loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «نظریه شناخت» آیت الله محسن اراکی منتشر شد

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : محسن اراکی

کتاب «نظریه شناخت» تألیف آیت الله محسن اراکی، استاد حوزه و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به همت دفتر نشر معارف منتشر شد.

یکشنبه 5 بهمن 1393

از دیرباز در فرهنگ اسلامی دو شیوه بحث در مورد مسائل اعتقادی به کار رفته است که با وجود تفاوتی که میان آنها در موضوع بحث و شیوه و هدف آن وجود دارد، غالبا به نتیجه مشترکی منتهی می شوند.
کتاب «نظریه شناخت» از «مقدمه و دو بحث: ضرورت جهان بینی و استدلال و ضرورت استدلال در اصول دین» تشکیل شده که نویسنده در بحث اول راجع به موضوعات «لزوم تحقیق در مورد جهان بینی، جهان بینی، ایدئولوژی، عقیده و اعتقاد و دلایل لزوم تحقیق در مورد جهان بینی» مطالبی را نگاشته است.
در رابطه با جهان بینی در این کتاب می خوانیم: «جهان بینی عبارت است از «تبیین و تفسیر کلی جهان و در عبارتی روشن تر: جهان بینی: شناخت کلی و عام نسبت به جهان است. مسائل کلی و عمومی جهان که مجموعه جهان بینی را تشکیل می دهند عبارتند از: چیستی جهان، آغاز و انجام جهان و سنت های عمومی و فراگیر حاکم بر جهان.» نظریه اسلامی شناخت، بنیاد زیرین جهان بینی اسلامی را تشکیل می دهد. این کتاب سعی دارد تا نظریه شناخت را از دیدگاه فلاسفه اسلامی به شیوه ای رسا و مختصر تبیین کند.
بحث دوم از دو قسمت «نظریه شناخت و شناخت در فلسفه ملاصدرا» که قسمت اول دارای عناوین «امکان شناخت، پیدایش و گسترش شناخت، معرفت نخستین، منابع نخستین تفکر، ارزش شناخت، تشریح و تحدید موضوع بحث، ارزش شناخت در فلسفه اسلامی، حدود ارزش شناخت، حدود ارزش شناخت در سایر مکتب های فلسفی، ایده آلیسم در ارزش شناخت، مسلک شک (سپتی سیسم)، نسبیت گرایی (رلاتیویسم)، نسبیت گرایی در فلسفه کانت و ارزش شناخت در فلسفه مارکسیسم» است.
 نگارنده در بخش نسبیت گرایی (رلاتیویسم) نگاشته است: «نسبیون (رلاتیویست ها) معتقدند دست یابی به حقیقت مطلق ممکن نیست؛ زیرا معلوماتی که برای بشر حاصل می گردد نتیجه فعل و انفعال خاصی است که بین دستگاه ادراکی انسان با خارج صورت می گیرد و از آنجا که نحوه عمل دستگاه ادراکی انسان در شرایط گوناگون متفاوت است هر معرفتی که برای انسان حاصل می شود تنها در همین و برای همان دستگاه ادراکی خاص می تواند حقیقت باشد.»
قسمت دوم به مباحث «مقدمه، نگاهی به تاریخچه مباحث معرفت در فلسفه اسلامی، نوآوری های ملاصدرا در فلسفه شناخت، حقیقت شناخت در فلسفه ملاصدرا و مراحل شناخت در فلسفه ملاصدرا» پرداخته است.
کتاب «نظریه شناخت» تألیف آیت الله محسن اراکی در 200 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000 جلد و قیمت 7000 تومان به زیور چاپ آراسته شده است. گفتنی است دفتر نشر معارف تاکنون از این اندیشمند و استاد برجسته حوزه کتابهای «امامت در قرآن»، «اصول عرفان ناب اسلامی در معارف سجادی(ع)» و «فقه نظام سیاسی اسلام» را منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط