loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی درباره صادق چوبک به روایت شهریار زرشناس

انتشارات مرتبط : سروش

جلد اول از مجموعه کتاب های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» زیر مجموعه «داستان نویسان» با عنوان «صادق چوبک کیست؟» تالیف شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

سه‌شنبه 23 دی 1393

در قرون اخیر دنیای غرب توانسته است با ابزار فلسفه های الحادی و علوم سکولار و به پشتوانه اقتصاد، قدرت رسانه ای، و نظامی گری لجام گسیخته، اغلب ساحت های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورد.

از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن، به موازات حرکت ملت ها برای رهایی از قید استعمار، اصحاب اندیشه و تدین رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل صحیح با غرب مطرح کرده اند. در کشور ما نیز طی نیم قرن اخیر جریانی فکری شکل گرفته است که جمع هم ورزان آن به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری و چگونگی تعامل با آن کرده اند.

کتاب «صادق چوبک کیست؟» در شمار مجموعه کتاب هایی است که برای معرفی چگونگی تولد و تحول و تاثیرات مکتب های سکولار بر نویسندگان غربی و ایرانی توسط سروش منتشر می شود، از دیدگاه تحلیلی جریان فکری مزبور، به زندگی و آثار صادق چوبک، یکی از نویسندگان مشهور ایرانی می پردازد؛ نویسنده ای که کاملاً متأثر از فضای فکری وارداتی غربی در عرصه ادبیات فارسی قلم زده است و نوشته های او مصداق نتایج تفکر الحادی عصر به اصطلاح روشنگری و دوره پس از آن است.

کتاب «صادق چوبک کیست؟» در سه فصل مجزا جریان فکری و اعتقادی صادق چوبک را مورد بررسی قرار می دهد. فصل اول کتاب با عنوان ادبیات شبه مدرن ایران و مقام صادق چوبک به بیان باطن و ویژگی های ادبیات شبه مدرنیست ایران می پردازد و مقام صادق چوبک را در ادبیات شبه مدرنیست ایران مورد ارزیابی قرار می دهد.

فصل دوم کتاب به معرفی صادق چوبک به عنوان یک ملی گرا، لیبرال، روشن فکر و فن سالار می پردازد و جریان های فکری و اعتقادی این نویسنده را در آثارش مورد واکاوی قرار می دهد و فصل آخر کتاب خواننده با برخی از داستان های صادق چوبک از جمله؛ مجموعه داستان های خیمه شب بازی، انتری که لوطی اش مرده بود، روز اول قبر، چراغ آخر و سنگ صبور آشنا می شود.

کتاب حاضر که از مجموعه کتاب های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» است در زیر مجموعه «داستان نویسان» به رشته تحریر در آمده است و انتشارات سروش روز گذشته کتاب «درباره عصر روشنگری و جهان بینی آن» از زیر مجموعه «اندیشه ها و جریان های فکری» را منتشر و زیر مجموعه دیگر این انتشارات به نام «اندیشمندان» در مراحل نهایی انتشار قرار دارد.

چاپ نخست کتاب «صادق چوبک کیست؟» در 176 صفحه جیبی در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 7هزار تومان از سوی انتشارات سروش برای علاقه مندان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط