loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «امامت در قرآن» آیت الله محسن اراکی به چاپ دوم می رسد.

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : محسن اراکی | سید امید موذنی

کتاب «امامت در قرآن؛ تبیین نظریه گزینش الهی امام» نوشته آیت‏ الله محسن اراکی (دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی) با ترجمه سید امید موذنی، از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم می رسد.

دوشنبه 29 دی 1393

موضوع امامت در اسلام، تنها یک مسأله اعتقادی نیست، بلکه به واقع تعیین‏ کننده مفهوم و همچنین واقعیت و مصداق تطبیقی اسلام است و این دو غیر از نتایج کلامی، فلسفی، فقهی و دیگر نتایجی است که در سطح مباحث آکادمیک از موضوع امامت به دست می آید.
نظریه نصّ (گزینش الهی امام)، زندگی فردی و اجتماعی انسان را به گونه‏ ای با پروردگار متعال ارتباط می دهد که تمام رفتارهای ارادی و اختیاری او را در بر می گیرد و عبودیت را این‏ گونه تفسیر می کند که انسان در تمام خواسته ‏ها و انتخاب‏ هایش، در مقابل اراده و خواست الهی تسلیم شود.

بر پایه این دیدگاه، خداوند، پروردگاری نیست که فقط با آداب و مراسم معمول پرستش شود و در گذشته های دور جا مانده باشد و نتواند در جهان و انسان امروز اثر بگذارد. خدای این نظریه، خدایی نیست که تنها به موعظه ‏های آرام و سخن‏ های نرم، بسنده کند تا مبادا عواطف مستکبران و ستمگرانی که به دلخواه هواپرستانه خود با مقدّرات انسانها بازی می‏ کنند، جریحه‏ دار شود.
در مقابل نظریه نصّ، نظریه‏ ای است که می پندارد خداوند پس از عصر وحی، از اراده زمین کناره‏ گیری کرده و امور عالم را فرو گذاشته است و نقش ‏آفرینی خداوند در رهبری و هدایت انسان، فقط به عصر رسالت محدود می شود.
این کتاب از سه گفتار آیت ‏الله اراکی تشکیل شده است: مفهوم امامت از منظر قرآن کریم، امامت و گزینش الهی امام در قران کریم، نص بر امامان و گزینش الهی آنان در قرآن کریم.
چاپ دوم کتاب «امامت در قرآن؛ تبیین نظریه گزینش الهی امام» در 163 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 5500 تومان به زودی منتشر می شود. دفتر نشر معارف پیش از این، از این استاد حوزه و اندیشمند کتاب هایی چون «فقه نظام سیاسی اسلام» و «نظریه شناخت» و «اصول عرفان ناب اسلامی در معارف سجادی(ع)» را منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط