loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چند نکته از هزار معنیِ «معارف انقلاب» در کلام رهبر معظّم انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

«معارف انقلاب» عنوان کتاب مفصّلی است که گزیده ای از دیدگاه های روشنگر و محقّقانه رهبر انقلاب درباره علل و عوامل، ارکان، ویژگی ها و آثار انقلاب اسلامی را در خود جای داده است.

دوشنبه 13 بهمن 1393

«معارف انقلاب» عنوان کتاب مفصّلی است که گزیده ای از دیدگاه های روشنگر و محقّقانه رهبر معظّم انقلاب درباره علل و عوامل، ارکان، ویژگی ها و آثار انقلاب اسلامی را در خود جای داده است؛ بیاناتی در بیش از 490 فراز مختلف، که گاه با خاطراتی شنیدنی از معظّمٌ له همراه شده است.

«وقتی انقلاب را مثل یک کتاب باز کنید، در درون آن، فصول و سطور معرفت وجود دارد: معرفت دینی، معرفت سیاسی و معرفت اخلاقی. همه این ها در ذیل کلمه انقلاب وجود دارد. در عرصه سیاسی، انقلاب تازه ترین و جذاب ترین سخن را نه فقط برای ملت ایران که برای بشریت دارد. بعضی خیال می کنند اصطلاحات و تعبیرات معرفتی فراهم آمده در اردوگاه به اصطلاح لیبرال دمکراسی غرب که وارد کشور می شود، سوغات های جدید و حرف های تازه ای است که انقلاب آن ها را نشنیده است و حالا باید انقلاب و انقلابیون این حرف ها را بشنوند؛ این خطاست. انقلاب در خلأ متولّد نشد. انقلاب اسلامی و این کتاب قطور معرفتی، وقتی تدوین شد که همه این حرف ها در دنیا بود؛ هم حرف و هم تجسّم و عینیّتش وجود داشت(بیانات رهبر معظم انقلاب- 24/6/81؛ کتاب «معارف انقلاب» ص 657)

انقلاب اسلامی ایران یک ضرورت تاریخی براساس سنّت های الهی و بعثتی تاریخی برای انسان قرن بیستم، از جنس بعثت توحیدی انبیاء بود که برای ساختن عالمی دیگر و آدمی نو در دوران معاصر ظهور کرد. این معجزه عصر جدید که محصول سه عنصر قویمِ مکتب اسلام، رهبری حکیمانه و مشارکت توده مردم از تمام سطوح و اقشار بود، در جهانِ تهی از معناشده عصر جدید، کارآمدی دین در تدبیر حیات اجتماعی و سیاسی انسان بر مبنای عدالت و معنویت را اثبات کرد و با تأثیرات و دستاوردهای کلان ملّی، منطقه ای، جهانی و بلکه تاریخی، مایه شگفتی جهانیان شد.

پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگترین رخداد سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم بود. این انقلاب از جهات متعدّد با انقلاب های بزرگِ متعارف دیگر، مانند انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه که منشأ رواج دو گفتمان لیبرالیستی و سوسیالیستی در قرن گذشته شدند، اختلاف ماهوی و بنیادی داشت و گفتمان منحصربه فرد خود را در عرصه های گوناگون حیات انسان معاصر به منصه ظهور رساند. انقلاب اسلامی، با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، مستقل از نظام دوقطبی آن روزگار، نقطه عطفی در تحولات و معادلات منطقه ای و جهانی شد و اسلام را به عنوان یک مکتب سیاسی پرقدرت و تأثیرگذار در انظار جهانیان مطرح کرد.

به باور بسیاری از صاحب نظران، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نه تنها جغرافیای سیاسی منطقه و موازنه و هندسه قدرت در جهان را تغییر داد، بلکه با تأثیر بر معیارهای حاکم بر نظام جهانی، در حقیقت مسیر تاریخ را دگرگون کرد. این انقلاب همچنین جغرافیای معرفتی و نقشه فرهنگی جهان را تغییر داد، دین را از غربت دیرینه خود درآورد و با الگو گرفتن از بعثت پیامبر اعظم(ص) و نهضت عاشورا، بزرگترین انقلاب و تحول سیاسی-معرفتی دوران جدید و به تعبیری، بزرگترین امر به معروف معاصر لقب گرفت.

انقلاب اسلامی، موج فرهنگی و معرفتی جدیدی ایجاد کرد که بر نیازهای ذاتی انسان نظیر عدالت خواهی، استقلال، آزادی حقیقی، کرامت انسانی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، مبارزه با استبداد و استکبار و دفاع از مظلوم مبتنی بود و از همین روی، تأثیری ژرف بر نهادِ آزادی خواهان و مستضعفان جهان نهاد و اندیشه و نگاه ملّت ها را تغییر داد. تأثیرات این موج در دایره دنیای اسلام چشمگیرتر از همه جا بود؛ چراکه انقلاب اسلامی، بازگشت به اسلام و احیای هویت اسلامی، وحدت کلمه مسلمانان و تمدّن سازی نوین اسلامی را نوید می داد و از همین روی بود که به رغم سیاه نمایی ها و فتنه انگیزی های بی شمار دشمنان، انقلاب اسلامی همچنان الگوی خیزش و بیداری ملّت های مسلمان علیه نظام سلطه جهانی قرار گرفته و می گیرد.

شناخت و تحلیل صحیح این پدیده ذوابعادِ شگفت و واکاوی علل، عوامل، ارکان، مراحل، ویژگی ها و آثار انقلاب عظیم اسلامی، برای ملّت ایران و به ویژه نسل جوان یک ضرورت است. شناخت و بازشناخت این واقعه بزرگ تاریخی و تعمّق در این گنجینه نفیس که رهبر معظّم انقلاب اسلامی به واسطه آن، دوران جدید عالم را «عصر امام خمینی(ره)» نامیده اند، موجب می شود که مردم مسلمان ایران و به ویژه نسل جوان، بیش از پیش قدردان و پاسبان این نعمت بزرگ الهی باشند که خداوند نصیب مردم ایران و تمام مستضعفان جهان کرده است.

یکی از منابع غنی و ارزشمند برای شناخت ابعاد و زوایای گوناگون انقلاب اسلامی، دیدگاه های رهبر معظّم انقلاب اسلامی در این باب است؛ شخصیّتی که خود در تمام مراحل تکوین، رشد و پیروزی انقلاب، حضور فعّال، مستمر و مؤثّر داشته و بعد از رحلت ملکوتی معمار و بنیانگذار کبیر انقلاب، سکّان هدایت سفینه انقلاب در گرداب حوادث روزگار را بر عهده گرفته اند. معظّمٌ له همواره و در اقتضائات و فرصت های مختلف، به تبیین اهمیّت انقلاب اسلامی پرداخته و علل و عوامل، ویژگی ها و دستاوردهای آثار انقلاب اسلامی را تشریح و تحلیل کرده اند.

«معارف انقلاب» عنوان کتابی مفصّل و 1049 صفحه ای است که گزیده ای از دیدگاه های دقیق، محقّقانه و روشنگر مقام معظّم رهبری، پیرامون انقلاب اسلامی را در خود جای داده است. این اثر، از مجموعه کتاب های موضوعی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در نشر بیانات، دیدگاه ها و رهنمودهای ایشان است که به کوشش علیرضا مختارپور قهرودی گردآوری و تدوین شده است.

 گزیده بیاناتی که در «معارف انقلاب» گنجانده شده، طی یک بازه زمانی بیش از 20 ساله در سخنرانی ها و مراسم های مختلف و نیز در خطبه های نماز جمعه از سوی ایشان ایراد شده است. این بیانات که حاوی جوانب و ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است، گاهی با خاطراتی شنیدنی از رهبر انقلاب در دروان خفقان طاغوت و نیز دوران بعد از انقلاب همراه شده است. این بیانات در این کتاب، به بیش از 490 فراز متفاوت تقسیم شده است که از بیانات معظّمٌ له در چهل ودومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک(31/6/66) آغاز و به فرازی از بیانات ایشان در نماز جمعه تهران(15/11/89) ختم می شود.

این مجموعه ارزشمند، حاکی از تعمّق، دقت و جامعیّت رهبر فرزانه انقلاب در تبیین و تحلیل علل و عوامل، ویژگی ها و آثار انقلاب شکوهمند اسلامی است و در آن موضوعاتی چون زمینه های وقوع انقلاب، اصول و محکمات انقلاب، ویژگی های اصلی و ممتاز آن از جمله سه مؤلفه اساسی مکتبی بودن، رهبری امام خمینی(ره) و مردمی بودن، دستاوردهای ملّی و جهانی انقلاب، و علل دشمنی عمیق مستکبران با آن، از زوایای متعدّد و با مضامین و تعابیر گوناگون، تشریح و تحلیل شده است.

برخی از مهم ترین موضوعات و مضامین این کتاب عبارتند از: ویژگی های دوران حاکمیّت طاغوت، ویژگی های اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی(مردمی بودن، اسلامی بودن، عدم وابستگی به شرق و غرب)، ارکان انقلاب(استقلال، آزادی، خودباوری، پیشرفت)، سیره و ویژگی های رهبری امام(ره)، ابعاد شخصیّت امام(ره)، شاخص های مکتب سیاسی امام(ره)، آثار و برکات و دستاوردهای انقلاب، جهان شمولی انقلاب، پیام های جهانی انقلاب(معنویت، عدالت و...)، علل دشمنی عمیق استکبار با انقلاب، توطئه های دشمنان برای نابودی انقلاب، مقایسه تحلیلی انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگر، آرمان ها و معارف انقلاب اسلامی، مشخّصه های خط امام(ره)، شاخصه های اصلی اسلام ناب(معنویت، عقلانیت، عدالت)، پیوند عاشورا و انقلاب اسلامی، نسبت انقلاب با حوزه و دانشگاه، انقلاب و وحدت امّت اسلامی، انقلاب و بیداری اسلامی، عوامل حدوث و بقای انقلاب، آفات انقلاب (تحجّر، انفعال)، وظیفه نسل های آینده در قبال انقلاب و... .

* تورّقــی بر «معارف انقلاب»

امامی از جنس انبیاء الهی

شخصیّت امام(ره) با هیچ کدام از رهبرهای دنیا قابل مقایسه نیست؛ او را فقط با پیامبران و اولیاء و معصومان(علیهم السّلام) می توان مقایسه کرد. او شاگرد و دنباله روِ آنها بود و به همین خاطر نمی توان با رهبرهای سیاسی دنیا مقایسه اش کرد. ما رهبرهای سیاسی دنیا را می شناسیم...؛ واقعاً حیف است که به آنها رهبر بگوییم و امام(ره) را هم با این عنوان یاد کنیم. اگر به آنها رهبر بگوییم، باید عنوان دیگری را برای امام(ره) انتخاب کنیم. او اصلاً از جنس و خمیره انبیاء بود. توصیف و ترسیم چهره آن عزیز خدا و عزیز بندگان صالح او، واقعاً خیلی مشکل است.(ص 30)

شکست جهان دوقطبی

تا قبل از برقراری نظام جمهوری اسلامی، دنیا دو نوع حکومت را در طول سال های متمادی تجربه کرده و پذیرفته بود؛ یکی دمکراسی‏ های غربی، و دیگری حکومت های کمونیستی. ...این دو اردوگاه غرب و شرق، با یکدیگر هم به‏ شدّت مقابله داشتند و همدیگر را نفی می‏ کردند؛ اما وقتی جمهوری اسلامی این سبک جدید حکومت را پدید آمد، هر دو اردوگاه با حیرت و سپس با وحشت، در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند!

انقلاب اسلامی، عصر جدید تاریخ بشر

... با انقلاب اسلامی در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه از عالم...، عصر جدیدی با خصوصیّاتی متمایز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد. قدرت های مادّی دنیا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد، این دوران در دنیا آغاز شده و پیش هم رفته است و تأثیرات این عصر جدید، روی ملّت ها و دولت های ضعیف و نیز روی دولت های قوی و ابرقدرت ها محسوس است. ...اگرچه بسیاری از ملّت ها و دولت های سطح زمین، تحت تأثیر این عصر جدید قرار گرفتند و حتّی نقشه سیاسی دنیا عوض شده است، اما توقّع نداریم که تحلیل گران و قضاوت کنندگانِ قدرتمند و سیاسی عالم اقرار کنند که این عصر آغاز شده است. آن ها اعتراف نمی کنند که دوران جدیدی آغاز شده است؛ اما تحت تأثیر این دوران قرار گرفته اند و آن را احساس می کنند. این عصر و این دوران جدید را باید «دوران امام خمینی(ره)» نامید.(ص 192-193)

فتح الفتوح امام(ره)

بله، هنر انقلاب این است، و هنر امام(ره) این بود. آن بزرگوار، در جامعه اى که دشمن پنجاه، شصت سال به طور مستقیم و غیرمستقیم روى آن کار کرده بود، تا آن را به لجن زار فساد بکشاند، کار کرد و جوانانش را مثل گُل، پاک و پاکیزه تربیت کرد. خود آن بزرگوار فرمود: این، فتح الفتوح است. بله، فتح الفتوح امام(ره)، ساختن جوانان مؤمن، مخلص، سالم، صادق، بى اعتناى به شهوات و دل هایشان متوجّه به سمت خدا بود. در طول تاریخ، در این مملکت و یا در سایر ممالک اسلامى، ما چه موقع این قدر جوان خوب و صالح، مثل دوران انقلاب داشتیم؟ (ص 237)

اهمیت وجهه فرهنگی انقلاب

ما از اول گفته ایم که وجهه انقلاب ـ یعنی آن بخش نمادین و چهره بیرونی انقلاب- چهره فرهنگی است. سیاست ما هم مقهور فرهنگ ماست. ما که نخواستیم دیانتمان را از سیاست جدا کنیم. فرهنگ ما، ساخته شده تاریخ و مکتب و انقلاب ماست. با این ادّعای بزرگ، مردم از ما توقّعات دارند.(ص 292)

بازجویی بخاطر نام بردن از اسرائیل

در کشورهای عربی، چه تعداد انسان هایی هستند که دلشان از قضایای مربوط به سازش با دشمن صهیونیستی خون است ولی نمی توانند چیزی بگویند. درست مثل دوران رژیم گذشته در این جا که ما نمی توانستیم علیه صهیونیست ها مطلبی به زبان بیاوریم. دل های ما آن روز خون بود، ولی نمی توانستیم چیزی بگوییم. بنده در همان سال ها، یک وقت در جمع دانشجویان، به مناسبتِ تفسیر آیات مربوط به بنی اسرائیل - در اوایل سوره بقره - مطالبی گفته بودم. بعد، در یکی از بازداشت ها زیر منگنه سؤال و بازجویی ام قرار دادند که شما اسم از اسرائیل آورده اید! آیات مربوط به بنی اسرائیل را مطرح کرده بودم؛ گفتند: چرا اسم از اسرائیل آورده اید؟! یعنی کسی که تفسیر قرآن هم می کرد، حق نداشت یک کلمه از بنی اسرائیل بگوید که مبادا به متّحد آن رژیم خبیث و خائن - که آن زمان با اسرائیل روابط گرمی داشت - بر بخورد! امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی، وضعیت به همان گونه است(ص 345)

داستان غم بار استعمار در جهان اسلام

...آن روزی هم که به اصطلاح موج مدرنیته را وارد منطقه کردند، در واقع باید گفت فاضلاب های مدرنیته را به این منطقه فرستادند! علم و ابتکار و اختراعات جدید و پیشرفت فکری و دانشگاه های پیشرو را که به کشورهای الجزایر و مصر و عراق و بقیه مناطق تحت استعمار نیاوردند. اول چیزی که آوردند، ابتذال فرهنگی، کشف حجاب و کالاهای مصرفی پس مانده بود؛ یا حداکثر نظام های نسخ شده درجه دو و سه آموزش و پرورش خود را آوردند؛ یعنی مردم را از همه جهت تحقیر کردند.(ص 614)

گناه بزرگ نسل اول روشنفکران ایران

سال هاى متمادى - شاید ده ها سال - همّت استعمارگران این بود که ملت ایران را نسبت به خودشان و نسبت به ارزش ها و گذشته خودشان بى اعتقاد کنند. گناه بزرگ نسل اول روشنفکران این کشور که مروّج تفکّرات غربى و فرهنگ غربى بودند، همین است. به ملّت ایران تبیین کردند و اصرار و تکرار کردند که تو چیزى نیستى. ارزش هاى تو، اعتقادات تو، گذشته تو، تاریخ تو و بزرگان تو به چیزى نمى ارزند. توانستند یک نسلِ از خود بیگانه اى درست کنند که پذیراى یک حکومت ظالم و دست نشانده اى مثل حکومت رضاخان قلدر باشد...(ص 843)

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط