loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان در قاب کتاب نشست

انتشارات مرتبط : موسسه چاپ و نشر عروج

پنجمین کتاب از مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی به کوشش مسعود مرادی با عنوان «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» به چاپ رسید.

یکشنبه 21 دی 1393

کتاب «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» در هشت فصل با عناوین «ویژگی های جغرافیایی استان و نقش آن در معیشت مردم»، «سیاست های منطقه ای دولت های مرکزی و ساختارهای قومی و قبایلی سیستان و بلوچستان»، «تثبیت اوضاع سیاسی استان پس از ورود قشون رضاخان و طلوع عصر جدید»، »شکل گیری انقلاب اسلامی و چگونگی روند آن در استان سیستان و بلوچستان»، «روحانیون تبعیدی در استان»، «زاهدان و روند مسائل انقلاب»، «مواضع اهل سنت در قبال انقلاب اسلامی» و «روند تثبیت انقلاب و شهدای پس از پیروزی در استان سیستان و بلوچستان» تنظیم شده است.

به طور کلی مطالب و محتوای کلی این کتاب را می توان به سه بخش تقسیم کرد. چنان که در مقدمه کتاب نوشته شده است: «در بخش نخست مسایلی که مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد موضوعاتی چون ویژگی های جغرافیایی استان و نقش آن در معیشت مردم، روند شکل گیری مسایل تاریخی بخش های سیستان و بلوچستان به طور جداگانه تا پیدایش شکل نوین آن، نقش رقابت های جهانی در شکل گیری جریانات سیاسی استان در ابتدای قرن حاضر شمسی،  وجود قومیت ها و فرقه های مذهبی و نقش حوادث سیاسی داخلی و خارجی در همزیستی یا تعارضات آنها هستند.

در بخش دوم مسایل خاص دوره پهلوی و مواردی چون تثبیت اوضاع سیاسی استان با ورود قشون رضاخانی و طلوع عصر جدید آن، فعالیت های سیاسی دولت مرکزی برای رشد استان، سازمان های عشیره ای و قبیله ای و هماهنگی های سیاسی بین آنها و دولت مرکزی، توسعه های اداری استان و راه های مقابله با نفوذ سیاسی فرهنگی بیگانگان در استان مورد بررسی قرار می گیرند.

در بخش دیگر کتاب به مسایل و فعالیت های مخالفان و ناراضیان با تکیه بر نقش روحانیون تبعیدی یا ناراضی پرداخته می شود که عمده مطالب آن دلایل تبعید به استان سیستان و بلوچستان (کلیات)، دلایل تبعید به استان (روحانیون)، روحانیون تبعیدی و سوابق آنها در استان، گروه های سیاسی و ارتباط های آن ها با روحانیون و سیاسیون تبعیدی، روحانیون مقیم و ارتباط آنها با امام و مراکز انقلابی خارج از استان را شامل می شود.

بخش آخر کتاب به روند انقلاب از شکل گیری تا تثبیت آن در استان اختصاص پیدا می کند و مباحثی چون فعالیت های خاص روحانیون و سیاسیون برای تنویر افکار انقلاب و گسترش اندیشه های امام، همکاری روحانیون محلی و ناراضیان به مجاهدت برای خروج از کشور، نقش مقام معظم رهبری و سایر روحانیون در تنویر افکار عمومی در استان به علاوه سفرهای دانشجویان به استان برای دیدار با روحانیون تبعیدی، روند تظاهرات و اعتراضات مردمی، شکل گیری حرکت های ضد انقلابی (زمینه ها  و شرایط)، چگونگی تثبیت انقلاب و حل مساله ضد انقلاب در استان و چشم انداز انقلاب در استان را در بردارد.»

در قسمت پایانی کتاب نیز اسناد، مدارک، منابع شفاهی و تصاویر مربوط به انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان گنجانده شده است.

چاپ نخست کتاب «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» نوشته مسعود مرادی در 441 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان از سوی نشر عروج به چاپ رسیده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط