loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ایوب تا ثریا» در بازار کتاب: حکایت واقعی بانویی که از شهر جنگ زده نگریخت

انتشارات مرتبط : سوره سبز

کتاب «ایوب تا ثریا» نوشته نجمه پساوند به ماجرای بانویی می پردازد که در دوران جنگ تحمیلی، حاضر به ترک شهر بمباران شده اش - کرمانشاه - نشد.

یکشنبه 21 دی 1393

نجمه پساوند در کتابی داستانی به نام «ایوب تا ثریا» به ماجرای واقعی زندگی «ثریا لره میر» می پردازد. ثریا لره میر، همسر «نصرت ا لله نوری» از فرماندهان لجستیک (پشتیبانی) ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق است.

روایت داستانی زندگی ثریا لره میر در جنگ تحمیلی از این رو جذاب است که وی با آن که در مناطق مرزی منزل داشت و خانه اش بارها در بمباران ها آسیب دید، حاضر به ترک محل سکونت خود نشد.

پساوند در این روایت داستانی، به حمایتهای این مادر شجاع از فرزندانش در نبود پدر ارتشی آن ها پرداخته و کوشیده است به صورت خلاصه، مهم ترین حوادث زندگی او را در مرور کند.

وضع حمل ثریا، نگرانی خانواده وی از حضورش در کرمانشاه، اصرار این بانو برای عزیمت نکردن به فریمان، نحوه مدارای وی با مسائل و مشکلاتی که پس از بمباران در کرمانشاه حاکم می شد، اصرار کیوان و هومن (فرزندان نوجوانش) برای حضور در جبهه... از پرکشش ترین برش های این داستان واقعی است.

در صفحه 32 «ایوب تا ثریا» می خوانیم: «درِ اتاق زایمان که پشت سرش بسته شد، صدای آژیر قرمز بلند شد. ثریا به بچه ها فکر کرد که در حیاط بیمارستان مانده بودند. بچه ها به گنجه و زیرزمین خانه عادت کرده بودند و از آژیر می ترسیدند. بازی «نظامی گنجوی» و «ابوریحان بیرونی» را برای رفتن بچه ها به گنجه و بیرون آمدنشان بعد از آژیر قرمز به نصرت یاد داده بود. کاش نصرت با او به بیمارستان نیامده بود و بچه ها را در خانه نگه داشته بود. پرستار یا بهیاری پیدا نکرد تا به نصرت پیغام بدهد که بچه ها را به زیر زمین خانه برگرداند. یکی دو نفر دیگر هم روی تخت ها دراز کشیده بودند. آژیر زرد که زده شد، ماما گفت که هنوز وقتش نرسیده. دو سه ساعت دیگر مانده. باز هم آژیر قرمز. پرستار ها رفته بودند. ثریا، دست هایش را مشت کرده و به تخت فشار می داد...»

کتاب «ایوب تا ثریا» با تصاویر و اسنادی از خانواده نوری به پایان می رسد. «سوره سبز» این کتاب را با شمارگان سه هزار نسخه، 72 صفحه، قطع پالتویی و به بهای 40 هزار ریال  منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط