loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرایی عاشقانه و انقلابی

انتشارات مرتبط : کتابستان معرفت

نویسندگان مرتبط : فهیمه پرورش

«پنجره چوبی» عنوان کتابی از فهیمه پرورش است که انتشارات کتابستان معرفت آن را بازنشر کرده و یک داستان ساده را در فضای انقلاب روایت کرده است.

چهارشنبه 10 دی 1393

کتاب ها مثل ما آدم ها می میرند! و بازهم مثل ما آدم ها ممکن است دلایل مختلفی باعث مرگ شان شود. ورشکستگی یا تنبلی ناشر، تبلیغ نکردن کتاب، عدم اقبال مخاطبان، تولید نامناسب و خیلی عوامل دیگر ممکن است کتاب را دچار مرگ دائمی کند و یا حداقل به کُما ببرد! در این میان عده ای پیدا می شوند و جستجویی در «قبرستان» کتاب ها می کنند و کتاب هایی که مناسب می بینند رخت نو بر تنشان می کنند و راهی بازار کتاب می کنند، روندی که در برخی از کارهای «عصر داستان» مرحوم و یا «کتابستان» می بینیم! جدای از خوب یا بد بودن این کار، ارزش این احیای کتاب را باید با توجه به محتوا و چگونگی بازتولید آن سنجید.
«پنجره چوبی» فهمیه پرورش که به تازگی از سوی انتشارات «کتابستان معرفت» راهی کتابفروشی ها شده از همین قسم است.
*ماجرایی عاشقانه از نوع انقلابی!
جذابیت یکی از عناصر اصلی و مقوّم داستان است که بدون آن اثر درخوری شکل نمی گیرد، شاید به طور قطع بتوان گفت جذابیت عنصری است که همه نویسندگان از راه های مختلف به دنبال ایجاد آنند. رایج ترین و شاید آسان ترین مسیر برای ایجاد جذابیت ماجراهای عاشقانه است، بطوری که داستان های عاشقانه در سطوح مختلفش از پرمخاطب ترین آثار بوده اند. فارق از کتاب هایی که سراسر یک ماجرای عشقی و فراز و نشیب هایش را روایت می کنند، نویسندگانی که ممکن است اهداف دیگری داشته باشند برای ایجاد جذابیت اثر خود، داستان خود را در بستر یک ماجرای عاشقانه روایت می کنند.
«پنجره چوبی» هم یک داستان عشقی است، با آغازی دم دستی که نویسنده آن را کمتر پرورش داده است. دل بستن پسری که از بستگان همسایه دختر است، و دختری که در اتوبوس عاشق و شیفته پسر می شود! از قضا این دختر و پسر در دو سر طیف هستند. پسر یک جوان انقلابی و مسلمان و اهل سلوک است، و دختر که از این نوع ماجراها پرت است و حتی حجاب هم ندارد. ماجرا در روزهای پیش از انقلاب اتفاق می افتد و گلچهره که به دنبال نزدیک شدن به آقامهدی است، با راهنمایی آقامهدی که از فعالین جنبش دانشجویی است شروع به مطالعه کتاب های استاد مطهری می کند و هرچه بیشتر به لحاظ فکری به آقا مهدی نزدیک می شود. در نهایت هم با هم ازدواج می کنند و باقی قصه!
واقعاً ماجرای داستان به همین سادگی است. در داستان هیچ نوع تعلیق و یا گره ای وجود ندارد، هیچ پیچ و تابی در داستان رخ نمی دهد. وقایع بسیار سریع و بدون پروراندن تحویل مخاطب داده شده است. با نگاهی به نمونه هایی از این قبیل پیداست که چنین سبک نگارشی در ابتدای مسیر داستان انقلاب، قالبی مرسوم بوده است. چنانکه در کتاب «با جام های شوکران» همین نقطه ضعف را می بینیم. در آن کتاب هم وقایع جنگ و اسارت و پس از آن، از زبان قهرمان داستان روایت می شود! آن هم در چیزی در حدود 200-300 صفحه. بدیهی است این ضرب آهنگ تند مانع پرورش صحیح و هنرمندانه داستان و پرداختن به جزئیات می شود.
گرچه به واسطه همین سادگی بیش از حد شاید کتاب برخی از مخاطبان را به سوی خود جلب کند، ولی با وجود کتاب هایی مانند «من او»، «پنجره چوبی» جایی برای بروز پیدا نمی کند.
شاید مخاطب عام که دغدغه ارائه فرهنگ انقلاب اسلامی در قالب داستان را دارد از اینکه وقایع انقلاب- که البته بیشتر به ترورها و شهادت یاران انقلاب بطور خلاصه پرداخته است تا وقایع انقلاب - در قالب داستانی گنجانده شده خوشحال شود، ولی این وقایع از مرز وقایع فراتر نرفته است.
این روند با شروع جنگ هم در داستان ادامه پیدا می کند. چیزی که باید توجه داشت این است که این کتاب در چه زمانی نوشته شده است؟! در زمانی که چندان خبری از کتاب های مستند آن هم با این قطر و جزئیات درباره انقلاب و دفاع مقدس نبوده است و نویسنده هم اجمالی از واقعیت را می دانسته! شاید در زمان خودش این داستان اثر قابل توجهی بوده است. به نظرم ارزش چنین آثاری بیشتر از جنبه تاریخ داستان نویسی انقلاب است که بدانیم نقاط شروع ادبیات ما کجاها بوده است.
سخن گفتن درباره «پنجره چوبی» بیشتر به عدم ها برمی گردد، عدم تعلیق، عدم پروراندن فضاها و ... . تنها ویژگی رمان ساده و روان بودن است که ممکن است این افراط در ساده نویسی کسالت خواننده را موجب شود.

*حاشیه هایی مهم تر از متن!
توجه به زیبایی جلد و صفحه آرایی کتاب چند وقتی است بیشتر مورد توجه ناشران قرار گرفته است. موجی که مجید زارع آغازگرش بود و در کتاب های «عصر داستان»نیز دیده می شود، که در کارهای گروه سه در چهار نیز به چشم می آید. «پنجره چوبی» هم از این قاعده مستثنی نبوده است و طراح سعی کرده است تا پنجره چوبی را با ایجاد برش، طرح پنجره روی جلد به مخاطب القا کند.

«پنجره چوبی» که در اتاق گلچهره قرار دارد در اصل نقطه آغاز ماجرای عشق آقا مهدی و اوست و داستان از آن آغاز می‏ شود، البته این پنجره روبه باغ سرهنگ است ولی در طراحی این ظرافت دیده نشده است و طراح با طرح پس زمینه دیوار و نوشته روی آن خواسته تا فضای انقلابی آن روزها را القا کند، که با اندکی ظرافت می توانست به جای ایجاد پنجره ای که رو به دیوار سرتاسری باز می شود، با اندکی ظرافت هم به پنجره چوبی داستان وفادار باشد و هم هدف خود را پیاده کند.
در مجموع می توان گفت که «پنجره چوبی» اثر محکمی نیست اما صرفاً همان جذابیت ماجرای عاشقانه اش آن را قابل خواندن کرده است.
«پنجره چوبی» را انتشارات کتابستان در 394 صفحه و قیمت 14500 تومان راهی بازار نشر کرده است. در صورت تمایل می توانید این کتاب را بصورت اینترنتی از «سایت پاتوق کتاب فردا» به نشانی http://bookroom.ir/book/17396/پنجره چوبی تهیه نمایید

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط