loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سنگری، شخصیتی چند بعدی در ادبیات آیینی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا سنگری

دکتر محمدرضا سنگری دارای شخصیتی چند بعدی است که در حوزه ادبیات آیینی سهمی به سزا داشته و دارد.

یکشنبه 26 بهمن 1393

ادبیات انقلاب اسلامی زیر مجموعه ای از ادبیات آیینی محسوب می شود که بعد از پیروزی جمهوری اسلامی به صورت گسترده و جامع مورد بررسی قرار گرفت و بزرگانی در این عرصه قلم و قدم زدند که نام ها و یادهایشان تا همیشه بر پیشانی تاریخ این مرز و بوم حک خواهد شد.
دکتر محمدرضا سنگری نیز از جمله کسانی است که در حوزه ادبیات آیینی سهمی به سزا داشته و دارد. وی دارای شخصیتی چند بعدی است که در این مجال کوتاه به بررسی اجمالی حوزه های فعالیت این بزرگوار پرداخته خواهد شد.

*پژوهشگر
دکتر سنگری را عموما با نام پژوهشگر دینی و بصورت تخصصی عاشورایی می شناسند. زمینه پژوهشی ایشان در حوزه عاشورا، بازه ای حدوداً 40 ساله دارد و به جرأت می توان گفت که در دایره پژوهش های عاشورایی به درجه فقاهت رسیده است. گواه این ادعا را می توان در کتاب های ارزشمند «آینه داران آفتاب» و «آینه در کربلاست» به وضوح تماشا کرد.
دکتر سنگری با نگاهی تیز و ریزبینانه منابع عاشورایی را بررسی کرده و لایه های پنهان در آنها را با دقت استخراج کرده است.
نقد تخصصی کتاب های تاریخی با موضوع عاشورا نیز از فعالیت های ایشان است که در قالب جلساتی تحت عنوان «مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی»، معمولا هر هفته در مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورای دزفول برگزار می شود.

*نویسنده
دکتر محمدرضا سنگری نویسنده پرکاری است که در طول سه دهه گذشته کتاب های بسیاری را به بازار نشر روانه کرده که با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو گشته است. برخی از این کتاب ها به چاپ های چندم رسیده است.
از جمله کتاب های وی می توان به کتاب های موضوعی برای شب شعر عاشورای شیراز اشاره کرد که چند سالی است شاعران تحت تأثیر مطالعه آنها در موضوع تعیین شده آثار فاخری را برای عرضه تولید کرده اند.
دکتر سنگری در موضوعات تربیت دینی، روانشناسی، نقد ادبی و شعر و نثر کتاب های متنوع و ارزنده ای دارد.
فعالیت در گروه برنامه ریزی و تألیف کتب درسی نیز از اهم فعالیت های او به شمار می رود.

*شاعر
محمدرضا سنگری شعر را از دوران کودکی آغاز کرده و به گفته خودش اولین بیت را حدود 11 سالگی سروده است. دکتر سنگری در تمام سبک های شعری (کلاسیک، نیمایی، سپید) دارای آثاری فاخر است.
از سنگری اشعار کلاسیک به طور پراکنده در مجلات مختلف به چاپ رسیده، اما هنوز مجموعه ای مختص اشعار کلاسیک ایشان به دست چاپ سپرده نشده است.
منظومه بلند «شعری برای شهر خودم دزفول» از سروده های نیمایی ایشان در مورد زادگاهشان دزفول است که ادای دینی به این شهر است. از خصوصیات این مجموعه می توان به روانی و یکدستی زبان و استفاده از ترکیب ها و اصطلاحات قدیمی گویش دزفول به طرزی هنرمندانه اشاره کرد. در مورد این منظومه باید گفت که دایرة المعارف جامعی برای شناخت بهتر دزفول است که می توان در مبحث شناخت دزفول به خوبی از آن بهره برد.
مجموعه ی شعر سپید «زیر خیمه ی عطش» نیز از سپیدسروده های وی است و موضوع آن حماسه عاشوراست. در این مجموعه از لفاظی های بی جا و سطحی نگری های عامیانه خبری نیست. زیر خیمه عطش دارای عمق اندیشه است و از لحاظ ساختار ظاهری، دارای فرمی قوی و به اصطلاح استخوان دار است.
*نثر
نثر دکتر سنگری نثری برجسته، نثری که مختص خود اوست. دایره واژگان بسیار وسیع و استفاده درست و به جا از صنایع ادبی باعث شده است که از حالت خشکی بدر آید و به شاعرانگی نزدیک تر شود. نثر دکتر محمدرضا سنگری لبریز از عاطفه است به طوریکه کمتر مخاطبی است که بخواند و تحت تأثیر قرار نگیرد. از جمله کتاب های نثر ایشان می توان از «سوگ سرخ»، «سیب و عطش»، «چهل روز عاشقانه» و... نام برد که هر یک به نحوی در پیشبرد نثر آیینی سهم به سزایی داشته اند.

نقد:
از دیگر حیطه های فعالیت دکتر محمدرضا سنگری نقد است. او در نقد ادبی ید طولایی دارد. تحقیق و پژوهش در حوزه نقد ادبی با توجه به رشته تحصیلی و نوشتن کتاب های متعدد تحلیل و نقد، خصوصا در حیطه ی ادبیات آیینی از جمله فعالیت های اوست.
داوری در کنگره ها و جشنواره های مختلف شعری و حضور مستمر در جلسات ادبی کشور گواه این مدعاست.
مقالات پراکنده ی بسیاری، از ایشان در مجلات و روزنامه های معتبر به چاپ رسیده است.
*سخنران

دکتر محمدرضا سنگری سخنرانی است که در هنگام سخنوری مخاطب را تحت تأثیر خود قرار می دهد. شناخت تکنیک های سخنوری و استفاده درست و به موقع آنها در هنگام سخنرانی باعث شده است که از برترین سخنرانان کشور به شمار رود.

در پایان باید گفت، نوشتن از شخصیت بزرگی که حق پدری و استادی بر گردنم دارد کار ساده ای نیست اما این نوشته ناچیز و بسیار ناقص، برگ سبزی است تحفه درویش از حقیر در مورد عموی ارجمندم دکتر محمدرضا سنگری که در تمام مراحل زندگی مشفقانه همراهی ام می کند.
امید که شاگرد خوبی در مکتب آموزگاری بی بدیلشان باشم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط