loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

۲۰ رمان برتر سال ۹۲ از نگاه داوران جایزه شهید غنی پور

انتشارات مرتبط : کتاب نیستان | چشمه | نشر مرکز | نیلوفر | نگاه | روزنه | آگه | ثالث | عصر داستان | کتاب آمه | آموت | میترا | قطره | تارونه

نویسندگان مرتبط : مصطفی جمشیدی | صادق کرمیار

داوران چهاردهمین جشنواره انتخاب کتاب سال شهید غنی پور بیست رمان برتر سال ۹۲ را از نگاه خود معرفی کردند.

دوشنبه 18 اسفند 1393

دبیرخانه جشنواره حبیب غنی پور با اعلام این خبر تاکید کرد: رمان هایی که پس از بررسی و مشورت داوران عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام معرفی شده اند، لیست ما قبلِ نامزدهای نهاییِ این دوره از انتخاب کتاب سال هستند که اعلام می شوند.

بنا بر این خبر، از میان این بیست اثر، 5رمان به مرحله نهایی راه یافتند که پس از بررسی های انجام شده، یک اثر به عنوان کتاب سال شهید غنی پور در بخش رمان بزرگسال با موضوع آزاد انتخاب شده است. این اثر در روز دوشنبه یازدهم اسفند ماه معرفی خواهد شد.

داوران این بخش از جشنواره در ادامه برنامه های سال گذشته خود، تصمیم به معرفی آثاری گرفتند که علیرغم عدم توفیق شان در ورود به  جمع نامزدهای پایانی، واجد مولفه های خوبی برای مطالعه بوده اند. به همین دلیل داوران و دبیرخانه جشنواره ضمن نقد جدی بر برخی از این آثار، خواندن آن را به اهل مطالعه ادبیات و به خصوص رمان های ایرانی توصیه می کند.

نویسندگان عضو شورای مسجد جوادالائمه علیه السلام با آگاهی از فضای روبه رشد ادبیات داستانی کشور، برخی کژتابی های ادبی را هم طبیعت این اتفاق و مسیر رشد می دانند. چه بسا پاره ای از کژتابی ها در محتوا و پاره ای هم در فرم قابل رویت است. اما همه این ها از نگاه داوران این جشنواره راه را به سوی ادبیاتی که انقلاب اسلامی ایران برایش جاده سازی می کند، می پویند.

درادامه خبر دبیرخانه جشنواره آمده است: برخی از رمان ها که در این لیست مشاهده می شود، علیرغم داشتن عنوان چاپ اول در شناسنامه کتاب، در سال های گذشته توسط ناشران دیگری با همین نام منتشر شده بودند که پس از بررسی ها کنار گذاشته شدند. اما چون جزو 20 کتاب با عنوان چاپ اول بودند، در این لیست به شمار آمدند. (شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام این رفتار حوزه نشر کشور را غیرحرفه ای تلقی می کند. به نظر این شورا ضروری است کتابی که در سال های قبل توسط ناشری منتشر شده است، این مسیر را در شناسنامه کتاب اطلاع رسانی کند.)

در ادامه اسم 20 رمان برتر همراه ناشران خود می آید. ترتیب تقدم و تاخر آثار، به معنی اهمیت یا رتبه ای نیست.

ـــ ساعت گرگ و میش: محمدرضا پورجعفری/ نشر میم قم.
ـــ گذر از کوچه رندان: فروزنده عدالت/ نشر قطره.
ـــ سیروس در اعماق: سیروس شمیسا/ نشر میترا.
ـــ ماه گرفته ها: شروین نادری/ نشر آمه.
ـــ تریو تهران: رضیه انصاری/ نشر آگه.
ـــ این وصله ها به من می چسبد: احمد غلامی/ نشر نیلوفر.
ـــ ابن الوقت: یوسف انصاری/ نشر روزنه.
ـــ تقاطع انقلاب و وصال: میثم امیری/ نشر تارونه.
ـــ بی ترسی: محمد رضا کاتب/ نشر ثالث.
ـــ وقایع نگاری یک زندیق: مصطفی جمشیدی/ عصر داستان.
ـــ آیدا می دود: سمیه فرهمندیان/ نشر آموت.
ـــ آنیش: فریبا منتظر ظهور/ نشر به گفتار.
ـــ تاریخ سری بهادران فرس قدیم: سیروس شمیسا/ نشر میترا.
ـــ بی مترسک: علی غبیشاوی/ مؤسسه انتشارات نگاه.
ـــ زن درون آل پاچینو: فرید حسینیان تهرانی/ نشر نیستان.
ـــ دلواپسی ها: علی نوروزی/ نشر اقاقی.
ـــ بعد از پایان: فریبا وفی/ نشر مرکز.
ـــ درد: صادق کرمیار/ عصر داستان.
ـــ ملکان عذاب: ابوتراب خسروی/ نشرثالث.
ـــ هست یا نیست: سارا سالار/ نشر چشمه.

* آخرین تصمیم ها در جلسه مسئولان اجرایی جشنواره؛ ناشران آثار برگزیده تقدیر می شوند

آخرین جلسه مسوولان اجرایی چهارهمین جشنواره شهید غنی پور در آخرین روز هفته گذشته تشکیل شد.

در این جلسه تصمیم هایی برای اجرای هر چه بهتر مراسم اختتامیه گرفته شد که از جمله آنها تقدیم لوح تقدیر به ناشرانی است که رمان های برگزیده یا تقدیری را موسسه تحت مسوولیت ایشان منتشر کرده است.

در این مراسم ابتدا هر یک از عوامل اجرایی گزارش کار خود را در ماه های گذشته ارایه و سپس نظرات و پشنهاد های خود را مطرح کردند.

برخی حاضران در جلسه خواستار تغییراتی در نحوه اجرا، تغییر مجری و قاری قران به منظور دور شدن از یکنواختی مراسم طی سال های برگزاری شدند. اما این نظرها با استقبال روبه رو نشد. نهایتا با نظر اکثریت غالب حاضران، اجرای مراسم به همان شکل و با همان قاری و با همان مجری تایید شد. چرا که به نظر اکثر اعضای اجرایی مراسم، جذابیت و خاص بودن جشنواره در همین ثابت بودن مجری و قاری و دلایل آن است. گفتنی است همه ساله قرائت قران مراسم به عهده دکتر علی فرخی است که به عنوان همرزم شهید غنی پور در آخرین لحظه های شهادت او در کنارش بوده است. همچنین مجری هر ساله مراسم، ناصر نادری از دوستان نزدیک شهید است. (شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام از زمان حیات زنده یاد امیرحسین فردی، ضمن تاکید بر ثابت بودن دبیر جشنواره سعی در کمترین تغییر در هر بخش از اجرا یا تصمیم گیری داشته است. مگر به حکم ضرورت.)

سپس محمد ناصری دبیر جشنواره چهاردهم شهید غنی پور با جمع بندی نظرات، ضمن تشکر از زحمات و پیشنهادهای اعضا، گفت: مطابق هر سال برای این مراسم یکدلانه سعی خواهیم کرد و سقف مسجد عامل وحدت ماست.

در پایان این جلسه، ضمن تعیین جوایز و اعلام خبری مبنی بر آماده شدنِ نشانِ ویژه جشنواره از طرف محمدعلی قربانی مسوول دبیرخانه جشنواره، مقرر شد از ناشرانی که عامل انتشار آثار برگزیده یا تقدیری هستند، با لوح ویژه، قدردانی شود. همچنین مقرر شد ضمن دیدار با مادر شهید “حبیب بیدار غنی پور”، برای برگزاری مراسم از او رخصت گرفته شود.

مراسم پایانی جشنواره چهاردهم روز دوشنبه 11 اسفند ماه جاری پس از نماز مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه علیه السلام برگزار می شود.

شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام ضمن دعوت از همه نویسندگان و اهل قلم و ادبیات، حضور شرکت کنندگان را گرامی می دارد.

برابر اعلام دبیرخانه جشنواره، امسال ضمن اهدا تندیس جشنواره و نشان ویژه، مبلغ دو میلیون تومان به برگزیده گان و یک میلیون تومان به تقدیر شدگان از طرف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اهدا می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط