loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار دومین کتاب فقه حکومتی از استاد برجسته حوزه علمیه

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : سید روح الله موسوی خمینی | محمدمهدی بهداروند | محمد مومن قمی

کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» نوشته آیت الله علامه محمد مومن قمی با تحقیق و تعلیقات حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

پنجشنبه 9 بهمن 1393

انقلاب اسلامی به رهبری فقیه مجاهد امام خمینی(قدس سره)، دریچه ای شفاف بر بررسی جایگاه ولایت مطلقه فقیه گشود تا دوست و دشمن، مجالی واسع برای ارزیابی رکن اساسی انقلاب بیابند و از این منظر، چهارچوب حکومت اسلامی و وضعیت حال و آینده نظام اسلامی را به تفسیر بنشینند. این کتاب مجموعه دوازده مقاله، سخنرانی، مصاحبه و میزگرد در حوزه فقه سیاسی است و به مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه، نقد نظریات موافق و مخالف و دیگر مسائل مبتلابه حکومتی می پردازد.

کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه»، در دو بخش که بخش نخست حاوی مقالاتی در باب احکام حکومتی و ولایت فقیه و بخش دوم با نام اقتراح دربرگیرنده مباحثی در قالب پرسش و پاسخ، تدوین شده است.

بخش اول با فصل های «بررسی مبادی نظریه ولایت فقیه، تزاحم کارهای حکومت اسلامی و حقوق اشخاص، اجازه ولی امر در انجام قصاص، جهاد ابتدایی در عصر غیبت و بررسی احکام محارب و مفسد فی الارض» گردآوری شده است.

نگارنده در باب عرفی یا شرعی بودن ولایت در این کتاب نوشته است: «به نظر ما ولایت یک امر عرفی خارجی مثل انسان، درخت و دیگر اشیاء نیست، بلکه امری اعتباری است. حقیقت و هویت حکومت هم این است که سلطنت قانونا و تکوینا برای کسی باشد که بر اساس قدرتی که دارد بتواند رهبری و سرپرستی امت را به عهده بگیرد.»

 نویسنده در بخش دوم به فصل های «ارزیابی نظریه ولایت فقیه، نقش بیعت در مشروعیت ولی امر، تبیین موضوع احیای تفکر دینی، جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه، بازتاب های فقهی سیره حکومتی امام علی علیه السلام، مشروعیت انتخابات و شورای نگهبان و احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان» به صورت سؤال و جواب پرداخته است.

کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» در 448 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 15هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف نوشته آیت الله علامه محمد مومن قمی با تحقیق و تعلیقات حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند به زیور چاپ آراسته شده است. دفتر نشر معارف از این استاد برجسته حوزه علمیه قم و عضو شاخص جامعه مدرسین و فقهای شورای نگهبان کتاب «حکومت حکیمانه» را در نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی منتشر کرده است و دو کتاب «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه» و «منابع مالی در حاکمیت فقیه» را در دست انتشار دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط