loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«به روایت ققنوس» منتشر شد: اشعاری در وصف مادران شهدا

انتشارات مرتبط : تجلی مهر

این کتاب، اشعاری با عنوان نوسروده های نیمایی و نوسروده هایی به زبان شعر گفتار و کهن سروده های نو و قدمایی را در خود گنجانده است. شاعر به خوبی توانسته فکه، هویزه، شلمچه و خرمشهر را با حال شاعرانه خودش روایت کند.

دوشنبه 4 اسفند 1393

مجموعه شعر دفاع مقدس «به روایت ققنوس» حاوی اشعاری در وصف شهیدان و مادران شهید و حال و هوای دوران جنگ و شهرهای جنگ زده است. این کتاب سرمه ای رنگ با شمارگان 1200 نسخه ای به قلم شاعر غلامحسین عمرانی از سوی انتشارات تجلی مهر به چاپ رسیده است.

در روزهای جنگ شاعران با زبان شعر به رزمنده ها نیروی دیگر می بخشیدند. حتی می توان گفت بعد از 8 سال دفاع مقدس هنوز هم می توان زوایای آن روزها را برای نسل امروز و فردا نمایان کرد. از آنجایی که کشورمان مهد شعر است و زبان شعر از فاخرترین زبان هاست؛ بهتر می توان روایت های دفاع مقدس را با این زبان انتقال داد.

«به روایت ققنوس» اشعاری را با عنوان نوسروده های نیمایی، نوسروده هایی به زبان شعر گفتار و کهن سروده های نو - قدمایی در خود گنجانده است. این شاعر خیلی خوب توانسته شهرهایی مثل فکه، هویزه، شلمچه و خرمشهر را، که خیلی از رزمندگان از آن خاطراتی گوهربار دارند و نیمی از گذر جنگ در آن اتفاق افتاده است با حال شاعرانه خودش روایت ققنوس وار کند.

«ای هویزه!
ای همیشه گیسوان سیاه!
در هوای دیدنت
چشم نیمروز
سپید مانده است
زیر نخل های بی سرت
خاطرات یک شهید را
مذاب کرده اند.
هر سپیده دم
نسیم
برمناره
سوخته
ای حماسه را به گوش نخل ها بخوان
جاده ات در انتظار روشناست.»

این شعرها روایت دیگری ورای زندگی روزمره شهری را برای مخاطب عرضه می کند. روایتی ورای دود و دم و هیاهوی و مغازله ها شعری، ورای جلف بازی های نفسانی در قالب فرهنگ و هنر، ورای فرهنگ خوش رنگ و لعاب عصر جدید. روایتی از انسان هایی که در زمان جاری شده اند، کسانی که در هوای ابری سال های جنگ و در میان سوت خمپاره و موشک و خمپاره بر وسعت روح خود افزودند و حیثت مرگ را به بازی گرفتند. حال، ما را گریزی نیست جز آن که به مدد کلمات و ابیات اندکی از حرارت شعله های از آن کوره های آدم سازی خود را گرم کنند:

«این خاک
میزبان این همه شقایق
این همه لاله
این همه گلهای صحرایی!
این آبروی عشق
این داغ
این چراغ
این لایق
این عاشق
این سنگ سنگر میهن
این رخش
این آذرخش
این شعر آفتاب
این جنگل سحاب
این افتخار نسل بشر
شهید!»

«به روایت ققنوس» با قیمت سه هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات تجلی مهر روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط