loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار مجموعه پنج جلدی نقد «اعتزال نو»

انتشارات مرتبط : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسندگان مرتبط : محمد عرب صالحی

مجموعه «مقالات جریان شناسی و نقد اعتزال نو» در پنج مجلد و مجموعاً ۲۱۴۸ صفحه توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

سه‌شنبه 23 دی 1393

از قرن نوزدهم جریانی که می توان آن را «اعتزال نو» نامید با گرایش به اندیشه های معتزله تاریخی، برخی نظرات متکلمان معتزلی را احیا کردند. این گروه در جهان عرب بیشتر به «الاعتزال الحدیث» و « المعتزله الجدد» معروف است. گرچه معتزلیان جدید، درخاستگاه و منشأ پیدایش، عقل گرایی و بسیاری از مبانی کلامی، بامعتزله قدیم اشتراکات و تشابهاتی دارند، اما درتعریف عقل، نوع نگاه به دین و نصوص دینی و همچنین حوزه مسائلی که درگیر با آنند، از اساس متفاوت با معتزله تاریخی است.

این جریان امروزه بسیاری از کرسی های تدریس و تبیین دین اسلام در دانشگاه های کشورهای اسلامی و غربی را در دست دارند؛ بنابراین اصل شناخت این جریان ، نقد علمی و روشمند اندیشه های آنان در حوزه هایی چون فلسفه دین، حقوق، علوم قرآنی، نقد شخصیت های محوری این جریان  و همچنین مقایسه عقل وحیانی با عقل نواعتزالی یا همان عقل خودبنیاد، می تواند از موضوعات مهم عصر حاضر در مجامع علمی باشد.

به همین منظور گروه علمی منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، مجموعه «مقالات جریان شناسی و نقد اعتزال نو» را به کوشش محمد عرب صالحی در پنج جلد چاپ کرده است.

جلد اول با عنوان جریان شناسی اعتزال نو در 358 صفحه و قیمت 19 هزار تومان، جلد دوم با عنوان اعتزال نو و مسائل فلسفه دین اسلامی در 500 صفحه و قیمت 25 هزار تومان - جلد سوم با عنوان اعتزال نو و اندیشه های حقوقی، علم دینی و ... در 462 صفحه و قیمت 23 هزار تومان، جلد چهارم با عنوان چالش با ابوزید در 440 صفحه و قیمت 22 هزار تومان و جلد پنجم با عنوان عقل شیعی و عقل نواعتزالی در 388 صفحه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط