loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مدیر نشر یساولی: آثار نفیس بازار فصلی دارند، مشکل مالی چالش اصلی تولید کتاب های نفیس هنری است.

انتشارات یساولی از جمله بنگاه های انتشاراتی است که بیشترین تمرکز خود را بر چاپ آثار نفیس گذشته است. رضا یساولی ثانی، مدیر نشر یساولی اعتقاد دارد، هزینه بالای چاپ آثار نفیس از جمله چالش های پیش روی کتاب در سال های اخیر بوده است.

چهارشنبه 17 دی 1393


رضا یساولی ثانی در گفت و گویی درباره چالش های نشر در سال های اخیر عنوان کرد: آثار نفیس از دیوان شاعران تا آثار هنری با موضوع ایران شناسی و نقاشی باید با جاذبه های هنری همراه و منتشر شود.
وی با بیان این که یکی از لازمه های چاپ آثار نفیس دارا بودن کیفیت بالا چاپ و استفاده از کاغذ گلاسه است اظهار کرد: هنگامی که بحث کتاب نفیس پیش می آید تمامی اذهان به کتابی با جاذبه های هنری می رود به همین دلیل نمی توان این گونه کتاب ها را  به شکل شومیز منتشر کرد بلکه باید با صرف هزینه با جلد و قابی محکم ساخته شود تا سال ها در کتابخانه بماند.

جاذبه هنری در کتاب های نفیس
یساولی با اشاره به این که هزینه تولید کتاب های نفیس از دست ناشر خارج است افزود: می توان کتاب را با مواد ارزان تر تولید کرد اما دیگر هنر ایرانی مانند نقاشی که تمام جذبه اش به رنگ آن است، نمودی نخواهد یافت.
وی ادامه داد:  می توان ابعاد و مطالب آثار نفیس را فشرده کرد اما این کتاب که با تمرکز بر آثار هنری طراحی و تولید شده است و در صورت تغییر این طراحی، جلوه های بصری خود را از دست می دهد از این رو می توان گفت محدودیت مالی در این میان نقش مهمی ایفا می کند.
 
آثار نفیس و بازار فصلی
مدیر نشر یساولی درباره بازخورد این آثار در بین مردم گفت: بازار فروش کتاب های نفیس از آذر تا اسفندماه است و اغلب برای هدیه های مناسبتی مانند نوروز خرید می شود در این مواقع علاقه مندان نیز با توجه به علائق خود خرید می کنند و چندان بحث قیمت برایشان مهم نیست  اما متاسفانه در باقی ایام سال با رکود و خواب سرمایه مواجه هستیم. 
وی با اشاره به این که قیمت این گونه کتاب ها امروز بین 160 تا 170 هزار تومان است اظهار کرد: مسائل مالی یکی از مهم ترین دلایل دیرکرد چاپ این آثار است.
یساولی در پاسخ به این سوال که دستمزد مُذهِبان و نگارگران این آثار نفیس نیز از سوی ناشر پرداخت می شود اظهار کرد: اگر قصد این را داشته باشیم که دستمزد خوشنویس و تهذیب کار را نیز یکجا پرداخت کنیم هزینه و قیمت کتاب  بیش از آن چه در بازار عرضه می شود، حساب می شود، اما با تدابیری که اندیشیده می شود دستمزدها در چاپ های بعدی سرشکن می شود. متأسفانه ایران بر خلاف سایر کشورها در این زمینه عمل می کند؛ در سایر کشورها این گونه کتاب ها به شمارگان زیاد در حد دو میلیون نسخه منتشر و در آن دستمزد تیم تولید آثار نیز در نظر گرفته می شود اما در ایران این امر در چاپ های بعدی لحاظ می شود.

شمارگان محدود آثار نفیس
یساولی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد نسخه های چاپ شده از این آثار نفیس گفت: شمارگان این گونه کتاب ها بین 500 تا 700 نسخه است  و این تعداد با آمار 80 میلیونی کاملا نامتناسب است. در حالی که این آثار به طور مستقیم با مضامین ملی، میهنی و فرهنگی و هنری ایران در ارتباط هستند.
یساولی درباره کمک نهادها و ارگان ها در چاپ این آثار گفت: در 15 سال اخیر هیچ گونه پیشنهادی از ارگانی برای کمک به چاپ این آثار دریافت نکردیم.
وی درباره ارتباط ناشران با ارگان های دولتی گفت: بعضی ارگان های دولتی برخی پروژه های چاپ و نشر خود را به ناشران خصوصی می سپارند و از آنها به عنوان مجریان این کار دعوت می کنند تا کتاب ها را چاپ کرده و بخشی را به عنوان حق الزحمه در نظر بگیرند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط