loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه «زیبایی شناسی» صانعی دره بیدی به بازار کتاب می آید

انتشارات مرتبط : ققنوس | نگاه

یک مدرس فلسفه از ترجمه اثری با عنوان «زیبایی شناسی» خبر داد و گفت: این نوشتار مجموعه مباحث مربوط به زیبایی شناسی از دوران باستان تا عصر رنسانس و معاصر را به خوبی ترسیم کرده است.

سه‌شنبه 23 دی 1393

منوچهر صانعی دره بیدی، استاد پیشین فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و مترجم آثار دکارت و کانت و لایبنیتس ضمن بیان این مطلب، گفت: مجلد پنجم دیلتای با عنوان «نقد هنر» از تابستان در دست انتشارات ققنوس قرار دارد که امیدوارم به زودی به بازار بیاید.

وی درباره دیگر اثر در دست ترجمه خود با عنوان «زیبایی شناسی» که توسط انتشارات نگاه به بازار خواهد آمد، گفت: این نوشتار از یونان قدیم شروع کرده و به قرون وسطی و در نهایت عصر معاصر رسیده است. نوشتار حاضر حدود 500 صفحه است و نویسنده در آن بیان کرده که چون از هنر شرق سر در نمی آورد بنابراین وارد قلمرو شرق نمی شود.

 صانعی دره بیدی با تأکید بر اینکه در جلد پنجم دیلتای نیز همین بحث نقد هنر و زیبایی شناسی آمده است، توضیح داد: از قرن هجدهم به این سمت مشخص شد که تمدن یک کل متجانس الاجزاء است که زمانی که پیش می رود همه چیز با آن پیش می رود، غرب متناسب رشد صنعت و تجارت و رفاه و ترقی، مباحث اخلاقی و سیاسی و هنر هم پیشرفت داد بنابراین از قرن هجدهم به این سمت به خصوص هنرهای نمایشی یعنی صنعت سینما، تئاتر، اپرا و باله گسترش یافت و زمینه همه اینها هم یونان بود، البته مسیحیت هم با این هنرها مقابله نکرد و کمتر منع کرد و شرایط جدیدی فراهم شد و زمینه اجتماعی هم البته کمک کرد.

وی در ادامه یادآور شد: در دوران قدیم این فیلسوفان بودن که در حوزه زیبایی شناسی فعال بودند از جمله افلاطون و ارسطو و در قرون وسطی افرادی چون قدیس آگوستین و در دوران قرون جدید هم دکارت و دکارتی ها و فیلسوفان تجدیدی انگلیسی شروع به کار زیبایی شناسی کردند اما کم کم رویکرد تغییر کرد و شاعرانی چون شکسپیر و دانته دراین حوزه مطرح شدند اما پس از آن فلسفه از زیبایی شناسی فاصله گرفت همانگونه که حوزه های مختلف سیاسی، علمی و طبیعیات شاخه به شاخه شده و از فلسفه و هنر جدا شدند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط