loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در شناساندن «احمد زارعی» غفلت کرده ایم: رونمایی از «ستاره احمد» و اهدای «سلام احمد»

رئیس حوزه هنری گفت: شهید احمد زارعی از باورمندان مکتب ادبیات انقلاب اسلامی بود.

یکشنبه 21 دی 1393

مراسم گرامیداشت شهید احمد زارعی با عنوان «ستاره احمد» بعدازظهر شنبه 20 دی ماه با حضور مسئولان هنری و فرهنگی کشور و شاعران و آشنایان این شهید در حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در مراسم بزرگداشت احمد زارعی که امروز شنبه 20 دی ماه در حوزه هنری برگزار شد با بیان این که در سال های پایانی حیات زارعی توانسته است با او دیدار و آشنایی داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه در شناساندن احمد زارعی به اهالی ادبیات و ادب دوستان و مردم غفلت کرده ایم و در حال حاضر ایشان را تنها آشنایان و دوستانش می شناسند.
وی ادامه داد: حق زارعی این نبود که این گونه آثارش نادیده گرفته شود و بعید می دانم با چنین برنامه هایی اتفاقی برای شناخته شدن ایشان رخ دهد. اما به هر حال می شود کمی آن غفلت را جبران کرد.
مومنی با تاکید بر این که زارعی انسان باورمندی بود، عنوان کرد: خداوند در قرآن این گونه انسان ها را ستوده است. زارعی تنها دم از عمل نمی زد و اهل تلاش و مجاهده و کارهای بزرگ اجتماعی بود. ایشان از باورمندان مکتب ادبیات انقلاب اسلامی بود و اگر امروز بود می توانست در کنار دیگر بزرگان، این مکتب را تبیین و تشریح کند.
رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: زارعی اطلاعات خوبی از جهان بینی اسلامی داشت و اهل بیان و پژوهش بود و در هر اجتماع خمود و ساکتی که وارد می شد آن را به تحرک وا می داشت. وی در سخنرانی خود در کنگره شعر جنگ در شهر خرمشهر در اوایل دهه 70 خطاب به کسانی که آن روزها هم با شاعران انقلاب زاویه داشتند، گفت: «امروز زمان شعر جمالی نیست، باید شعر جلالی گفت.»
این مراسم با حضور خانواده شهید احمد زارعی و دوستان و آشنایان این شهید که از شهر مشهد به حوزه هنری آمده بودند برگزار شد.
در مراسم «ستاره احمد» شخصیت هایی همچون علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، مصطفی محدثی خراسانی، سید صادق رضایی دبیر شورای عالی کتاب، محسن پرویز، علیرضا کمره ای، رضا اسماعیلی، کمال شفیعی، مجید نظافتی، هادی منوری، علی داوودی، محمود حبیبی کسبی، سعیده حسین جانی و جمعی دیگر از شاعران حضور داشتند.
همچنین در این مراسم، کتابی که به همت و همکاری دوستداران احمد زارعی و توسط انتشارات سوره مهر برای این شاعر انقلابی به چاپ رسیده بود، رونمایی شد.

* پرویز: شهید زارعی درباره ولایت فقیه نگاهی روشن و درست داشت

محسن پرویزسخنگوی انجمن قلم ایران و از دوستان و همراهان قدیمی شهید زارعی در سخنانی با اشاره به دو سرفصل معین درباره این شهید گفت: اولین نکته بحث بصریت احمد بود و این به این معنا است که در مسائل سیاسی و مبتلی به جامعه او بسیار روشن بینانه عمل می کرد.

پرویز با بیان اینکه در مقطع درگذشت حضرت امام(ره) و انتخاب مقام معظم رهبری به جانشینی ایشان شاهد نوعی سردرگمی و ضعف اطمینان خاطر در میان روشنفکران مذهبی بودیم، بیان کرد: برخی هم بودند که شاید چیزی به زبان نمی آوردند اما در ته دل شان تردیدهایی وجود داشت. در این جنس مقاطع شهید زارعی بسیار قوی، محکم و مصمم برخورد می کرد.

سخنگوی انجمن قلم با این مطلب که شهید زارعی درباره ولایت فقیه نگاهی روشن و درست داشت متذکر شد:در خاطر دارم زمانی که فردی به قائم مقامی رهبر کبیر انقلاب (ره) معرفی شد شهید زارعی شعری را درباره او سرود اما بعدها که تغییر و تحولاتی برای استمرار حکومت اسلامی ضروری شد، او کاملاً روشن بینانه برخورد کرد.

به گفته پرویز، ممکن است آدم ها در پشت تریبون تمام آنچه در ذهن دارند را نگویند اما ما که از نزدیک با او نشست و برخاست داشتیم می دانستیم او چگونه می اندیشد و به همین دلیل می گویم یکی از روشن بین ترین افرادی که در زندگی ام دیدم احمد زارعی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه «ما نیز امروز نیاز داریم با تعمق و دقت بیشتر تحولات روز را رصد کنیم» افزود: حضرت امیر(ع) می فرمایند در تغییر و تحولات روزگار است که جوهره انسان ها مشخص می شود. از این منظر به خصوص هنرمندان که غالباً احساسی هستند امکان دارد برخوردی احساساتی هم داشته باشند اما آن ها که احمد را می شناختند می دانند که به رغم روح لطیف و شاعرانه اش در این جنس موارد تأمل می کرد و اهل واکنش آنی و احساسی نبود.

پرویز با تاکید بر اینکه  چرا وقتی کسی فوت می کند شما همواره از خوبی اش می گویید؟ عنوان کرد: اینکه مگر می شود کسی اصلاً بدی نداشته باشد؟ این سوال و ابهان مرسومی است که همواره مطرح می شود، بنده در این زمینه تأملات بسیاری داشتم و به این نتیجه رسیدم که شاید ما آدم ها در دوران حیات نسبت به یکدیگر انتقاداتی هم داشته باشیم اما روال این نیست که این نقدها را پشت تریبون به روی هم بیاوریم و علیه هم موضع بگیریم. با وجود این واقعیت در مواردی هم ما به طور کلی درباره روحیات بهشتی افراد سخن می گوییم و این همان مسئله ای است که خیلی ها متوجه آن نیستند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد ما نیز باید چنین نگاهی به یکدیگر داشته باشیم و همواره با کسانی که در جبهه انقلاب و اسلام هستند مهربان باشیم که این منتهای آرزوی دوستان شهیدی مانند احمد زارعی است.

* اثباتی: احمدها باید بروند تا حق ماندگار شود

سردار بهروز اثباتی از دوستان شهید زارعی به بیان خاطراتی پرداخت و افزود: در روزهای  محاصره در سال 58 و در آن مخمصه همه فکر می کردیم که پایان کار است و مشخص نیست که جان سالم به در ببریم. احمد اما شبی به من گفت: «بنشین کتاب بینوایان را بخوان!»

وی افزود: تعجب کردم چراکه اساسا در آن سال ها همه ما اهل خواند شریعتی و مطهری و کلا کتاب های ایدئولوژیک بودیم به همین دلیل گفتم: «احمد شرایط را نمی بینی؟ معلوم نیست چه سرانجامی داشته باشیم آن وقت می گویی بینوایان بخوانم؟»

اثباتی با تاکید بر اینکه من اهل مطالعه نبودم اما آن شب از ترس احمد هم که بود به اجبار چند صفحه ای از رمان را خواندم ابراز داشت: این قضیه گذشت تا سال ها بعد که در جمع شاعران و نویسندگان خدمت رهبر انقلاب رسیدیم. در آن دیدار مقام معظم رهبری به همه شاعران انقلاب و دفاع مقدس توصیه کردند رمان «بینوایان» را بخوانند چرا که این رمان، کتاب حکمت است. آن روز بود که به خود گفتم عجب پیشنهادی آن روز احمد به من داده بود!

سردار اثباتی در ادامه با تأکید براینکه بالاخره احمدها باید بروند تا حق ماندگار شود، افزود: بعضی اوقات به شوخی به احمد می گفتم که خدا در وجود تو اسراف کرده و هر آنچه خوبی داشته به تو داده! امروز هم به این شوخی جدی ایمان دارم و امیدوارم روحش شاد باشد.

* قزوه: غفلت از جایزه ای بنام شهید زارعی

علیرضا قزوه در این مراسم گفت: امروز اگر احمد در میان ما بود قطعاً شاد بود چرا که برخلاف روزهایی که او تلاش می کرد تا کنگره ای را برای شعر دفاع مقدس سامان بدهد امروز بیش از 500 رساله و پژوهش در زمینه شعر و ادبیات انقلاب و دفاع مقدس به ثبت رسیده و این بسیار ارزشمند است.

قزوه ادامه داد: خط احمد زارعی و راه او امروز روشن است و تعداد کسانی که در این راه قدم گذاشته و می گذارند بسیار زیاد است. در این بین غفلت هایی هم داشته ایم و آنچه بیش از همه از آن غافل بوده ایم اهدا جایزه ای ادبی به نام شهید زارعی بوده که در این برنامه جایزه ای به نام این شهید به یک نویسنده کودک و نوجوان اهدا خواهد شد.

* مختارپور: شهید زارعی پس از آنکه مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شد، تکلیف خود را تشخیص داد

علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم که یاد احمد در میان شعرا جاری است.

وی افزود: کسانی که با او دوست بودند می دانند که شهید زارعی در نماز غرق می شد. او در شعرهایش تجسم های قوی از نماز ارائه می دهد که هر یک مؤلفه های خاص خود را دارد که نخستین آن حضور پررنگ نماز در اشعار اوست. دیگر اینکه او در خلال ادبیات خود به شرایط نماز صحیح و نماز بی اثر نیز توجه کرده است و نماز را ملاکی برای عروج انسان متذکر می شود.

مختارپور ادامه داد: از دیگر ویژگی های نماز در شعر شهید زارعی، تأکید او بر ساری و جاری بودن تسبیح در کل هستی است. او عبادت را تکلیف دانستن و تکلیف را حماسه خواندن می دانست.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور ادامه داد: او در برخی سرودهایش به نماز نمایشی و در مقابل در اشعار مشهوری به مانند «شبگردی» به آن نماز صحیح نیز اشاره می کند. همچنین در سروده هایی مانند شعری که پس از شهادت آوینی سروده بود نیز تصویری از نماز ارائه می دهد، اما کامل ترین تصویری که او از نماز به عنوان عاملی برای عروج و تکامل ذکر می کند در شعر "نماز در باران" است.

وی در پایان تاکید کرد: شهید زارعی به قدری به زمان و شرایط بعد از امام(ره) توجه داشت که سروده هایی نیز در این رابطه از خود به یادگار گذاشته است. او پس از آنکه مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شد، تکلیف خود را تشخیص داد.

* آسودی: راه احمد زارعی را ادامه دهیم

سردار محمد علی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که برای بزرگداشت یاد احمد زارعی در مراسم «ستاره احمد» حاضر شده بود، با بیان این که افتخار زارعی این بود که پاسدار انقلاب اسلامی است، گفت: او همیشه سعی می کرد در این لباس زیبای سبز زندگی کند و بهترین عکس هایی هم که از او باقی مانده، عکس هایی است که در کسوت لباس پاسداری است.

وی تاکید کرد: زارعی نه تنها برای نسل آن زمان بلکه برای نسل امروز سپاه نیز یک الگو، مدل موفق و استاد راهنماست. شهید احمد زارعی با شجاعت تمام از حریم ولایت دفاع می کرد و آخرین توصیه هایش در بیمارستان این بود که حواستان جمع باشد که دشمن شما را از ولایت دور نکند.

این سردار سپاه همچنین افزود: باید راه این شهدا را ادامه بدهیم. ما در چند سال گذشته با تاسی از این روح بلند، در سپاه به این نتیجه رسیدیم که کنگره شعر پاسدار را راه اندازی کنیم؛ چرا که فکر کردیم احمد زارعی با روح بلندش شاگردانی داشته و دارد که این راه را ادامه دهند؛ زیرا پاسدار جنبه چندوجهی دارد که هم روح لطیف و ظریف و هم روحیه مقاومت و شجاعت دارد.

* رونمایی از «ستاره احمد» و اهدا «سلام احمد»

پس از سخنان علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، نوبت به آیین رونمایی از کتاب «ستاره احمد» رسید که به همت مصطفی محدثی خراسانی پیرامون زندگی و آثار شهید زارعی گردآوری و توسط انتشارات سوره منتشر شده بود.

هم زمان با رونمایی از این کتاب بنیاد حفط آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز موسسه شهرستان ادب با اهدا لوح و هدایایی جداگانه از خانواده شهید زارعی تقدیر به عمل آوردند.

در  بخش پایانی این برنامه هم جایزه «سلام احمد» به مهدی مرادی نویسنده اهوازی کودک و نوجوان اهدا شد. این جایزه هر سال به نام یکی از نویسندگان و شاعران فقید به برگزیدگان ادبیات کودک اهدا می شود. سال قبل این جایزه تحت عنوان «سلام سلمان» اهدا شده بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط