loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استقبال مخاطبان از کتاب «شفاعت و زیارت» آیت الله سبحانی

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف | کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران

نویسندگان مرتبط : جعفر سبحانی تبریزی

جلد اول کتاب «شفاعت و زیارت؛ برگرفته از آثار آیت الله جعفر سبحانی» از سوی دفتر نشر معارف و کانون اندیشه جوان به چاپ پنجم رسید.

یکشنبه 14 دی 1393

کتاب «شفاعت و زیارت» از مجموعه کتاب های پرسمان حاصل کوشش های همدلانه و همراهانه حلقه نقد و پاسخ حکمت و دین پژوهی کانون اندیشه جوان است که با هم فکری و تلاش جمعی به بررسی برخی از مهم ترین شبهات پیرامون مفاهیمی چون توسل، تبرک، شفاعت و زیارت اهل قبور پرداخته اند، با الهام از دیدگاه های آیت الله جعفر سبحانی پس از ارزیابی، تکمیل و بازنویسی، در دو بخش تدوین شده است:
بخش اول: شفاعت؛ در این بخش به پرسش های زیر پاسخ داده شده است:
 شفاعت یعنی چه و به چه معناست؟ آیا شفاعت از دیدگاه قرآن پذیرفته شده است؟ آیا شفاعت از دیدگاه روایات پذیرفته شده است؟ آیا درخواست شفاعت در میان صحابه پیامبر گرامی اسلام پیشینه دارد؟ آیا تمامی مسلمانان به شفاعت اعتقاد دارند؟ چه کسانی شفاعت می کنند؟ چه گروهی از شفاعت بهره مند می شوند؟ چه گروهی از شفاعت بی بهره اند؟ چرا خداوند خود گناه بندگان را نمی بخشد و چه نیازی به وجود واسطه است؟ شفاعت، با واسطه گری های دنیوی چه تفاوتی دارد؟ آیا فرق نهادن بین مجرمان و جرم ها، تبعیض ناروا و ناسازگار با عدالت پروردگار نیست؟ آیا بخشیدن برخی از مجرمان و یا نادیده گرفتن برخی از جرم ها، نوعی تبدیل و تغییر در سنن الاهی به شمار نمی آید، در حالی که سنن الاهی ثابت و یکنواخت اند؟ آیا اعتقاد به شفاعت، به گناهکاران جرأت نمی بخشد و آنان را به ارتکاب گناه تشویق نمی کند؟ چگونه به شفاعت معتقد باشیم، در حالی که قرآن شفاعت را مردود شمرده و در معرفی روز رستاخیز می فرماید: از آن روز بترسید که کسی به جای کسی مجازات نمی گردد، و شفاعت پذیرفته نمی شود؟ آیا ممکن است آیاتی که برای اثبات شفاعت به آن ها استناد می شود، تنها درصدد بیان امکان این موضوع باشند و بر وقوعش دلالت نداشته باشند؟ آیا آیات مربوط به شفاعت، از آیات متشابه است؟ آیا شفاعت، به معنای نجات مؤمنان در پرتو تبلیغ پیامبران نیست؟ آیا درخواست شفاعت با توحید در عبادات منافات ندارد؟ آیا پذیرفتن شفاعت، موجب دگرگونی علم و اراده خدا نیست؟ آیا شرک مشرکان به سبب درخواست شفاعت از بت ها نبود؟ آیا درخواست حاجت از غیر خدا حرام نیست؟ آیا درخواست شفاعت از مردگان، لغو و بیهوده نیست؟ آیا شفاعت حق ویژه خدا نیست؟.
بخش دوم: زیارت اهل قبور؛ در این بخش به پرسش های زیر پاسخ داده شده است:
آیا زیارت اهل قبور، آثار و پیامدهای سودمندی در پی خواهد داشت؟ آیا زیارت قبرها از دیدگاه قرآن و روایات پذیرفته شده است؟ دیدگاه قرآن درباره زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) چیست؟ آیا از دیدگاه روایات زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) پذیرفته شده است؟ نظر محدثان و فقیهان بزرگ جهان اسلام درباره زیارت مرقد پیامبر اکرم (ص) چیست؟ نظر اسلام درباره زیارت بانوان چیست؟ چرا در برخی از روایات، بانوان از زیارت قبور منع شده اند؟ آیا سفر برای زیارت مرقد پیامبر اکرم (ص) جایز است و آیا صحابه و دیگر بزرگان برای زیارت مرقد پیامبر اکرم (ص) مسافرت می کردند؟ با توجه به حدیثی که مسلمانان را از زیارت مساجدی جز مسجد الحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی منع می کند، سفر برای زیارت سایر اماکن حرام است. پس چرا شیعیان برای زیارت سایر اماکن به عراق، مشهد و ... مسافرت می کنند؟.
کتاب به روایت یکی از نویسندگان و محققانش
محمدصفر جبرئیلی یکی از محققان این کتاب در این باره گفت: کتاب «شفاعت و زیارت» شامل سؤالاتی است که براساس شبهات و نیازهای مخاطب امروز در مراکز پاسخگویی به شبهات جمع آوری، اولویت بندی و پاسخ آنها از آثار آیت الله سبحانی استخراج شده است.
وی در ادامه افزود: از آنجایی که وهابیت بنا بر مبانی فکری خود که متأثر از جمود و سلفی گری آن هاست، زیارت و شفاعت را در حالی که مورد قبول اجماع مسلمانان از جمله تشیع است، انکار و معتقدان به آن را سرزنش می کنند، سعی کرده ایم در این کتاب تا حدی شبهات وهابیت را در دو عرصه زیارت و شفاعت با استناد به منابع کلامی، تفسیری و تاریخی شیعه و اهل سنت پاسخ دهیم.
«شفاعت به چه معناست و چه اقسامی دارد؟ آیا کسانی که می توانند شفاعت کنند همانند خداوند دارای استقلال عملی هستند؟ اگر زیارت قبور مورد تأیید اسلام است، پس چرا برخی آن را شرک تلقی می کنند و خلاف مبانی اسلام می دانند؟ زیارت از دیدگاه قرآن و روایات پیامدهای سودمندی دارد، چرا برخی از روایات بانوان را از این عمل منع کرده اند؟» و ... نمونه هایی از ده ها سؤال ذهن پرسشگر بشر امروز است که در این کتاب به آنها پاسخ داده شده است.
کتاب «شفاعت و زیارت» در 163 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 6500 تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف پیش از این، مجموعه خواندنی 40 جلدی «از چشم انداز امام علی (ع)» را با کانون اندیشه جوان (به صورت مشترک) منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط