loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب تازه خبرنگار ایرانی نیویورک تایمز: «جنگ غریبانه»؛ اتهام دورویی به ایرانیان و کمرنگ کردن خدمات انقلاب

«نازیلا فتحی»، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز در ایران که پس از انتخابات سال ۸۸ به خارج از کشور پناهنده شد، در کتاب خود با نام «جنگ غریبانه» فضای ایران را فضایی پر از درد و رنج و خسران و خیانت برای مردم بالاخص زنان توصیف می کند.

یکشنبه 14 دی 1393

«جنگ غریبانه»، اثری تازه از «نازیلا فتحی»، روزنامه نگار ایرانی روزنامه نیویورک تایمز است که اخیرا در آمریکا منتشر شده است.
«نازیلا فتحی» سال 1970 در خانواده ای متوسط در تهران متولد شد، در دانشگاه آزاد رشته مترجمی زبان انگلیسی خواند و کمی بعد به عنوان مترجم برای روزنامه نگاران خارجی کار خود را شروع کرد. 9 سال نیز به عنوان روزنامه نگار روزنامه نیویورک تایمز فعالیت کرد. در دوران انتخابات 2009 ایران همکاری گسترده با روزنامه های و مجلات خارجی داشت. وی سرانجام ژوئن 2009 به همراه همسر و فرزندانش ایران را ترک کرد.
«فتحی» در کتاب «جنگ غریبانه» خاطرات خود از تغییر و تحولات کشور از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران و در دوره های مختلف ریاست جمهوری به رشته تحریر درآورده است.
روزنامه نیویورک تایمز درباره این کتاب می نویسد: «جنگ غریبانه» کتاب خاطرات «نازیلا فتحی» از سال های پر از فراز و فرودی است که او به عنوان یک کودک، زن و روزنامه نگار حرفه ای در ایران گذرانده است. ولی خاطرات او همانند بسیاری دیگر از خاطرات زنان ایرانی طی دهه های اخیر با اتقاقاتی پر از درد و رنجی چون انقلاب و جنگ ، خسران و خیانت همراه است.
«فتحی» کتابش را اینگونه شروع می کند: اولین روزی که قرار بود برای رفتن به کلاس سوم ابتدایی به مدرسه بروم، مادرم از من خواست که یک چیز را آوازه گوشم کنم، «اگر هر کسی از تو پرسید که آیا والدینت طرفدار انقلاب هستند یا نه، تو باید بگویی بله، آنها طرفدار انقلابند.»
نیویورک تایمز در این گزارش را با تاکید بر مسائلی چون ورود انقلاب به حریم خصوصی مردم این چنین ادامه می دهد: «برای بسیاری از ایرانیان، پس از انقلاب اسلامی ایران، زندگی خصوصی از زندگی عمومی اشان جدا شد. در جمع، شما باید لباس اسلامی می پوشیدید و به دیندار بودن تظاهر می کردید ولی در خانه و در میان دوستان آنگونه که می خواستید می پوشیدید و رفتار می کردید.»
«زندگی غریبانه» به سه بخش زندگی شخصی، تاریخچه سیاسی و اجتماعی طی سه دهه از 1979 تا 2009 میلادی تقسیم می شود که از بحران گروگان گیری نیروهای آمریکایی توسط ایران در سال های 1979 تا 1981، جنگ عراق (1980 تا 1988) و ... را تحلیل و بررسی می کند.
فتحی در بخش های مختلفی از کتابش و در خلال تمامی این مطالب از تلاش و کوشش  دولت اسلامی برای کنترل زنان می گوید. او می نویسد: «بدن هایمان تبدیل به میدان جنگ شد، رژیم اسلام قصد داشت که زندگی ما را از هر جنبه ای تحت کنترل خود درآورد و ما مصم بودیم که ایستادگی کنیم.»
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود از کتاب «جنگ غریبانه» می نویسد: «ولی تمام عملکردهای رژیم اسلامی بد نبوده. خانم فتحی در بخشی از عملکرد دولت اسلامی جانب عدالت را نگاه داشته و به بهبود استانداردهای زندگی برای روستائیان فقیر و حومه نشینان از جمله انتقال امکانات برق، آب و ساخت مدرسه و دانشگاه نیز جانب عدالت کمک کرده است.»
به گزارش فارس، به نظر می رسد فتحی خسته از سیاه نمایی هایش به دنبال زنگ تفریحی برای خود و مخاطبش باشد. آنچنانکه در این بخش از کتابش متذکر می شود: «قوانین اسلامی در عین حالی که تبعیض و محدودیت زیادی را به زنان تحمیل کرد ولی اسلامی کردن فضای عمومی باعث شد تا خانواده های مذهبی در سایه احساس امنیت بیشتر به دختران و زنانشان اجازه دادند تا به مدرسه بروند، رأی بدهند و در اقتصاد و اجتماع حضور یابند.»
فتحی پس از مرور دوران مختلف ریاست جمهوری به دوره محمود احمدی نژاد می رسد و این دوران را چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اعمال فشار و فضای رعب و وحشت یکی از بدترین دوران ها پس از انقلاب اسلامی ایران معرفی می کند.
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود از کتاب «جنگ غریبانه»، این کتاب را هدیه ای به بسیاری از زنان ایرانی می داند که تمام تلاش خود را می کنند تا در با قاطعیت، صبر و امید به زندگی خود در ایران ادامه دهند.
این روزنامه در پایان متذکر می شود: «با توجه به این مطلب که با انتخاب «حسن روحانی» به عنوان ریاست جمهوری ایران در سال 2013 میلادی، ایران اکنون از نظر برگزاری اجتماعات مدنی پرجنب و جوش، جنبش های زنان و جوانان رونق یافته و برخی تغییرات سیاسی مثبت به وقوع پیوسته، شاید پس از این، در ایران جنگ غریبانه در این حد دیگر معنایی نداشته باشد.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط