loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نمایشگاه اسناد افتخار 2 «کربلای 5» افتتاح شد

نمایشگاه اسناد افتخار 2« کربلای5» با ارائه 114 سند و عکس با منشا سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دقایقی پیش با حضور مقامات کشوری در ساختمان آرشیو ملی افتتاح شد.

سه‌شنبه 16 دی 1393

نمایشگاه اسناد افتخار 2 «کربلای 5» با حضور سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سردار سرتیپ پاسدار قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هدایت الله نواب مدیرکل امور ایثارگران وزرات جهاد کشاورزی و جمعی از اهالی فرهنگ  و ادب در سالن اجتماعات سازمان آرشیو ملی ایران افتتاح شد.

نمایشگاه اسناد افتخار 1 در 31 شهریور سال 93 به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار و طی آن، اسناد پیش از شروع جنگ تحمیلی و سال های نخست آن در معرض دید همگان قرار گرفت.

نمایشگاه اسناد افتخار 2 به یکی از مهمترین و پرافتخارترین عملیات دفاع مقدس یعنی کربلای 5 اختصاص یافته که در 19 دی 1365 با رمز مبارک یا زهرا در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد. شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی به عنوان یکی از معابر رهیاب شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت زیرا در صورت تسلط در آن منطقه جمهوری اسلامی ایران می توانست برتری خود را درجنگ به اثبات برساند.

در این عملیات، قرارگاه خاتم الانبیاء به  عنوان قرارگاه مرکزی عملیات انتخاب شد و قرارگاه های کربلا، نجف و قدس هدایت نیروها  را بر عهده داشتند. و از جریان عملیات، قرارگاه عملیاتی نوح نیز به نیروهای عمل کننده اضافه شد.

کربلای 5 به لحاظ رشادت و مقاومت وصف ناپذیر نیروهای ایران در شرایط بس دشوار از یک ویژگی دژهای مستحکم دشمن، از سوی دیگر یکی از بزرگترین و مهمترین نبردهای تمام دوران جنگ تحمیلی محسوب می شود.

در عملیات مذکور بیش از 80 فروند هواپیما، 700 دستگاه تانک و نفربر، 250 قبضه توپ صحرایی و ضدهوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، 1500 دستگاه خودرو و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات دشمن منهدم شد.همچنین 81 تیپ و گردان مستقل دشمن منهدم و 34 تیپ و گردان آن نیز آسیب کلی دید. تعداد کشته و زخمی های دشمن بالغ بر 90 هزار تن بود و 2650 نفر اسیر گرفته شد. علاوه بر آن 220 دستگاه تانک و نفربر، 500 دستگاه خودرو، 85 قبضه انواع توپ، هزاران قبضه سلاح های سبک و سنگین و مقدار زیادی مهمات نیز به غنیمت نیروهای خودی درآمد.

عملیات کربلای 5 نتایج مهم و راهبردی در پی داشت. عبور از موانع نفوذناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه شهر به گونه ای اهمیت داشت که موجب شد موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف و اوضاع جبهه های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شود. افزون بر این تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافت و به تصویب قطعنامه 598 که برای اولین بار تا حدودی نظریات جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شده بود، در شورای امنیت سازمان ملل انجامید، همچنین حضور گسترده نظامی آمریکا و متحدین او در خلیج فارس را به دلیل هراس از پیشروی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پی داشت.

اسناد  ارائه شده در نمایشگاه شامل 114 قاب سند و عکس با منشا سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بیانگر گوشه ای از مجاهدت، شجاعت، ایثار و جانفشانی های رزمندگان اسلام در آن عملیات غرورآفرین است که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود:

مکاتبه محرمانه فرمانده سپاه سوم قدس با فرماندهان در مورد اعلام روز و ساعت عملیات، ابلاغ دستورالعمل حفاظتی منطقه کربلای 5 از سوی فرماندهی سپاه  یکم کربلا، طرح عملیاتی شماره 1 غدیر 2 تهیه شده  توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارسال دستورات فرماندهی کل (دستورالعمل جز به جز شماره یک) عملیات، عرصه فرماندهی قرارگاه قدس به یگان های تابعه به همراه خروجی منطقه عملیات، ابلاغ دستورالعمل حفاظتی قرارگاه نجف  اشرف، پیش از شروع حمله، گزارش وضعیت پدافند هوایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به معاونت عملیاتی پیش از شروع کربلای 5، ابلاغ پیام فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی « محسن رضایی» از سوی فرمانده نیروی نظامی سپاه «علی شمخانی» به فرماندهان قبل از شروع عملیات، گزارش های لحظه به لحظه، روزانه و شبانه روزی از رخدادهای نبرد، گزارش نوبه ای معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه، از میدان جنگ، نقشه آخرین وضعیت سکوت نیروهای خودی و دشمن در منطقه شلمچه، فهرست یگان ةای در انتظار منطقه عملیاتی، گزارش پرواز هواپیماهای دشمن در منطقه، گزارش نوبه ای اطلاعات قرارگاه نجف اشرف در مورد فعالیت دشمن در منطقه عملیات، گزارش معاونت مهندسی نیروی زمینی سپاه از وضعیت جاده های ارتباطی منطقه  عملیاتی، فهرست فرماندهان گردان های عمل کننده تیپ، ارسال اخبار شنود توسط معاونت اطلاعات سپاه دوم نجف، خلاصه گزارش اطلاعات معاونت اطلاعات سپاه دوم نجف از وضعیت منطقه عملیاتی کربلای 5، دستور فرماندهی قرارگاه کربلا درباره پیگیری مسائل خط پدافندی و گزارش عملکرد واحد طراحی جهاد سازندگی در طول عملیات.

بر اساس این گزارش نمایشگاه اسناد افتخار 2 «کربلای 5» از 15 لغایت 24 دی سال جاری از ساعت 9 الی 15 در ساختمان آرشیو ملی واقع در بلوار حقانی (شرق به غرب)، ابتدای خیابان کوشا، روبروی ورزشگاه شهید کشوری، ساختمان آرشیو ملی برای عموم علاقمندان در حال برگزاری است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط