری» «تعریف تبری» « مراحل تبری» «پرهیز از فُحش و دُشنام و توهین» «بررسی مسئلۀ لعن» «نهی خاص اهل بیت- علیهم السلام- از توهین و لعن» «لعن های موجود در روایات» «سخنی دربارۀ زیارت عاشورا» «مُدارا و تَقیّه زمان و مکان ندارد» از عناوین این فصل هستند.

فصل سوم این کتاب همان گونه که از نام آن پیداست عنوان «خسارت ها» دارد و به گزارش رفتارها و اقدامات ناشایست بعضی از شیعیان در قرن های اخیر پرداخته است که با برانگیختن تعصبات و احساسات مذهبی اهل سنت، محرک بسیاری از جنگ مذهبی بوده و خسارت های فراوانی برای امت اسلامی به وجود آورده اند.

«محقق کرکی و لعن علنی خلفا» «این کتاب ها هرچه بیش نشود، بهتر است» «انتشار کتاب های تفرقه انگیز در قم» «تیزهوشی میرزای شیرازی»«از عمرکشان تا شیعه کشان»«هشدار به دلسوزان دین و کشور» «اعلام هفته برائت از سوی تفرقه افکنان» از عناوین خاص این فصل است.

**نگاه اهل بیت به وحدت مسلمانان

 بخش بعدی این کتاب به بحث ضرورت حفظ وحدت اسلامی اختصاص دارد و در آن به تبیین نگاه اهل بیت علیهم السلام درباره وحدت اسلامی توجه شده است. در این قسمت تشریح می شود که موضع  وحدت اسلامی به طور مستقل مورد توجه و عنایت ائمه، علیهم السلام، قرار داشته است و آن بزرگواران ضمن تأکیدهای فراوان بر ضرورت حفظ اتحاد مسلمین، آن را از وظایف اصلی شیعیان در برخورد با مخالفان مذهبی می دانسته اند.

«عنایت آیت الله بروجردی به اتحاد اسلامی» «فتوایی تاریخی شیخ الازهر» «توطئه های شوم» «کنگره جهانى اسلام و نقش یک عالم شیعه» «طرح مسأله غدیر منافاتی با وحدت اسلامی ندارد» دیگر عناوین این فصل هستند.

اما بخش انتهایی کتاب به نقل دیدگاه مراجع تقلید درباره نهم ربیع اختصاص دارد و فتاوی و پرسش هایی از مراجع و آیات عظامی همچون خامنه ای، محمد تقی بهجت، میرزا جواد تبرّیزی، حسین نوری همدانی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، موسوی اردبیلی، سید محمدصادق روحانی در این باره آورده شده است.

دیگر عناوین بخش عبارتند از: «ضرورت برخورد با فتنه انگیزان»« شاد کردن دل دشمنان فاطمه زهرا (س)» «چند توصیه از مرحوم آیت الله بهجت» «آیت الله مکارم شیرازی: جشن های نهم ربیع خرافی است» «موضع گیری آیت الله وحید خراسانی در مقابل تفرقه افکنی» «برائت مرحوم آیت الله سید محمد شیرازی از تفرقه افکنان»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط