loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حدادعادل: امروز بیش از اول انقلاب نیاز به شناخت تاریخ انقلاب داریم

نویسندگان مرتبط : راضیه تجار | غلامعلی حداد عادل | معصومه آباد

رئیس بنیاد سعدی گفت: وقتی 120 شبکه ماهواره ای راه اندازی شده یعنی نسل جوان را هدف گرفته اند.با مستند درصدد تطهیر خاندان پهلوی هستند. امروز بیش از اول انقلاب نیاز به شناخت تاریخ انقلاب داریم.

سه‌شنبه 19 اسفند 1393

آئین رونمایی از کتاب «محض اطلاع» اثر غلامعلی حداد عادل باحضور علیرضا مختارپور، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، موسی حقانی، معصومه آباد، راضیه تجار و جمعی از شخصیت های فرهنگی عصر دیروز 18 اسفند ماه در فروشگاه ترنجستان بهشت برگزار شد.

*مطالعه خاطرات علم قابل توجه است

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی در بخشی از مراسم رونمایی کتاب «محض اطلاع»، گفت: غلامعلی حدادعادل از دو جهت بر من حق استادی دارد، اول اینکه از دیرباز از نکات، مقالات و سخنان وی در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که مطرح کرده درس گرفته است و همچنین در دوران تحصیل در دانشگاه تهران شاگرد ایشان بوده است.

وی در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون از عوامل رژیم پهلوی خاطرات بسیاری منتشر شده که برخی به منظور تطهیر خاطره نویس از طریق انداختن تقصیرها گردن عوامل بالادستی نظام پهلوی و همچنین برجسته کردن اقدامات پهلوی در توسعه اقتصادی و ... بوده است. متأسفانه در برابر این خاطرات جریان انتقادی به چشم نمی خورد که پس از تغییر نسل جامعه ما خطر غفلت و نا آگاهی از اتفاقات انقلاب در نسل جوان احساس می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: خاطرات علم با خاطرات دیگران تفاوت دارد و مربوط به دوران قبل از انقلاب است و از همین رو مطالعه خاطرات علم قابل توجه است زیرا نویسنده خاطرات یار غار محمدرضا پهلوی بوده و شبهه ناراحتی وی از محمدرضا با این مسئله منتفی می شود. همچنین نویسنده این خاطرات صرفاً یک فرد صاحب مسئولیت در دربار نیست بلکه فردی است که از خصوصی ترین حالات محمدرضا باخبر بوده است و از این جهت خاطرات وی زوایای گسترده تری دارد.

او در ادامه اضافه کرد: نویسنده این خاطرات قبل از انقلاب از دنیا رفته از همین رو این خاطرات حاصل پرسش ها و پاسخ های بعد از انقلاب نیست و تحت فشار آنها را بیان نکرده و از همین حیث از صحت بیشتری برخوردار است. با وجود این نکات خاطرات علم قابلیت تحلیل انتقادی دارد و عدم پرداختن به آنها باعث غفلت نسل جوان خواهد شد و این اقدام غلامعلی حداد عادل می تواند الگوی نویسندگان و پژوهشگران تخصصی تاریخ به منظور روشن کردن افکار عمومی باشد.

*دشمن نسل جوان را هدف گرفته است

غلامعلی حداد عادل نویسنده کتاب «محض اطلاع» در بخش پایانی آئین رونمایی از کتاب «محض اطلاع»، گفت: اهمیت انقلاب اسلامی نکته ای است که باید به آن اشاره کرد اگر تعلقی به این انقلاب نداشته باشیم هم متوجه تأثیرگذاری این انقلاب در سطح منطقه می شویم. انقلاب اسلامی یک واقعیت تاریخی است. بنابراین تحلیل و فهم انقلاب از علم تاریخ جدا نیست و تاریخ باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: متأسفانه در ایران حس تاریخی ضعیف است و به مسائل کمتر از منظر تاریخی نگاه می شود. برای مثال اگر در مورد شخصیت های معاصر مانند پروین اعتصامی بخواهیم اسنادی جمع آوری کنیم متوجه می شویم که چیزی در دست نداریم. از همین رو جوانان باید به تاریخ رو بیاورند.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفت: اگر ما تاریخ را ننویسیم دیگران تاریخ را به دروغ می نویسند و اگر تاریخ را خوب نخوانیم محکوم به تکرار آن هستیم و اگر می خواهیم تاریخ قبل از انقلاب تجدید نشود باید تاریخ را خواند. با سقوط پهلوی زمینه ای برای ارائه انبوهی از تاریخ ها و تهدیدها به انواع روش ها فراهم شده است. ای کاش می شد یک کتابخانه عمومی در ایران مختص تاریخ انقلاب اسلامی تأسیس می کردیم و هرچه دوست و دشمن پیرامون انقلاب گفته اند را گردآوری می کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با گذشت 36سال از انقلاب احساس می کنم نیاز ما به تاریخ بیش از اول انقلاب است. دشمنان انقلاب محاسبه می کنند که جوان 25ساله قبل از انقلاب را ندیده و محاسبه درستی نیز کرده اند زیرا این جوانان مبارزات انقلاب، شاه و امام خمینی را ندیده اند و تنها شاهد فشارهای اقتصادی و کمبودهای رفاهی هستند. از همین رو این نسل را هدف گرفته اند.

حدادعادل گفت: وقتی 120 شبکه ماهواره ای راه اندازی شده یعنی نسل جوان را هدف گرفته اند. مستند «انقلاب 57»و «از تهران تا قاهره» درصدد تطهیر خاندان پهلوی است که شبکه من و تو آن را تولید کرده است. و این آماری از تحلیل های غلط به خورد ملت داده می شود. امروز بیش از اول انقلاب نیاز به شناخت تاریخ انقلاب داریم و در بسیاری از این تحلیل ها جهات مثبت انقلاب نادیده گرفته می شود و نکات منفی را برجسته می کند.

وی افزود: وبگاهی را دیدم که تصاویر تاج گذاری پهلوی را منتشر کرده بود این کار را به شکل مرموزی که خواننده نتیجه می گیرد مردم با انقلاب مخالف هستند انجام داده بود و این در حالی است که این وبگاه خود را انقلابی می داند.

وی اضافه کرد: احساس وظیفه کردم که کاری در حوزه تاریخ کنم زیرا اولین انتخاب من برای مطالعه کتاب های تاریخی است و در سفرها کتاب های خاطره و تاریخ را مطالعه می کنم. هفت جلد یادداشت های علم از جمله کتاب های خوب در حوزه تاریخ پهلوی است. نسل ما در دوران نخست وزیر علم چشم گشود و 15خرداد 42 علم در کشتار آن سال میدان دار بود که با قاطعیت از آن کشتار یاد می کند. من شش جلد اول این کتاب را دقیق و مکرر خوانده ام و به دوستان توصیه کردم که قدر آنها را بدانند زیرا آنها اعترافات صریح علم است و وی آنها را زمانی نوشته که فکر نمی کرده رژیم پهلوی 10 ماه بعد ساقط شود.

حدادعادل اضافه کرد: یادداشت های علم جای کار زیادی دارد اما هرقدر منتظر ماندم که یک پژوهشگر تاریخ این کار را بکند اتفاقی نیفتاد اگر علم می دانست که 10ماه بعد از مرگش انقلاب پیروز می شود اجازه انتشار آنها را نمی داد تا از آنها به عنوان سند محکومیت خودش و خاندان پهلوی استفاده شود.

رئیس بنیاد سعدی گفت: خاطرات امثال پرویز ثابتی که به صورت سریال های خارجی و از طریق انتشار در شبکه های اجتماعی می خواهند نسل انقلاب را از انقلاب دلزده کند باید توجه شود وقتی کتاب پرویز ثابتی را می خواندم دیدم نوشته که انقلاب ایران هیچ دلیلی نداشت و تنها جنون شهادت موجب سرنگونی پهلوی شد و حتی گفته است در ساواک کسی شکنجه نمی شد اما خودم شاهد مدیریت شکنجه گری در ساواک از سوی ثابتی بودم.

حدادعادل گفت: سعی کردم در این کتاب علم صحبت کند و مانع دیدن واقعیت از سوی خواننده نشوم. از میان 7 جلد خاطرات علم 20 جلد و از میان 20 موضوع این کتاب 5 موضوع را برای این کتاب برگزیدم تا خواننده بتواند نتیجه گیری کند اما دلم نیامد خاطرات کسانی چون عزتشاهی، معصومه آباد و ... که مورد آزار قرار گرفته اند را در این کتاب نیاورم از همین رو 15 صفحه از کتاب های این افراد را برگزیدم تا خواننده ای که خاطرات پیش از انقلاب را می خواند با مجاهدت جوانان این کشور هم اشنا شود.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم این کار نمونه ای باشد تا آنهایی که فرصت دارند سراغ سایر مجلدات بروند و کار پژوهشی روی آن انجام دهند. اگر استاد تاریخ بودم حتما از دانشجویان می خواستم که از خاطرات علم پایان نامه دربیاورند. سعی کردم در این کتاب شعار ندهم و احساساتی سخن نگویم و اگر این کتاب در بوته نقد قرار گرفت این احساسات و شعارها دیده نشود البته هیچ  موضوعی را بدون سند و مدرک بیان نکردم. عده ای گفتند که تالیف این کتاب برای تو سبک بود ولی من از استاد شهید مطهری الگو گرفتم که گفته بود ارزش هر کاری به تاثیر آن است و من این کتاب را به امید تاثیر نوشتم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط