loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«در کشوری دیگر»؛ اثری منحصر به فرد از بانوی داستان نویس افغانستان

انتشارات مرتبط : سپیده باوران

کتاب «در کشوری دیگر» اثری از بزرگ بانوی داستان نویس افغانستان در ایران منتشر شد.

سه‌شنبه 23 دی 1393

«در کشوری دیگر»، عنوان رمان «سپوژمی زریاب» بزرگ بانوی داستان نویسی افغانستان است که به تازگی در ایران منتشر شده است.

سپوژمی زریاب از نامداران عرصه داستان نویسی افغانستان است؛ وی در سال 1329 خورشیدی در کابل به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فرانسه در کابل و سپس فرانسه به پایان برد.

این نویسنده افغانستان بعد از بازگشت از فرانسه در دبیرستان های کابل مشغول تدریس شد و با «رهنورد زریاب» دیگر داستان نویس برجسته افغانستان ازدواج کرد و در حال حاضر نیز در فرانسه زندگی می کند.

2 مجموعه داستان «دشت قابیل» و «شرنگ شرنگ زنگ ها» و داستان بلند «در کشوری دیگر» از آثار این نویسنده است که در کابل منتشر شده است.

کتاب در کشوری دیگر برای نخستین بار در سال 1367 خورشیدی توسط انجمن نویسندگان افغانستان در کابل منتشر شد.

این اثر به تازگی توسط انتشارات «سپیده باوران» در ایران بازچاپ شده و در چاپ جدید، واژگان خاص فارسی افغانستان در پاورقی ترجمه شده تا کتاب برای مخاطبان ایرانی- که به واقع خوانندگان اصلی این کتاب هستند- خالی از دشواری باشد.

همچنین در چاپ جدید برخی از اشتباهات تایپی اصلاح شده است که در پاورقی به آنها اشاره شده است.

«لطیف ناظمی» از نویسندگان بزرگ افغانستان در مقدمه این کتاب در مورد ویژگی های رمان در کشوری دیگر نوشته است: در کشوری دیگر، تصویری از سیمای 2 جامعه است: جامعه ای فقیر و درمانده با همه ارزش نماهای جدی اش، با همه صداقت های روستایی اش و با همه صمیمیت شرقی اش، با توانمندی و از خود بیگانگی هایش، با درون تهی هولناکش و با آدم هایی که به گفته مار کوزه یک بعدی اند.

در اینجا سرگذشت آدمهایی را میخوانیم که با صداقت و باور میزیند و میمیرند و هم سرگذشت آدمهایی را که در برهوت تنهایی و بیباوری رها شدهاند؛ قصه خانواده های به هم پیوسته است و خانواده هایی از هم گسیخته؛ خانواده هایی که عشق و صمیمیت مهره های ساختاری آنهاست و خانواده هایی که بی…گمان در پیله تنهایی دردناکی می تنند و می فرسایند.

آدم های داستان یک زن سالخورده، یک جوان و یک آدم شرقی اند که این آدم شرقی، «من» روایتی داستان را می سازد.

نویسنده با دید شرقی و اشراقی به غرب می نگرد از این رو، هم از آدم های مرکزی داستانش نفرت دارد و هم دوستشان دارد.

او آدمی است که بسیار عاطفی می اندیشد و از این رو گاه گاهی در داوری هایش از مفاهیم کلی انسانی از انسان گرایی و هیومانیسم عالی بهره می جوید.

از ژرار می گوید که به دوستش پاسکال خیانت روا داشته این خیانت مسیر زندگی پاسکال را دگرگون کرده است؛ او ترک آموزش می کند معتاد به مواد مخدر می شود و سرانجام در کشوری دیگر کشته می شود.

نویسنده گناه این خیانت ها را به گردن جامعه باختر زمین نمی اندازد، بلکه دست به یک طرح تاریخی می زند و نشان می دهد که همیشه قابیل هایی در پی هابیل ها بوده اند، شغادهایی به دنبال رستم ها و ژرارهایی در کمین پاسکال ها.

با آن هم این مدینه فاضله و این فرنگستان، سرزمین دلهره و اضطراب است؛ فساد آباد است؛ جامعه ای است که در واژه «خارجی» غمبارترین اهانت ها و تحقیرها را بار کرده است و انسان شرقی در این مدینه فاضله غریبه بودنش را و بیگانه بودنش را در میان دیگران حس می کند.

از زبان «من» روایتی داستان است که می خوانیم «خود را درختی تصور می کردم که با ریشه اش از زمین کنده شده و به زمین دیگری نشانده شده و در زمین دیگر سر سازگاری ندارد.» این درخت افسرده که در سرزمین های دیگر زندگی ملال انگیزی دارد.

هنگامی که بهشت گمشده اش می یابد، نفس راحتی می کشد؛ آسمان آبی چشمانش را پر می کند؛ در بهشت بازیافته زندگی را درمی یابد و مرگ فاصله ها را می نگرد.

مجموعه داستان «دشت قابیل» دیگر اثر این نویسنده نیز در سال 1373 در ایران توسط یکی از ناشران کشورمان با عنوان «جان اندیشه کودکان» منتشر شد که مورد استقبال قرار گرفت.

«در کشوری دیگر»، در 192 صفحه و به قیمت 9800 تومان در سال 1393 در مشهد منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط