loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب درس نامه اخلاق اسلامی منتشر شد

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

کتاب «درس نامه اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین عنایت الله شریفی به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف راهی بازار کتاب شد.

دوشنبه 4 اسفند 1393

از جمله ابعاد قابل توجه ادیان، بعد اخلاقی است که همت رسولان و فرستادگان الهی بر نهادینه کردن آن استوار بوده است. بر اساس آموزه های اسلامی، آمدن آخرین فرستاده الهی برای تمام نمودن مکارم اخلاق بیان شده است.
کتاب درس نامه اخلاق اسلامی از «مقدمه و دو بخش کلیات و مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی» گردآوری شده است که هر بخش به مطالب مختلفی پرداخته است. نویسنده در بخش اول، چهار درس «آشنایی با دانش اخلاق اسلامی، خداشناسی، انسان شناسی و اخلاق و دین» را مورد بررسی قرار داده است.
یکی از اهداف اخلاق اسلامی خداشناسی انسان است که در این زمینه می خوانیم: «مسئله شناخت و معرفت خدا همانند چراغی روشنگر مسیر زندگی انسان را مشخص می کند و به آن معنا و مفهوم می بخشد. خداشناسی به ما می آموزد که با خدا، خود و دیگران چگونه رفتاری داشته باشیم تا کمالات شایسته انسانی را به دست آوریم و به هدف نهایی خلقت خویش (قرب الهی) برسیم.»
در بخش دوم سیزده درس «فضائل اخلاق بندگی (1)، فضائل اخلاق بندگی (2)، فضائل اخلاق بندگی (3)، رذایل اخلاق بندگی، فضائل اخلاق فردی (1)، فضائل اخلاق فردی (2)، فضائل اخلاق فردی (3)، رذائل اخلاق فردی، فضائل اخلاق اجتماعی (1)، فضائل اخلاق اجتماعی (2)، فضائل اخلاق اجتماعی (3)، رذائل اخلاق اجتماعی (1) و  رذائل اخلاق اجتماعی (2)» آمده است.
حیا یکی از فضائل اخلاق فردی است که انسان مؤمن دارای این صفت عالی است، نویسنده در این باره نگاشته است: «حیا در لغت به معنای شرمساری و خجالت است که در مقابل آن، وقاحت و بی شرمی است. در فرهنگ عالمان اخلاق، حیا عبارت است از: «انقباض نفسانی از کار زشت و ترک نمودن آن به خاطر ترس از دیگران. در آموزه های دین اسلام، حیا دارای معنای وسیعی است که هم گفتار را در بر می گیرد و هم رفتار را.
قرآن کریم در داستان دختران شعیب علیه السلام، درباره حیا در رفتار می فرماید: پس یکی از آن دو (دختران شعیب) نزد او (موسی علیه السلام) آمد، در حالی که همراه با شرم و حیا گام برمی داشت.»
کتاب درس نامه اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم) در 296 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 2000 نسخه و قیمت 8500 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط