loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پروژه «مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به نیمه رسید.

انتشارات مرتبط : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

مدیرگروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره پروژه «مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که سال گذشته آغاز شده بود، گفت: امیدوار هستیم تدوین این پروژه تا انتهای سال به نتیجه برسد.

دوشنبه 29 دی 1393

حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین مدیرگروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره پروژه «مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که سال گذشته از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و همکاری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلید خورده بود، گفت: همانطور که سال پیش مطرح شد این طرح دو قسمت فلسفی و کلامی داشت که اکنون بخش فلسفی با محورهای مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و کلیات آماده انتشار شده است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح پس از اتمام در اختیار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار خواهد گرفت، توضیح داد: نیاز روز جامعه مرکز الگوی پیشرفت را بر آن داشته تا درخواست چنین طرحی را بدهند این کارها نیاز الگوی تمدنی اسلام است نباید از الگوهای غربی تبعیت کنیم.

حجت الاسلام شاکرین با تأکید بر اینکه سایر فصول این طرح تا پایان سال و با همکاری سایر اساتید پژوهشگاه در دست آماده سازی است، توضیح داد: این پروژه تقریباً ده فصل شده که الان تقریباً نصف کار انجام شده و امیدوار هستیم تا پایان سال طرح آماده شود.

وی در ادامه یادآور شد: قرار بر این است که ازاین طرح سندی استخراج شود تا مبانی را بسازد، طبیعتاً براساس این مبانی گام های بعدی برداشته می شود و نظام آرمان های الگو طراحی می شود بنابراین براساس طرح رسالت الگو و بعد هم افق الگو از مجموع اینها نظریه پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تولید می شود و سپس طرح وارد عرصه ای می شود که باز خود آنها مبانی طراحی می کند و کسانی هم که دست اندر کار آن هستند مبانی عرصه اقتصاد و پیشرفت اقتصادی، عرصه معنویت، مبانی پیشرفت در حوزه معنویت، محیط زیست و الگوی سیاسی نظام و ابعاد جداگانه هر یک را ترسیم می کنند.

حجت الاسلام شاکرین در پاسخ به این سؤال که آیا برای تدوین این طرح از اسناد و منابع غربی نیز استفاده شده است، توضیح داد: برای کار تطبیقی ناچار بودیم از منابع تطبیقی استفاده کنیم ولی آنچه بیشتر منبع اصلی ما است، منابع دینی قرآن و سنت است و در چارچوب فکری بیشتر به حکمت متعالیه توجه کردیم که یک نظام حکمی فلسفی است که براساس مبانی فکری شکل گرفته و اصول تفکر اسلامی به طور نظام مند در آن طراحی شده است.

وی در پایان یادآور شد که این اثر به احتمال زیاد توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر خواهد شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط