loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» منتشر شد

کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» تألیف «سیدمرتضی مبلغ» از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

سه‌شنبه 28 بهمن 1393

کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» دربردارنده پنج فصل با عنوان «تعلق جعل به ماهیت»، «انطباق عماء با فیض اقدس»، «اطلاق وجود و قوی ترین دلیل آن»، «ملاک اعتبارات وجود» و «ترجیح (تجلی و ظهور) بر (صدور)»، است.

در مجموعه آثار عرفانی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از اصحاب و اساتید عرفان، به ویژه در آثار وجودشناسی ایشان، آراء و نظریاتی بدیع و مبتکرانه به چشم می خورد که به نظر می رسد علاوه بر آنکه در آثار هیچ یک از اصحاب و اساطین عرفان موجود نبوده و اختصاصی ایشان است، به رفع برخی کاستی ها و اشکال ها در عرفان نظری منجر شده و به استحکام و اتقان بیشتر برخی نظریات کمک رسانده است.

این پژوهش درصدد آن است که ضمن کشف و استخراج آرای اختصاصی امام در حوزه وجودشناسی عرفانی، به بررسی آن آرا پرداخته، در مرحله اول اختصاصی بودن آنها را مورد ارزیابی و اثبات قرار دهد و در مرحله دوم به ارزیابی و آزمون صحت و استحکام آنها پرداخته و آثار مترقب بر آنها را در ساحت عرفان مشخص کند.

در بخشی از این کتاب درباره «جمع بندی آرای اصحاب عرفان»، می خوانیم: ملاحظه و بررسی ادبیات اصحاب و اساطین عرفان به وضوح حاکی از آن است که آنان پرهیزی از به کارگیری واژه صدور به عنوان بدیل و مرادف واژه های ظهور و تجلی نداشته و به مناسبت های مختلف از این واژه هم استفاده کرده اند، البته نحوه استفاده آنها از این واژه متفاوت است.

اکثر آنان در مواردی این واژه را به جای واژه های صدور و تجلی یا به طور مترادف آنها به کار برده اند، اما برخی علاوه بر این، در مورد وجود عام نیز از واژه صدور استفاده کرده اند (مانند ابن عربی، قونوی، فرغانی، قیصری، جامی، آملی، فیض کاشانی، قاضی سعید قمی و آیت الله شاه آبادی)، برخی هم صرفاً در مورد وجود عام آن را به کار برده اند (مانند جندی و ابن فناری).

بر اساس این گزارش، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) کتاب «آرای اختصاصی امام خمینی در وجودشناسی عرفانی» را در 232 صفحه و با قیمت 10000 تومان منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط