loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داوودآبادی:«چادر وحدت» را نوشتم تا شهدا گم نشوند: روایتی از دوسال تاریخ طلایی انقلاب چادر وحدت

نویسندگان مرتبط : مصطفی جمشیدی | حمید داودآبادی | محمدعلی گودینی

نویسنده کتاب «چادر وحدت» در مراسم رونمایی آن گفت: «چادر وحدت» را نوشتم تا شهدا گم نشوند و اگر آن را به نگارش درنمی آوردم، مدیون شهدا می ماندم.

سه‌شنبه 19 اسفند 1393

آیین رونمایی از کتاب «چادر وحدت» اثر حمید داوودآبادی با حضور حبیب احمدزاده، مصطفی جمشیدی، محمدعلی گودینی و خانواده های شهدا کاظم زاده، بیوک میرزاپور و شهید علی قرایی عصر امروز در سازمان هنری ـ رسانه ای اوج برگزار شد.

* این کتاب را نوشتم تا شهدا گم نشوند

حمید داوودآبادی نویسنده کتاب «چادر وحدت» در این مراسم گفت: همه در مواجه شدن با من می پرسند چی شد که چادر وحدت را نوشتی، و کسی نمی پرسد اگر چادر وحدت را نمی نوشتی، چه می شد؟ اگر این کتاب را نمی نوشتم، کسی نمی پرسید شهدای «چادر وحدت» چه کسانی بودند.

وی افزود: اگر رحمت های شهدا نبود، داوودآبادی امروز اینجا حضور نداشت. من نوشتم تا در آینده تاریخ دروغ نشود. من نوشتم تا نشان دهم نهال نوپای انقلاب چگونه از طوفان حوادث گذشته است و نوشتم تا نسل های جوان بدانند که منافقین برای ضربه زدن به انقلاب چه کرده اند. «چادر وحدت» چادری بود که من کوچکترین عضو آن بودم.

نویسنده کتاب «چادر وحدت» در ادامه گفت: 10 بهمن 58 وقتی ما را در سرویس بهداشتی کتابخانه دانشگاه تهران گرفتند و مسعود رجوی خودش آمد و از ما بازجویی کرد و به بچه های انقلاب سیلی زد، کسی نبود اینها را ببیند و تمام این مسائل در چادر وحدت ذکر شده تا آیندگان بدانند 35 جوان بدون اینکه وکیل و وزیر باشند و یا حق مأموریت بگیرند، فقط به عشق امام(ره) برای حفظ انقلاب پایداری کردند.

این نویسنده تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در پایان سخنانش گفت: ما خودمان انقلاب کردیم و مردم بودند که شاه را سرنگون کردند و این مردم به خاطر انقلاب حاضر بودند کتک بخورند. من هرگاه دچار غرور می شوم، یادی از مادر شهیدان ولی زاده می کنم که فرزندان خود را برای انقلاب داده است. ما امروز به خودمان مغرور شده ایم و فکر می کنیم خیلی برای انقلاب کتک خورده ایم، اما هیچ کس نگفت مادری که سه فرزند خود را داده، چه شده است. این کتاب را نوشتم تا شهدا گم نشوند و اگر آن را نمی نوشتم، مدیون شهدا بودم.

* «چادر وحدت» مستند واقعی از وقایع انقلاب است

در ادامه این مراسم، محمدعلی گودینی گفت: «چادر وحدت» کتابی است که در تاریخ شفاهی انقلاب ماندگار خواهد بود. این کتاب را نه یک کهنه سیاستمدار و نه کهنه سرباز یا کهنه آخوند نوشته، بلکه روایت های یک فرد عادی از روزهای انقلاب است. این کتاب برآمده از ذهن یک نوجوان انقلابی است.

وی اضافه کرد: آیندگان از این کتاب استفاده خواهند کرد و محلی برای رجوع افراد خواهد بود. مطالب این کتاب دارای پیوستگی است و تاریخ انقلاب را روایت کرده و همین مسئله از دلایل ماندگاری آن می شود. «چادر وحدت» یک مستند واقعی از وقایع سال های انقلاب است و نشان داده که چطور انقلاب اسلامی از طوفان سیاسی کاری ها سلامت خارج شده است.

نویسنده تالار پذیرایی پایتخت در ادامه گفت: سبک خاطره نگاری این کتاب در پاره ای از بخش ها گاهی نارسا به نظر می رسد و این از آن جهت است که خواننده احساس می کند که برخی مباحث از تاریخ روایت نشده، این کتاب بر موج شعارگویی و شعارنویسی سوار نشده و تنها تاریخ را روایت کرده است.

* «چادر وحدت» دو سال از تاریخ طلایی انقلاب را روایت می کند

مصطفی جمشیدی از نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامی در ادامه این مراسم گفت: وقتی کتاب را می خواندم، خوشحال شدم که جوانی در آن سن و سال به انقلاب پایبند بوده است، شجاعت بزرگترین ویژگی این کتاب است و آیینی که نویسنده به آن اعتقاد داشته، در متن کتاب دیده می شود. این کتاب می تواند منظری برای شناخت آن دوره باشد.

وی افزود: سال های 55 تا 60 دوره طلایی تاریخ انقلاب است که داوودآبادی در «چادر وحدت» دو سال از آن را روایت کرده است. بیشترین چیزی که در این کتاب نشان داده شده کتک خوردن داوودآبادی است که ویژگی داوودآبادی به شمار می رود.

جمشیدی اضافه کرد: داوودآبادی در این کتاب صراحت دارد و با کسی تعارف نمی کند. من در برابر سونامی معنویت زدایی که در امروز در کشور نفوذ کرده هشدار می دهم و فداکاری های بچه های حزب اللهی مانع رقم خوردن این اتفاق می شود. همچنین در این کتاب به فساد احزاب سیاسی ابتدای انقلاب و گروهک ها اشاره شده و داستان نویسان باید نسبت به کتاب هایی از این جنس توجه کنند تا بتوانند از آنها برای خلق داستان هایشان سود ببرند.

* نقش رهبری انقلاب و مردم در تاریخ نگاری انقلاب حذف شده است

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا امینی نویسنده کتاب «سراب سیاست» به وضعیت تاریخ نگاری انقلاب اشاره کرد و گفت: نخبگان سیاسی در تاریخ انقلاب فقط به مقولات سیاسی کشور اشاره کرده اند و از تغییر و تحولات و مؤثرهای دیگر در پیروزی انقلاب حرفی زده نشده است. «چادر وحدت» متعلق به فردی است که به هیچ جریان و گروه سیاسی تعلق نداشته و از طبقه عادی است. وقتی نخبگان سیاسی به تاریخ اشاره می کنند، نقش رهبری انقلاب و مردم حذف می شود، همچنین فرهنگ و جنگ دو مقوله ای است که در پیروزی انقلاب و سال های بعد از آن نقش داشته اما مورد اشاره قرار نمی گیرد.

وی افزود: این کتاب، دست های پشت پرده و انتصابات سال های ابتدای انقلاب و همچنین اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب و استقبال مردم از آنان را به خوبی منتقل کرده است. داودآبادی در این کتاب به عمق بصیرت بچه های حزب اللهی اشاره می کند و نشان می دهد دغدغه های جوانان آن دوره در چه سطحی است. سطر سطر این کتاب برای من و کسانی که آن دوره را ندیده اند آگاهی است و می تواند به عنوان یک مرجع برای جوانان مورد استفاده قرار گیرد.

و در بخش دیگری از این مراسم، اکبری مدیر انتشارات «یا زهرا» گفت: «چادر وحدت» سومین کتابی است که از داوودآبادی منتشر کرده ایم و طی 10 روز آینده اثر دیگری از آن را روانه کتابفروشی ها خواهیم کرد.

در پایان این مراسم، از کتاب «چادر وحدت» اثر حمید داوودآبادی با حضور از جمعی نویسندگان و خانواده های شهدای چادر وحدت رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط