loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حقانی: «محض اطلاع» روح یادداشت های علم است

نویسندگان مرتبط : راضیه تجار | غلامعلی حداد عادل | معصومه آباد

مورخ تاریخ معاصر گفت: این کتاب می تواند اشرافی به روح مجلدات یادداشت های علم به خواننده بدهد و کسانی که به مطالعه تاریخ دوران پهلوی علاقه دارند می توانند از این کتاب استفاده کنند.

سه‌شنبه 19 اسفند 1393

آئین رونمایی از کتاب «محض اطلاع» اثر غلامعلی حداد عادل باحضور علیرضا مختارپور، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، موسی حقانی، معصومه آباد، راضیه تجار و جمعی از شخصیت های فرهنگی عصر امروز در فروشگاه ترنجستان بهشت برگزار شد.

*«محض اطلاع» روح یادداشت های علم است

موسی حقانی در این جلسه گفت: خاطرات علم یکی از منابع مهم و دسته اول در خصوص تاریخ پهلوی است و جلد هفتم این خاطرات در حقیقت می توانست از نظر زمانی جلد اول این کتاب باشد. کتاب خاطرات علم و خودش از این حیث که علم مسئول دربار پهلوی بوده و در خلوت و جلوت با پهلوی مهشور بوده است دقایقی را ثبت کرده که شاید جای دیگری ثبت نشده باشد.

وی اضافه کرد: اسدالله علم وابسته به یک خاندان مهم است که نقش مهمی در تاریخ داشته است که برخی از این نقش ها مثبت و برخی منفی بوده اند. یکی از این اعضا به خاطر حضور در سیستان و به خاطر مقابله با استعمار انگلستان نقش مثبتی داشته است اما از پدر علم یک تغییر جهت گیری به سوی گرایش های انگلستان شاهدیم. به شکلی که هم انگلیسی ها آنها را محرم می دانند و هم اینها برای پیاده شدن سیاست های انگلستان تلاش می کردند و می بینیم که بعد از فوت علم دولت بریتانیا بیانیه صادر می کند که یکی از دوستان خوب خود را از دست داده است. علم و خانواده اش مانند خانواده ریپورتر، رشیدیان و فروغی ها در خدمت سیاست استعماری انگلستان بوده است.

وی ضمن اشاره به سیاست های استعماری انگلستان گفت: سفیر انگلستان در دوره فتحعلی شاه قاجار توصیه می کند که برای حفظ منافع انگلستان در هندوستان ایرانی ها باید به صورت دوران بربریت نگه داشته شوند و این سیاست یک سیاست طولانی مدت و استراتژیک برای انگلیسی ها بوده است و با توجه به حکمرانی و نفوذ خانواده اعلم در منطقه سیستان پی می بریم که این خاندادن چه نقشی در پیاده شدن سیاست های انگلستان داشته است.

حقانی در ادامه گفت: در قرارداد 1919 می بینیم که خانواده علم برای مستعمره شدن ایران به انگلیسی ها کمک می کند اما اسدالله علم یک گام از اجداد خودش فراتر می رود و به سمت اشرافیت اطلاعاتی صهیونیست ها گام بر می دارد. همچنین در کودتای 28 مرداد علم و ریپورتر به تأمین منافع آمریکا و انگلیس مشغول هستند. علم در همین راستا در احزاب، دانشگاه ها و روشنفکران نفوذ می کند و شبکه سازی انجام می دهد.

وی گفت: فریدون توللی شاعری توده ای بود و از جمله روشنفکرانی است که در خدمت علم بوده است. اگر بخواهیم از مجموعه هفت جلدی یاداشت های علم مفاسد محمدرضا پهلوی را جمع کنیم خودش یک جلد مجزا می شود. امروز اسناد مفاسد پهلوی موجود است ولی به اندازه ای وقیح است که نمی توان آنها را چاپ کرد.

این استاد دانشگاه گفت: علم در جزئیات سیاسی پهلوی حرف اول را می زند و در همه جا نفوذ داشته است. دکتر غلامعلی حداد عادل 5محور از چندین محور جلد هفت را برای تحلیل برگزیده که این پنج محور اشاراتی به سایر مجلدات نیز دارد. اگر کسی فرصت مطالعه هفت جلد را نداشته باشد می تواند روح هفت جلد را در کتاب «محض اطلاع» بخواند.

وی افزود: یکی از مباحثی که در این کتاب به آن اشاره شده بحث وابستگی به آمریکاست که در آن مجموعه یادداشت های علم می توان دید و این وابستگی به حدی بوده که صدای علم را نیز درآورده است. ارتباط با اسرائیل یکی از محورهایی است که در این کتاب حدادعادل به آنها پرداخته زیرا ایران در آن زمان ستون پنجم اسرائیل در منطقه بوده و مناسبات گسترده ای با این رژیم جعلی داشته است.

او اضافه کرد: آخرین سفیر اسرائیل در ایران می گوید اگر دنیا بداند ما چه رابطه ای با ایران داریم انگشت حیرت به دندان خواهد گزید.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مستند انقلاب 57 گفت: مستند انقلاب 57 کار سخیفی است و آنهایی که در این حوزه مشغول هستند به سخیف بودن آن اذعان دارند و این تنها نظر من نیست. وقتی یادداشت های علم است چطور می توانند در این مستند به توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران، رفاه شهروندی و مسائلی از این دست در دوران پهلوی اشاره کنند. این کتاب می تواند اشرافی به روح مجلدات یادداشت های علم به خواننده بدهد و کسانی که به مطالعه تاریخ دوران پهلوی علاقه دارند می توانند از این کتاب استفاده کنند.

*حضور معاون وزیر ارشاد در رونمایی «محض اطلاع»

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه فقط برای محض اطلاع از«محض اطلاع» در این جلسه شرکت کردم، گفت: بحث خاطرات شفاهی تاکنون دو گام را گذرانده است. گام اول جریان خاطرات شفاهی کسانی است که از منظر بیرونی روایت شده است. این افراد از آنجا که با انقلاب فاصله دارند روایت هایی متناسب با خود ارائه کرده اند که گام اول آن از دهه 60 آغاز و در دهه هفتاد جدی شد. عزلت، کینه و نفرت آنها از انقلاب با حجم انبوهی از تاریخ شفاهی انقلاب مواجه شویم که با یک حرکت تهدید افزایی در حال پدید آمدن بود و می توانست برای نسلی که انقلاب را ندیده یک تاریخ تحریف شده را نشان می دهد.

وی ضمن اشاره به گام دوم گفت: گام دوم که با تأکیدات رهبر انقلاب آغاز شد از سوی افرادی بود که معتقد به نظام جمهوری اسلامی بودند و این مسیر برای ثبت تاریخ شفاهی انقلاب پدیده آمد. و موجب شد تا افراد فرصت گذاشته و خاطرات خود را مکتوب کنند و این گام در طول دو دهه بسیار خوب برداشته شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: امروز در وزن تاریخ شفاهی جریان معتقد به نظام نه تنها عقب نیستیم بلکه با حجم تولیدات این جریان به یک میزان غنی از تاریخ شفاهی دست پیدا کرده ایم.

صالحی در تبیین گام سوم گفت: گام سوم ضد خاطرات است زیرا ما نیاز به پالایش و نقد خاطرات انقلاب داریم و این را تاکنون تنوع های گوناگون خاطرات بیان شده و بعد از گام دوم باید وارد مرحله سوم شویم و نهضت نقد خاطرات باید آغاز شود.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر بخواهیم یک روایت صادقانه ای از مهمترین دوره تاریخ ایران داشته باشیم که با کمترین تحریف روبرو شده باشد این است که خاطرات گوناگون کنار هم قرار بگیرد و نقد شود و اصطلاحاً ضد خاطره داشته باشیم و کتاب محض اطلاع گام سومی است که حداد عادل در این زمینه برداشته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط