loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نویسنده ای که «عکس یادگاری با فرعون» گرفت

انتشارات مرتبط : نشر قو

سفرنامه متفاوتی از مصر با عنوان «عکس یادگاری با فرعون» به قلم عباس نادری شاعر، نویسنده و مترجم روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت. تصاویر این کتاب نیز حاصل گردش نادری در شهرها و بخش های این کشور آفریقایی است.

یکشنبه 19 بهمن 1393

نشر قو، به تازگی سفرنامه مصر عباس نادری را با عنوان «عکس یادگاری با فرعون» منتشر کرده است. آن چه از همان نگاه نخست و از روی جلدکتاب، به چشم می آید، نوع نگاه متفاوت نویسنده به سفرنامه نویسی مرسوم است؛ چرا که زیرعنوانِ اصلی کتاب، این است: «یادداشت ها و برداشت های سفر مصر».

نویسنده از همان آغاز اصرار دارد که نمی خواهد به سفرنامه نویسی معمول روی بیاورد؛ بلکه در تلاش است با شکل، فرم و محتوایی متفاوت به مصر و سفرش بپردازد و در این امر تا حدود زیادی موفق بوده است.

کتاب با تصاویری از اهرام جیزه، اسکندریه و کانال سوئز آغاز می شود. نویسنده در آغازین مطلب، نگاه و قلم متفاوت خود را ارائه می دهد: «از همین نخستین لحظه نشستن در هواپیمایی مصر، بوی باستان می آید. بوی چندین هزار سالگی. حتی آرم هواپیمایی مصر، حال و هوای عهد قدیم را در دیده جاری می کند؛ یعنی که نشانه های فراعنه را. میهمانداران مصری، با نظم و ترتیب اند و خوش برخورد. یعنی که مو به مو آموزه های برخورد با گردشگران را اجرا می کنند. با لهجه خاص مصری و تلفظ حرف « جیم » به « گاف » و دیگر شیوه های لهجه مصری. مدام سر می زنند با پرسشی شاید تکراری: چیزی نیاز ندارید؟»

نادری، که پیش از این انتشار کتاب اشعار خود با عنوان «دلتنگی های بی فرصت» و ترجمه اشعار جمال جمعه با عنوان «من و تو کتابیم» را در کارنامه دارد، یادداشت ها و برداشت های سفر مصر را در 47 مطلب با عناوین جداگانه به مخاطبان در میان گذاشته است. نثر پخته، شاعرانه و گاه طنازانه او، کتاب را خواندنی کرده است. تصاویر نویسنده که در لابه لای کتاب و متناسب با هر مطلب آمده نیز به جذابیت کتاب کمک کرده است.

در صفحه 43 کتاب می خوانیم: «و این جا « خان الخلیلی» است، کنار «مسجد الحسین». معروف ترین بازار قاهره. نام آشنای گردشگران، با 6 قرن قدمت. هر ملیتی را سراغ بگیری، می توانی در این بازار بیابی. مغازه های رنگارنگ. چه رونقی دارد بازار کسب و کار! و گردشگرانی که می خواهند هدیه ای به یادگار برند. برای ذائقه همه گردشگران چاره اندیشیده اند؛ از لباس های منقوش به آثار فرعونی تا کاغذهای پاپیروس. بازار خان الخلیلی، عطر پاپیروس دارد. عطری هفت هزار ساله ؛ نقوش مصر باستان بر پاپیروس، یادآور هیمنه ای فروریخته. خسته از پیاده روی در بازار بزرگ و کوچه های باریک خان الخلیلی، به ابتدای بازار بازمی گردم و در قهوه خانه معروف «فیشاوی» لختی درنگ می کنم. این جا پاتوق روشنفکران مصری در قرون 19 و 20 بوده است؛ جایی مانند «کافه نادری» تهران. حالا فرصتی است برای نوشیدن چای از پس یک روز پر فراز و نشیب. بوی نیل می آید.»

آن چه عکس یادگاری با فرعون را متفاوت کرده، علاوه بر نکات یاد شده، طراحی، گرافیک، چاپ خوب و تصاویر اختصاصی نویسنده از مصر است که چند عکس نیز به صورت تمام رنگی و در کاغذ گلاسه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نشر قو «عکس یادگاری با فرعون» را در 108 صفحه به بازار عرضه کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط