loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات انقلاب باید در دانشگاهها تدریس شود

سه‌شنبه 1 بهمن 1387

 
مرجان فولادوند گفت:‌ خلق داستان بیش از هر چیز نیازمند آموزشهای آکادمیک است بنابراین باید ادبیات انقلاب در دانشگاهها تدریس شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این نویسنده با بیان این مطلب گفت:‌ برداشتی که از ادبیات داستان انقلاب می‌شود از دو منظر تاریخی و عام است و‌ همچنین منظر تخصصی که دلبستگی مضمونی به اتفاقات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوران انقلاب دارد.

وی ادامه داد:  در نگاه تاریخی، از سال 57 به بعد را می‌توان جزو ادبیات داستانی انقلاب تلقی کرد، اما با گذشت 30 سال از ادبیات داستانی انقلاب آثار زیادی تولید شده‌اند که برخی ارزشمند هستند و برخی نیز از جذابیت کمتری برخوردارند، بنابراین نمی‌توان با یک نگاه به داستان انقلاب پرداخت.

وی با بیان این مطلب که تولید یک داستان فاخر مستلزم عوامل متعددی است گفت: ‌در کشورهای خلاق ادبی، مکانهایی مانند دانشگاه برای بروز هر چه سریعتر توانایی نویسندگان وجود داد زیرا خلق داستان بیش از هر چیز نیازمند آموزش آکادمیک است در حالی که در ایران آموزش آکادمیک داستان‌نویسی کمتر به چشم می‌خورد بنابراین باید ادبیات انقلاب در دانشگاهها تدریس شود.

فولادوند فراهم کردن فضای سالم و علمی نقد ادبی را عامل دیگری در خلق یک اثر ارزنده عنوان کرد و گفت:‌ نبود مبانی آکادمیک و علمی در نقد ادبی منجر به سلیقه‌ای عمل کردن در نقد آثار خواهد شد و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار خلق داستانهای جذاب داشت.

وی به کارگیری داوران با درایت را مهمترین عامل در اعتبار بخشیدن به جشنواره داستان انقلاب برشمرد و بیان داشت: چنانچه داوران یک جشنواره مورد اعتماد جامعه ادبی و مخاطبان باشند اعتبار علمی جشنواره افزایش می‌یابد و در این شرایط اعلام اسامی آثار برتر خود بزرگترین حمایت برای نویسندگان است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط