loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پاسبانِ ادیبِ انقلاب

نویسندگان مرتبط : علیرضا قزوه

قزوه کسی است که هر گاه انقلاب مورد تهدید زورگویان قرار گیرد، به میدان می آید و جوابی در خور شأن با زبان شیوای شعر بیان می کند.

جمعه 3 بهمن 1393

به هیچ شکی می توان اذعان داشت که دکتر علیرضا قزوه اولین کسی است که هر گاه انقلاب اسلامی مورد تهدید حاکمان زورگو قرار می گیرد به میدان می آید و جوابی در خور شان آن با زبان شیوای شعر بیان می کند. قزوه شاعری ولایت مدار است ولی سیاسی و سیاست باز نیست اما فرقی نمی کند طرف مقابلش کیست. اینقدر شجاعت دارد که هر کس در مقابل ولایت سر بلند کند شاعرانه او را سر جایش می نشاند.

اعتراض در خون شعرهای دکتر قزوه جاری است. در این مجال اصلا نمی خواهم در خصوص زبان شعری و آثار و تاثیر گذاری او در حوزه شعر و ادب کشور حرفی به میان بیاورم که کتابهای متعدد او گویای این ماجرا هستند با این حال نمی توانم اشاره نکنم که «با کاروان نیزه» او چیز دیگریست. قزوه خود را خادم ادبیات می داند و هست و از هر راهی برای ارتقای زبان فارسی و ادبیات کشور تلاش می کند. رد پای او را گاه می توان در دوشنبه و خجند تاجیکستان دید و گاه در دهلی و شهرهای دیگر هند. گاهی با خود می گویم انگار او را اساتید دانشگاههای هند پاکستان و دوشنبه بهتر می شناسند که پیغام های متعد می نویسند که برای پاسداشت زبان فارسی برگردد.

قزوه همان است که با صفحه وزین «بشنو از نی...» روزنامه اطلاعات در سالهای دور در ادبیات کشور جریان سازی می کرد و هم زمان برای شهدا «دور کعت عشق» می نوشت.
قزوه همان است که نثر ادبی بی نظیری دارد و «پرستو در قاف» و «قونیه در قطار» او بی نظیر است و یک نثرادبی منتشر نشده دارد که هرگاه منتشر شود نقطه عطف و تحولی در نثر معاصر است.
قزوه همان است که برای اولین بار «جشنواره شعر فجر» را راه اندازی کرد و بیش از 140 کتاب برای معرفی شعر کشور به داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی تهیه کرد. در هند بیش از 70 کتاب در معرفی ادبیات به زبان هایی مثل اردو ترجمه کرد.

قزوه همان است که با راه اندازی «سایت شاعران فارسی زبان» پل ارتباطی به شاعران سراسر کشور و شاعران فارسی زبان دنیا برقرار است. همه اینها قزوه است ولی اینها قزوه نیست باید در کنار او زیست و نفس کشید یا حداقل چند ساعتی در کنارش بود تا شاهد تلاش های بی شایبه او برای معیشت شاعران بود. قزوه آرام و قرار ندارد و هر روز و هر ساعت در تلاش برای خدمت به انقلاب اسلامی است. شاید بسیاری ندانند که دکتر قزوه از سال های دور سابقه داستان نویسی هم دارد؛ حالا هم که دارد رمان می نویسد. هر چند اولین کار جدی او در این عرصه است اما بی شک این هم می تواند برگی بر افتخارات او بیافزاید.

قزوه شوخ است و شیرین سخن و در بین شاعران اصطلاح های زیادی را راه‎اندازی کرده است. شاید شما هم شنیده باشید اینها از اوست: «برود به جام جهانی»، «در حد تیم ملی است»، «فلانی مرد خداست»، «فلانی برای انقلاب خیلی زحمت کشیده»، «با توجه به سنت خوب است»، «شنیدم چطوری!» و این آخری «این دوست من است» ... و اما اول بهمن ماه «روز قزوه» است. روز تولد این مرد بزرگ! قدرش را می دانیم و برایش آرزوی سلامتی کامل و عاجل دارم و از خدای مهربان برایش عمری با عزت و برکت آرزو می کنم. الهی که سال های سال سایه اش بر سر خانواده مهربان و ادبیات باشد.
قزوه جان! تولدت مبارک!

یادداشت: عبدالرحیم سعیدی راد

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط