loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلد اول کتاب «ریزش خواص در حکومت علوی» منتشر شد

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : جواد سلیمانی امیری

جلد اول کتاب «ریزش خواص در حکومت علوی» نوشته حجت الاسلام جواد سلیمانی امیری، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

چهارشنبه 10 دی 1393

کتاب «ریزش خواص در حکومت علوی» نوشته حجت الاسلام جواد سلیمانی امیری، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم است.
در بخشی از کتاب می خوانیم: «سیر پیدایش خواص بدین گونه بود که پس از شروع دعوت رسول خدا(ص) آزمایش ها و امتحانات سخت و حساس رخ داد، کسانی که از این آزمایش ها موفق و پیروز بیرون آمدند بعد از پیروزی مسلمانان جزو شخصیت های ممتاز و خاص جامعه شدند، نفوذ کلامشان در میان مردم زیاد شد، شخصیت نافذی در دل جامعه پیدا کردند.
اولین امتحانات مسأله سبقت در ایمان بود، پیامبر(ص) مردمی را که صدها سال به بت پرستی و تعصب های قومی و شهوت رانی و دنیازدگی عادت کرده بودند به خداپرستی و ایمان و عمل صالح دعوت کرده بود، مردم را به تقوی و پرهیزکاری می خواند و در برابر ایمان آوردنشان نه مال و منالی به آنها می داد و نه پُست و مقامی، تازه اذیت و آزار قریش و سران کفر مکه هم در انتظار ایمان آورندگان بود، روشن است که در چنین شرایطی پذیرش اسلام و دعوت پیامبر(ص) کار بسیار دشواری بود. عامل دیگر پیدایش خواص مسئله دعوت انصار و مهاجرت مسلمانان به مدینه بود، یکی دیگر از زمینه های بوجود آمدن خواص و شخصیت های برجسته و با نفوذ در صدر اسلام مسأله ارتباط و نزدیکی افراد با رسول خدا(ص) بود، یعنی کسانی که به نوعی با آن بزرگوار پیوند داشتند بعدها این پیوند برایشان به عنوان یک خصوصیت و امتیاز مطرح شد و در میان مردم صاحب نفوذ شدند. دسته ای هم به خاطر مأموریت و یا پُست و مقامی که پیامبر(ص) به آنها سپرده بود در میان جامعه مشهور شدند و جاه و جلالی پیدا کردند، افرادی چون اسامة بن زید از این دست بودند.»
نویسنده در بخش دیگری از این کتاب می نویسد:
«فتوحات حساب نشده، تقسیم نابرابر بیت المال، ثروت های باد آورده و غیره تنها برخی از سرچشمه های نمادین انحراف خواص به شمار می آید وگرنه دنیاگرایی به معنای وسیع خود که غیر از وابستگی به مال و منال، دلبستگی به جاه و جلال و شهرت و زندگی آرام و راحت نیز مصادیق آن به شمار می آیند، از مهمترین عوامل انحراف خواص به شمار آمده و همین امر سبب گردیده است که علاوه بر ثروت مندان زاهدنمایان و علما و محدثان و وابستگان به خاندان های مقدس و والا، نیز فریب خورده مرتکب لغزش های فاحش شوند و در شمار خواص منحرف قرار گیرند.»
این کتاب در دو بخش به مباحث زیر می پردازد: بخش اول ویژگیهای خواص، فرآیند رویش خواص در عصر امامت امیرالمومنین و سهم خواهی خواص در تضعیف حکومت علوی بیان می شود. در این بخش توقع بالا، کم همتی، انصاف گریزی، اصرار و درخواست، کم سپاسی، دیرعذرپذیری و کم شکیبایی به عنوان طبایع خواص شمرده می شود. در بخش دوم هم به زندگی و روحیات و عملکرد 8 تن از خواص سیاسی در این دوره پرداخته می شود.
دفتر اول کتاب «ریزش خواص در حکومت علوی» در 120 صفحه، قطع پالتویی، با صفحه آرایی جدید و دو رنگ، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 4000 تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف پیش از این، از این پژوهشگر و تحلیلگر تاریخ اسلام کتابهایی چون «رسالت ما، زمانه ما» و «راز بازگشت جاهلیت در عصر عاشورا» منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط