loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسین شریعتمداری از داستانی گفت که باید از پایان خوانده شود

نویسندگان مرتبط : حسین شریعتمداری | نادر طالب زاده | وحید یامین پور

آیین رونمایی «اینجا فتنه ای رخ داده است» عصر امروز برگزار شد. حاضران در این برنامه بر ضرورت ثبت تاریخ شفاهی وقایع انتخاباتی سال 1388 تاکید کردند و این کتاب را گام آغازین در این راستا دانستند.

سه‌شنبه 23 دی 1393

آیین رونمایی کتاب «اینجا فتنه ای رخ داده است» عصر امروز 22 دی ماه 1393 با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، وحید یامین پور و محمد حسن روز ی طلب، نویسندگان کتاب، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران و نادر طالب زاده، مستند ساز سیاسی در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

محسن مومنی شریف در این برنامه درباره اهمیت تدوین و نگارش کتاب «اینجا فتنه ای رخ داده است» توضیح داد: جمع آوری اسناد وقایع آن هشت ماه و رخداد های بعد از آن، برای همه مردم به ویژه پژوهشگران تاریخ معاصر ایران بسیار ضروری و از وظایف همه موسسه ها و نهاد هاست تا بدانیم که چرا دشمن را در برهه ای فراموش کردیم؟ زمان گزارش این کتاب، همان زمان رخداد است و این از نکات مهم و قابل توجه کتاب است.

رئیس حوزه هنری مناظره هایی را که در سال 1388 توسط یامین پور برگزار می شد از برنامه های روشنگر دانست و گفت: مسئولان رسانه ملی در آن روز ها غریب و تنها بودند اما توانستند امتحان خوبی پس بدهند.

نادر طالب زاده، کارگردان و مستند ساز سیاسی، دیگر سخنران این آیین بود. وی بر ضرورت نقد متعهد و دلسوزانه در رسانه ملی تاکید کرد و گفت: برنامه «دیروز، امروز، فردا» با پرسش های خوب یامین پور نمونه این گونه نقد های دلسوزانه است که به کوشش رسانه ملی اتفاق افتاد.

*از نقد دلسوزانه نهراسیم
وی با پرسیدن این سوال که چرا حتی کسانی که افق را می بینند، دلسوزند و اختلاف نظر دارند، نمی توانند نقد کنند؟ گفت: معتقدم که جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت عظیمی دارد که روز به روز بر توفیق های آن افزوده می شود. چنین نقدهایی نباید ما را دچار هراس کند و باید جرات و جسارت نقد دلسوزانه و پویا را در رسانه ملی داشت. رسانه باید به موازات رشد کشور، فعال، پویا، شجاع، دلسوز و پرجرات باشد. رسانه جایگاه همین نقد های بدون تعارف است تا مسائل ساده با بیان نشدن پیچیده نشوند.
 
طالب زاده افزود: همه رسانه ها از جمله «یاهو» که سایت مهمی هم تلقی نمی شود، درباره عظمت جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنند و باید رسانه ملی جسارت پرداختن به عظمت جمهوری اسلامی را داشته باشد تا کشور را قوی تر کنیم. پس از انقلاب اسلامی و در سال های پس از رحلت امام خمینی(ره) فتنه های اقتصادی داشتیم که هیچ گاه سخنی از آن گفته نشد. لازم است با دقت به این فتنه های اقتصادی پرداخته شود. در کتاب های مختلف اسنادی در این باره وجود دارد. همچنین، در صحیفه امام خمینی(ره) نصیحت هایی شد که جدی گرفته نشد. وظیفه و رسالت رسانه برای نمایش این فتنه ها بسیار است.

وی درباره ضرورت نگارش کتاب «اینجا فتنه ای رخ داده است» اظهار کرد: از ثبت این بخش از تاریخ شفاهی خوشحالم. لازم است با ثبت گفت و گو ها و اسنادی که درباره وقایع پس از انتخابات سال 88 وجود دارد در قالب کتاب، از فراموش شدن این رخداد ها جلوگیری کنیم.

*داستانی که باید از پایان خوانده شود
حسین شریعتمداری هم در این برنامه وقایع سال 1388 را فتنه ای آمریکایی- اسرائیلی خواند و گفت: گرچه این فتنه خسارت های فراوانی داشت و تلخ و ناگوار بود اما به مصداق سخنان قرآن کریم، خالی از برکت نبود. می توان آن را داستانی دانست که باید از انتها خوانده شود و باید بخش های پایانی آن تفسیر روشن تری از بخش های آغازین آن به دست می دهد.

وی افزود: رسول اکرم (ص) خطاب به حضرت علی (ع) تاکید می کنند «علم را با کتاب و نوشتن مهار کن» این مهار کردن به معنای حصر نیست. به معنای از دست ندادن است. از این جهت کار یامین پور در ثبت این گفت و گو ها ارزشمند است. همچنین تدوین کتاب «اینجا فتنه ای رخ داده است» در ماندگاری وقایع ارزشمند خواهد بود. متاسفانه هنوز کتاب را نخوانده ام اما اعتقاد دارم که اثر خوبی است. امیدوارم ادامه برنامه «امروز، دیروز، فردا» هم در قالب کتاب منتشر شود.

رضا پورحسین در این برنامه با اشاره ضرورت تبیین وقایع انتخاباتی سال 1388 گفت: بهترین تبیین در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب می تواند رخ دهد و کاری که نویسندگان «اینجا فتنه ای رخ داده است» انجام دادند، به نوعی ثبت تاریخ شفاهی آن روز هاست. اگر این وقایع را ثبت نکنیم، ممکن است دیگران به نوعی دیگر تاریخ ما را ثبت کنند. یکی از راه هایی که دشمن برای جعل تاریخ ایجاد کرده است، نگارش کتاب، حتی برای کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد تردید در نسل های آینده است. کتاب یامین پور می تواند جلو جعل تاریخ را بگیرد و امکان پیش بینی از وقایع را به ما می دهد.

یامین پور، نویسنده کتاب و  مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری انقلاب اسلامی در پایان آیین رونمایی «اینجا فتنه ای رخ داده است» گفت: امیدوارم این کتاب زمینه تحلیل بهتر فتنه سال 1388 را فراهم کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط