loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علی آبادی: شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است

انتشارات مرتبط : آفتاب توسعه | عطش

مدیر انتشارات عطش با بیان اینکه شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است گفت: نویسندگان باید با تولید آثاری در زمینه وحدت، اهمیت این موضوع را به مردم جامعه منتقل کنند.

یکشنبه 21 دی 1393

وحدت میان مسلمانان یکی از موضوعاتی است که از همان سال های آغازین اسلام بارها مورد اشاره پیامبر بوده و در قرآن بر آن تأکید شده است. در واقع ایجاد وحدت فی نفسه یک ارزش اسلامی و یکی از وظایف مهم مسلمانان است به طوری که خداوند در آیه 103 سوره آل عمران آورده است: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا» یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید. فراتر از این می توان نمونه های مختلفی از تفرقه میان مسلمانان و ضررهایی که متوجه جهان اسلام شده است را بیان کرد؛ که این اتفاق حاصل بی توجهی به دستورات اکید خداوند در قرآن و پیامبرش است. به هر حال آنچه می تواند از اختلافات کم اهمیت میان فرق مختلف اسلامی بکاهد، حضور فعال نویسندگان و پژوهشگران به این حوزه است تا با تبیین ارزش های واقعی اسلام و برجسته کردن نقاط مشترک فراوانی که در میان امت های اسلامی وجود دارد بر وحدت و همدلی مسلمانان بیفزایند.

پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران (منانشر) سلسله گفت وگوهایی با موضوع نقش نویسندگان و پژوهشگران در وحدت بیشتر میان مسلمانان منتشر کرده است که برخی از آن ها را در ادامه می خوانید.

* شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است
روح الله لک علی آبادی مدیر انتشارات عطش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را بسیار مهم می داند و درباره دام های فرهنگی کشورهای غربی می گوید: نویسندگان باید با تولید آثاری در زمینه وحدت، اهمیت این موضوع را به مردم جامعه منتقل کنند.

مدیر انتشارات عطش درباره اهمیت نقش کتاب و نشر در آگاهی از معارف نبوی تأکید می کند: «یکی از مهم ترین مسائل عصر حاضر در کشورهایی با حاکمیت اسلامی مانند ایران، وحدت جهان اسلام است. چون در حاکمیت اسلامی همه افراد اهمیت دارند و عیار آن را مشخص می کنند. با بررسی فضای سیاسی بین الملی به راحتی می توان فهمید که صهیونیسم و امپریالیسم جهانی به دنبال تفرقه افکنی در کشورهای اسلامی هستند. اهل بیت(ع) نیز در جامعه ای مختلف با گرایش های فکری مختلف زندگی می کردند ولی با سعه صدر آن ها باعث شده بود حتی خلفا نیز به آن ها مراجعه کنند. کتاب نیز در کنار رسانه های دیگر می تواند نقش مهم و بزرگی را ایفا کند چون کتاب باعث شد که ما درک کنیم پیامبر و اهل بیت با همه فرقه ها به خوبی کنار آمده و فضای مسالمت آمیزی در جامعه ایجاد کرده بودند اما اگر کتاب نبود ما هیچ گاه از سیره پیامبر و معارف نبوی آگاه نمی شدیم و بسیاری از نیازهای امروزمان را نیز نمی توانستیم بشناسیم».

مدیر انتشارات عطش به اهمیت نقش نویسندگان اشاره کرده و می گوید: «به نظر من فرهیختگان، اساتید دانشگاه، منبری ها و افراد دیگر ابتدا باید خودشان درباره موضوع وحدت به خوبی بینش و آگاهی پیدا کرده و سپس آن را به دیگران منتقل کنند. آن ها باید بدانند که این کارشان هم در راه رضایت خدا است و هم منافع ملی مادر گرو این وحدت و همدلی است. در طول تاریخ همواره اختلاف عقیده و مذهب وجود داشته است اما کارشناسان باید ریشه این اختلافات را در یک فضای علمی شناسایی کرده و آن را به حداقل برسانند تا وحدت و یکپارچگی، امنیت را برای مردم به ارمغان بیاورد».

او ادامه می دهد: «نویسندگان و ناشران از اقشار مهم جامعه اسلامی هستند که می توانند کتاب و مقاله تولید کرده تا هجمه های فرهنگی غرب را خنثی کنند. اگر امروز نویسندگان کارشناس و دلسوز اسلام وارد صحنه نشوند پس قلم را در چه زمان و برای چه موضوعی می خواهند به کار ببرند؟»

روح الله لک علی آبادی وحدت و همدلی در مسائل داخلی کشور را مهم دانسته و تصریح می کند: «البته ما در حالی از وحدت کشورهای اسلامی صحبت می کنیم که عده ای در کشور خودمان بر سر کوچک ترین موضوعی اختلاف ایجاد می کنند. جزئیات کوچک و اختلافات را باید به کارشناسان سپرد تا آن ها با بهترین روش مشکلات را حل کنند. این افراد نمی دانند ما با دشمنی بزرگ تر طرف هستیم که تا دندان مسلح است و از هیچ حربه و دروغی برای تفرقه افکنی دریغ نمی کند. به قول رهبر معظم انقلاب ما با یک شارلاتانیزم جهانی رو به رو هستیم و باید با اطلاع رسانی و آگاهی جامعه را به سمت وحدت ببریم».

* کتاب، روشنگر توطئه های استکبار جهانی است
حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی مدیر انتشارات آفتاب توسعه نیز نقش کتاب و نشر را در تبیین موضوع وحدت بسیار مهم دانسته و می گوید: ما باید با درک مفهوم وحدت تفرقه افکنی های دشمنان را خنثی کنیم.

مدیر انتشارات آفتاب توسعه با اشاره به اهمیت هفته وحدت، درباره نقش مهم حوزه نشر و کتاب در اگاهی دادن به مردم درباره این موضوع تأکید می کند: «به نظر من در حوزه کتاب کم کاری هایی جدی در عرصه تبیین گفتمان وحدت و نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر صورت گرفته است. متاسفانه هنوز همکاران ما در حوزه نشر نتوانسته اند پاسخ شایسته ای به ناشرانی بدهند که در لباس اسلام و اسلام خواهی تمام توان خود را به کار گرفته تا مسلمانان را از یکدیگر دور کنند».

وی می افزاید: «من توصیه می کنم جمع ناشرانی که در جهان اسلام قلبشان برای اعتلای اسلام ناب می تپد، تببین عمیق و متقن تعالیم سیره پیامبر اعظم(ص) را در اولویت خود قرار دهند. چون در تبیین و تعالیم سیره پیامبر اسلام واقعیت های بسیاری نهفته است که می تواند دنیای اسلام را از جعل و غفلت کنونی و افتادن در دام دشمنان نجات دهد».

مدیر انتشارات آفتاب توسعه مساجد را یکی از پایگاه های اصلی برای آگاهی دادن به مردم و حل مشکلات جامعه دانسته و ادامه می دهد: «من معتقدم که جوانان هنوز ارتباط خود را با مساجد از دست نداده اند. اما نباید از نظر دور داشت جاذبه هایی که در گذشته در مساجد دیده می شد و همچنین مدیریت این مکان ها دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیستند. برای بهبود این روند ما به تحول عظیم مدیریتی و ابتکار در روند اداره مساجد نیازمندیم. مساجد باید مانند دهه اول انقلاب به مهم ترین پایگاه اجتماعی محله ها تبدیل شوند و افراد جامعه و مسئولین نیز باید سعه صدر خود را برای ورود سلایق گوناگون به مساجد افزایش دهند».

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی همچنین با اشاره به درک اهمیت هفته وحدت درباره لزوم آگاهی بیشتر ملت های مسلمان درباره این موضوع مهم می گوید: «ما و همه ملت های مسلمان امروز بیش از هر زمان به وحدت اسلامی پایدار نیاز داریم. بخشی از توطئه های دشمن در ایجاد تفرقه و برادر کشی در دنیای اسلام به ثمر نشسته و هر روز عده ای از مسلمانان مظلوم در سوریه عراق پاکستان و کشورهای دیگر را به کام مرگ فرو می برد. ظهور گروه تروریستی داعش یکی از مهم ترین مظاهر برادرکشی است و نباید آن را دست کم گرفت».

او می افزاید: «کمترین اثر داعش تخریب چهره اسلام در جهان است که به سادگی میسر نیست. اگر به عمق این اتفاقات نگاه کنیم با یک کم کاری جدی از سوی نخبگان جهان اسلام رو به رو می شویم. بدون تردید تفرقه، نتیجه جهالت و بی بصیرتی است و اگر نخبگان مسلمان و به خصوص روحانیون وظیفه خود را در زدودن جهالت و بصیرت بخشی بشناسند و به آن عمل کنند، جهان اسلام به راحتی طعمه فتنه گری ها نخواهد شد».

* توحید، وحدت و عدم اختلاف سه توصیه مهم پیامبر اکرم (ص) است
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین رسولی مدیر انتشارات شمیم یاس با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ، به ویژه حوزه نشر و کتاب به نقش مساجد اشاره کرده و می گوید: مساجد باید پایگاهی برای آگاهی دادن به ابهامات مردم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین رسولی مدیر انتشارات شمیم یاس ولایت به نقش مهم حوزه کتاب و نشر در آشنایی بیشتر مردم با مفهوم وحدت و معارف نبوی اشاره کرده و می گوید: «ناشران و مولفان با کتاب هایی که تولید می کنند می توانند پیام واقعی پیامبر اکرم (ص) که بر مبنای توحید، وحدت و عدم اختلاف قرار گرفته را به گوش جهان اسلام برسانند. من اعتقاد دارم اگر پیامبر اکرم (ص) امروز در میان ما بودند، به وحدت و همدلی بین امت اسلامی توصیه و تاکید می کردند. امیر المومنین علی (ع) نیز همه سختی ها و مرارت ها را به جان خریدند تا وحدت و انسجام امت اسلامی از بین نرود. بنابر این وظیفه ما به عنوان یک رسانه مکتوب این است که این پیام مهم پیامبر اکرم (ص) را ابلاغ کنیم».

وی می افزاید: «به نظر من همه ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران حوزه کتاب باید تلاش کنند که محتوای کتاب ها به روز شوند. برای رسیدن به این هدف، آن ها باید رویدادها و اتفاقات را به دقت بررسی کرده و با توجه به شرایط حکومت اسلامی برای این موضوعات مهم برنامه ریزی کنند».

حجت الاسلام رسولی ادامه می دهد: «البته نباید فراموش کنیم که تولید کتاب نیز شرایط و دشواری های خاص خود را دارد و علاوه بر زمان بر بودن تولید کتاب، موضوع توزیع آن نیز بسیار اهمیت دارد. برای تولید کتابی با زمینه های دینی، ما باید محتوای کتاب ها را به فراخور نیازهای جامعه اسلامی بازنگری و بازویرایی کنیم. بنابر این ابتدا باید نیازسنجی دقیقی صورت بگیرد تا کتاب ها متناسب با نیازهای امروز جامعه تولید شوند. اگر تولید کتاب با این شرایط انجام شود، افراد نسبت به اسلام و مسائل مهم آن از جمله وحدت امت اسلامی تحریک و ترغیب می شوند».

* ارزش کتاب برابر با ارزش پیامبران است
حجت الاسلام قادر فاضلی مدیر انتشارات فضیلت علم هم با اشاره به کم کاری های مسئولان در ترویج و تبلیغ کتاب می گوید: «در طول تاریخ نیز ثابت شده که مردم بیشترین تأثیر را از کتب آسمانی گرفته اند».

مدیر انتشارات فضیلت علم به نقش مهم کتاب در تاریخ و به ویژه رویدادهای زمان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) اشاره کرده و می گوید: «از میان همه وسایل و ابزار تأثیر گذار در زندگی جوامع مختلف، کتاب نقش مهم تر و تاثیرگذار تری داشته است. شاید به همین دلیل خداوند پیامبران اولوالعزم را با کتاب به سوی امتشان روانه کرده است در حالی که آن ها می توانستند تنها با معجزه و پند و اندرز مردم را به سوی پروردگار هدایت کنند. به همین جهت ارزش کتاب کمتر از پیامبران نیست و در طول تاریخ نیز ثابت شده که مردم بیشترین تأثیر را از کتب آسمانی گرفته اند».

وی تأکید می کند: «تاثیرگذاری و اهمیت کتاب به قدری زیاد است که حتی بسیاری از دشمنان و فرقه های مختلف برای گمراه کردن مردم از آن استفاده کرده اند. به همین دلیل می توان گفت کتاب در طول تاریخ در جریان های مثبت و منفی نقش اصلی را ایفا کرده است».

مدیر انتشارات فضیلت علم همچنین نقش کتاب و نوشته ها را در موفقیت برنامه های رسانه ملی مؤثر دانسته و می گوید: «کتاب به طور غیر مستقیم به تلویزیون و رسانه ملی مرتبط است. چون موفقیت بسیاری از برنامه ها و فیلم ها به ویژه در حوزه دین و مذهب، علاوه بر روایت وقایع و حوادث، به متن و کتاب آن مربوط می شود. بنابر این اگر برنامه یا فیلمی در رسانه ملی ماندگار می شود به خاطر متن و نوشته خوب آن است. اما متاسفانه اهمیت نقش کتاب در همین حد کم نیز به مردم اطلاع رسانی نشده است».

او اظهار می دارد: «برای اینکه جوانان بیشتر با معارف و سیره پیامبر (ص) آشنا شوند باید آن ها را ازیبایی های زندگی او آگاه کرد. مثلاً اهمیت دیدگاه رسول اکرم (ص) در زمینه های مختلف را برای آن ها بیان کرد. وقتی جوانان احساس نیاز کرده و سخنان حق را بشنوند به آن علاقه مند و جذب می شوند».

او ادامه می دهد: «من پیشنهاد می کنم برای بهبود این روند ابتدا ناشران و مولفان را به کار برای رسالت کتاب تشویق و تربیت کرد. برای مثال ارگان های دولتی مانند وزارت ارشاد یا مجمع ناشران انقلاب اسلامی، برای آن ها کلاس های مختلف آموزشی ترتیب دهند تا کار در حوزه نشر و کتاب به جای اهداف اقتصادی بدل به یک رسالت شود».

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط