loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«اقتصاد مقاومتی»، پرونده این شماره سوره اندیشه

هجدهمین شماره از مجله سوره اندیشه ویژه آذر و دی ماه 93، حاوی یادداشت ها و گفتگوهایی پیرامون «رهایی از سیطره اقتصاد با اقتصاد مقاومتی» امروز روی کیوسک های مطبوعاتی قرار گرفت.

یکشنبه 14 دی 1393

مجله سوره اندیشه در جدیدترین شماره خود، به این مسئله پرداخته است که چرا اکنون مسئله کانونی ما، از جنس اقتصادی است و چگونه و در چه شرایطی است که اقتصاد می تواند چنین شأنی پیدا کند. چرا در این برهه از انقلاب، چنین مسئله ای برایمان طرح شده و اصل مسئله به کجا باز می گردد. اگر با بسط سرمایه داری در جهان کنونی، همه عرصه ها اقتصادی شده اند، وضعیت سرمایه داری در ایران چگونه است. اگر محوریت یافتن نفع و مطلوبیت های اقتصادی در زندگی روزمره، سیاست های ملی را در جهان رقم می زند، در جامعه ی ما نگرش اقتصادی تا چه حد بر عرصه هایی مانند سیاست و دانش و تفکر و هنر حاکمیت یافته است.
با تأمل در این پرسش ها، مجله سوره تلاش داشته تا با فهم وضع سرمایه داری ایرانی در دوره ی متأخر و توجه به ادوار مختلف سرمایه داری جهانی، افقی برای رهایی از سیطره ی اقتصاد بیابد. به نظر می رسد «اقتصاد مقاومتی» خود، موضوعی اقتصادی نیست. اگرچه از اقتصاد آغاز می کند اما ظرفیت این را دارد که در خلال حل مسائل اقتصادی، موضوع خود را نیز دست خوش تغییر قرار دهد و به نحوی پیش برود که سیطره ی نگاه اقتصادی را خرق نموده و نگرش اقتصادی به همه چیز را به چالش بکشد، تا آنجا که حتی خود اقتصاد نیز با نگاهی غیراقتصادی دیده شود.
بخش سبک زندگی با پرداختن به موضوعاتی مانند «مصرف کالای ایرانی» و «وضع کنونی زندگی و بحران اقتصادی» به دنبال تأمل در این سؤال بوده که تا چه اندازه در شرایط کنونی، امکان یک زندگی فارغ از غلبه ی نگرش اقتصادی وجود دارد. همچنین بخش نظام اجتماعی با پرداختن به موضوعاتی مانند «اقتصادی شدن نظام اجتماعی» و «ماهیت بحران اقتصادی ایران» به بررسی ادوار مختلف سرمایه داری پرداخته و در پی سیاستی برای فراروی از آن، از امکان های اقتصاد مقاومتی برای بیرون رفت از سرمایه داری پرسش کرده است. چراکه اصل شدن اقتصاد می تواند بحران های عمیق تر و اصلی ما را بپوشاند و خود مانعی برای رفع مسائل کنونی انقلاب شود. بخش نظریه اجتماعی نیز به موضوع «نسبت علم و اقتصاد» پرداخته و اقتصاد مقاومتی را ظرفیتی دانسته که فهم نخبگان و اندیشمندان را به سوی خویش می خواند. چراکه اگر علوم موجود با فهمی در قامت خود، به بسط اقتصاد مقاومتی بپردازند آنگاه مفاهیمی مثل مردمی کردن به مفاهیمی مثل خصوصی سازی قلب می شود و کار جهادی با فرمول های بهره وری پیگیری خواهد شد. آنگاه اقتصاد مقاومتی نه راهی برای خروج از وضعیت کنونی، که به پوششی برای استمرار آن تبدیل می شود.
بخش تفکر به «نسبت اقتصاد و فلسفه ی معاصر» و همچنین «انسان اقتصادی» پرداخته و تلاش کرده در راستای طرح افقی فارغ از حاکمیت اقتصاد سرمایه داری، به بازاندیشی شرایط و نیازهای انسان جدید بپردازد. همچنین بخش هنر وادب، با پرداختن به موضوعاتی مانند «هنر مبارزه» و «هنری برای گذار از سرمایه داری» در سودای هنری بوده که طرح جهانی را دراندازد که مناسبات آن سرمایه دارانه نباشد. این امر مستلزم تفکر در اموری است مانند اینکه هنر چگونه می تواند امکانی برای فرا رفتن از سرمایه داری فراهم آورد، آیا هنر باید علیه سرمایه داری قیام کند و مردم را دعوت به مبارزه با سرمایه داری کند. بخش تاریخ نیز به «نمونه های مقاومت در تاریخ ایران» پرداخته و خوانندگان را به تأمل در وضعیت تاریخی ما که مقاومت در آن وضع، معنا یافته، دعوت کرده است.
در ضمیمه فرهنگی - هنری اسفار نیز، کتب تازه منتشر شده معرفی شده و اهالی نظر و ادب، به نقد و بررسی کتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» نوشته ی یوسفعلی میرشکاک پرداخته اند.
عناوین برخی از مطالب این شماره اینچنین است: اما و اگرهای مصرف کالای داخلی، در باب سرمایه داری و دشمنان آن، نظم نوین اخلاق وال استریتی، جامعه ی مصرفی ایرانی، ستارالعیوب در اقتصاد ایران، شهدای گرانی، از علوم اقتصادی تا اقتصاد فرهنگی، قصدمندی، تجربه ی آگاهی از امر اقتصادی، تأملی در ماهیت اقتصادی تفکر، چرخش الهیاتی در فلسفه قاره ای، الگوهای تاریخی سرمایه داری و نسبت آن ها با فرهنگ، هنر و دعوت به مبارزه، آگامبن و مسئله ی تولید در هنر، منطق اخلاقی- اجتماعی سبک زندگی در سرمایه داری متأخر، تعامل اقتصاد و فرهنگ در فضای خانه با محوریت زنان، تولید کالای زیبا و زیبازیستن، سخنی درباره ی تاریخ جهان، تاریخ محلی.
همچنین در این شماره از افرادی نظیر منوچهر آشتیانی، یوسفعلی میرشکاک، محمدصادق کوشکی، شاپور رواسانی، حسین راغفر، مجید اخگر، مهدی معین زاده، محمدعلی مرادی، لیلا محرری، اصغر منتظرالقائم، ابوالحسن فیاض انوش، وحید عسکرپور، محمدمهدی رسولی، میثم سفیدخوش، محمدحسن علیپور، رضا نجف زاده، یاشار جیرانی، علی نجات غلامی، محمود مشهدی احمد، محمد مهدی سیار، یادداشت و گفتگو وجود دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط